Onko somesta hyötyä myynnissä -blogi

17.09.2018

Onko somesta hyötyä myynnissä?

Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun somen käyttäminen töissä oli työnantajan ajan tuhlaamista. Koettiin, että siellä viihtyminen oli pelkästään henkilökohtaista toimintaa eikä liittynyt myyntiin saatikka sitten ”oikeisiin töihin”. Suosittu lausahdus on ollut myös seuraava: ”Ei ne meidän asiakkaat Facebookissa ole!”

Sosiaalinen media on mahdollisuuksien areena tänä päivänä. Päättäjistä 80 % on tavoitettavissa vähintään yhden sosiaalisen median kanavan kautta.

Suomen somelukuja (2017, Harto Pönkä):

  • Facebookissa 2,7 miljoonaa käyttäjää
  • 2,4 miljoonaa YouTubekäyttäjää
  • Instagramissa 1,1 miljoonaa
  • LinkedInissä 0,7 miljoonaa
  • ja Twitterissä 0,7 miljoonaa käyttäjää.

Tänään tilanne on siis täysin toinen. Puhutaan työnantajalähettiläisyydestä ja kannustetaan työntekijöitä aktiiviseen some-presenssiin. Some-kanavia on alettu kohdella myös merkittävinä mediakanavina.

Some viestinviejänä

Some on erinomainen viestinviejä. Oikein kohdentamalla voidaan saada merkittävästi kävijävolyymiä esimerkiksi verkkosivuille juuri halutusta kohderyhmästä. Esimerkkinä voit tutustua Verkkiksen omaan some-dataan tästä!

Facebook on käyttäjämäärältään suurin media some-kanavista, joten suosittelen sen hyödyntämistä niin B2B- kuin B2C-bisneksessäkin. On kuitenkin huomattava se, että pelkkä tykkääjien kerääminen ei kuitenkaan takaa näkyvyyttä, vaan näkyvyyden saamiseksi täytyy käyttää euroja. Yksityishenkilöt saavat siis Facebookin edut, mutta yritysten täytyy maksaa medianäkyvyydestä.

Mainontaa käyttämällä saadaan levitettyä yrityksen tuottamaa kiinnostavaa sisältöä ja tarinoita hyvin kohdennetulle ja kiinnostavalle kohderyhmälle. Mainonta Facebookissa on edullista ja sitä voidaan mitata ja optimoida. Pienelläkin mediabudjetilla voidaan saada merkittävää mainontaa toteutettua. Tavoitteena mainonnassa on yleensä ajaa liikennettä yrityksen verkkosivuille, jossa kävijöistä voidaan lähteä jalostamaan kontakteja ja lopulta liidejä myyntiin. Kohdennettua mainontaa voidaan tehdä myös LinkedInissä, mutta se on kustannuksiltaan Facebookia kalliimpaa.

Myyjät voivat myös itse toimia henkilökohtaisten profiiliensa kautta yrityksen tarinan eteenpäin viejänä. Vaikka yritystileillä ei ilmaista näkyvyyttä ole, niin se ei tosiaan koske henkilökohtaisia tilejä. On suositeltavaa, että myyjät jakaisivat yrityksen postauksia omilla henkilökohtaisilla LinkedIn ja/tai Facebook-sivuillaan omilla näkemyksillään höystettynä.

Some myyjän työkaluna

Sosiaalinen myynti (social selling) on tämän hetkeen kuuma aihe myynnin AI:n lisäksi. Sosiaalinen myynti viittaa siihen, kuinka tulevien asiakkaiden kanssa voidaan vuorovaikuttaa some-kanavissa jo ennen varsinaisen kaupankäynnin alkua. PR eli suhdetoiminta on viety verkkoon.

Jotta sosiaalisessa myynnissä voitaisiin onnistua, tulisi myyjän ottaa huomioon seuraavat asiat:

  1. Oikean kanavan valinta. Missä tulevat asiakkaasi liikkuvat, siellä tulisi myös myyjän olla. LinkedIn on tällä hetkellä B2B-bisneksen ehdoton ykkönen.
  2. Ei ole ihan yhdentekevää, kuinka some-kanavissa viestitään. Erityisesti LinkedInissä arvostetaan arvoa tuottavaa sisältöä, ei niinkään yhdentekeviä päivityksiä siitä, kuinka itsellä sattuu menemään. Bisnekseen, markkinointiin, myyntiin ja johtamiseen liittyvät henkilökohtaiset tarinat purevat parhaiten. Myös videot nostavat rooliaan ja sama ajatus sisällön suhteen puree myös siellä.
  3. Ole oma itsesi. 
  4. Kerran viikossa käynti ei riitä. LinkedInissä olisi hyvä käydä, jos ei päivittäin, niin ainakin joka toinen päivä. Twitterissä aktiivisuutta voisi mitata jopa tunneissa. Kommentoi verkostosi postauksia, tuo omia näkemyksiäsi esille ja ole positiivinen – anna hyvistä jutuista hyvää feedbackia!

Suosittelen ottamaan somen mukaan myynnin kehittämiseen. Oikein käytettynä se on loistava viestinviejä ja verkostoitumiskanava.

Myynnillisin terkuin,

Tiina

 

Some-opas B2B-yritykselle

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

verkkoasema voita asiantuntija

Ammattimaineen rakentajalle: Tekemisen teesit

Mitkä ovat niitä tekemisen teesejä, joiden avulla alkaa asioita tapahtua – olipa kyse sitten yrittäjyydestä tai ammattimaineen rakentamisesta? Intohimo: Tee sitä mitä rakastat. Nopeus: Uskalla kokeilla ja epäonnistua. Aktiivisuus: Tee juttuja. PALJON. Huomio: Onko katse peräpeilissä ja hilloat epäonnistumisia vai tutkailetko uteliaasti edessäpäin avautuvaa maisemaa?

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta… Lue lisää

kahdeksan vinkkiä sometukseen

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

”Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.” Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta,… Lue lisää

Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit