Onko somesta hyötyä myynnissä -blogi

17.09.2018

Onko somesta hyötyä myynnissä?

Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun somen käyttäminen töissä oli työnantajan ajan tuhlaamista. Koettiin, että siellä viihtyminen oli pelkästään henkilökohtaista toimintaa eikä liittynyt myyntiin saatikka sitten ”oikeisiin töihin”. Suosittu lausahdus on ollut myös seuraava: ”Ei ne meidän asiakkaat Facebookissa ole!”

Sosiaalinen media on mahdollisuuksien areena tänä päivänä. Päättäjistä 80 % on tavoitettavissa vähintään yhden sosiaalisen median kanavan kautta.

Suomen somelukuja (2017, Harto Pönkä):

  • Facebookissa 2,7 miljoonaa käyttäjää
  • 2,4 miljoonaa YouTubekäyttäjää
  • Instagramissa 1,1 miljoonaa
  • LinkedInissä 0,7 miljoonaa
  • ja Twitterissä 0,7 miljoonaa käyttäjää.

Tänään tilanne on siis täysin toinen. Puhutaan työnantajalähettiläisyydestä ja kannustetaan työntekijöitä aktiiviseen some-presenssiin. Some-kanavia on alettu kohdella myös merkittävinä mediakanavina.

Some viestinviejänä

Some on erinomainen viestinviejä. Oikein kohdentamalla voidaan saada merkittävästi kävijävolyymiä esimerkiksi verkkosivuille juuri halutusta kohderyhmästä. Esimerkkinä voit tutustua Verkkiksen omaan some-dataan tästä!

Facebook on käyttäjämäärältään suurin media some-kanavista, joten suosittelen sen hyödyntämistä niin B2B- kuin B2C-bisneksessäkin. On kuitenkin huomattava se, että pelkkä tykkääjien kerääminen ei kuitenkaan takaa näkyvyyttä, vaan näkyvyyden saamiseksi täytyy käyttää euroja. Yksityishenkilöt saavat siis Facebookin edut, mutta yritysten täytyy maksaa medianäkyvyydestä.

Mainontaa käyttämällä saadaan levitettyä yrityksen tuottamaa kiinnostavaa sisältöä ja tarinoita hyvin kohdennetulle ja kiinnostavalle kohderyhmälle. Mainonta Facebookissa on edullista ja sitä voidaan mitata ja optimoida. Pienelläkin mediabudjetilla voidaan saada merkittävää mainontaa toteutettua. Tavoitteena mainonnassa on yleensä ajaa liikennettä yrityksen verkkosivuille, jossa kävijöistä voidaan lähteä jalostamaan kontakteja ja lopulta liidejä myyntiin. Kohdennettua mainontaa voidaan tehdä myös LinkedInissä, mutta se on kustannuksiltaan Facebookia kalliimpaa.

Myyjät voivat myös itse toimia henkilökohtaisten profiiliensa kautta yrityksen tarinan eteenpäin viejänä. Vaikka yritystileillä ei ilmaista näkyvyyttä ole, niin se ei tosiaan koske henkilökohtaisia tilejä. On suositeltavaa, että myyjät jakaisivat yrityksen postauksia omilla henkilökohtaisilla LinkedIn ja/tai Facebook-sivuillaan omilla näkemyksillään höystettynä.

Some myyjän työkaluna

Sosiaalinen myynti (social selling) on tämän hetkeen kuuma aihe myynnin AI:n lisäksi. Sosiaalinen myynti viittaa siihen, kuinka tulevien asiakkaiden kanssa voidaan vuorovaikuttaa some-kanavissa jo ennen varsinaisen kaupankäynnin alkua. PR eli suhdetoiminta on viety verkkoon.

Jotta sosiaalisessa myynnissä voitaisiin onnistua, tulisi myyjän ottaa huomioon seuraavat asiat:

  1. Oikean kanavan valinta. Missä tulevat asiakkaasi liikkuvat, siellä tulisi myös myyjän olla. LinkedIn on tällä hetkellä B2B-bisneksen ehdoton ykkönen.
  2. Ei ole ihan yhdentekevää, kuinka some-kanavissa viestitään. Erityisesti LinkedInissä arvostetaan arvoa tuottavaa sisältöä, ei niinkään yhdentekeviä päivityksiä siitä, kuinka itsellä sattuu menemään. Bisnekseen, markkinointiin, myyntiin ja johtamiseen liittyvät henkilökohtaiset tarinat purevat parhaiten. Myös videot nostavat rooliaan ja sama ajatus sisällön suhteen puree myös siellä.
  3. Ole oma itsesi. 
  4. Kerran viikossa käynti ei riitä. LinkedInissä olisi hyvä käydä, jos ei päivittäin, niin ainakin joka toinen päivä. Twitterissä aktiivisuutta voisi mitata jopa tunneissa. Kommentoi verkostosi postauksia, tuo omia näkemyksiäsi esille ja ole positiivinen – anna hyvistä jutuista hyvää feedbackia!

Suosittelen ottamaan somen mukaan myynnin kehittämiseen. Oikein käytettynä se on loistava viestinviejä ja verkostoitumiskanava.

Myynnillisin terkuin,

Tiina

 

Some-opas B2B-yritykselle

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Konsultin kurmotettavana!

Mitä tapahtuu kun konsultti käy toisen konsultin konsultoitavana? Tapahtuu herääminen siihen, että omakaan sisältö ja asiantuntijuus ei ole aina täydellistä, vaan tasonnoston voi tehdä itsellekin! Inbound-markkinonnissa myynnin jääminen sivurooliin on tavallinen vaiva, sillä useimmiten keskitytään liikaa oman asiantuntijuuden jakamiseen ja asiakkaan ongelmien esiinnostamiseen ja unohdetaan se pääasia, millä ongelmat ratkaistaisiin!… Lue lisää

Miten eroat pölynimurikauppiaasta?

Asiakas on käynyt verkkosivuilla ja jättänyt sinne itsestään jäljen. Sinä soitat heti perään ja myyt. Kuulostaako tutulta? Moni ei ole lähtökohtaisesti ostohousut jalassa, vaan tulevia asiakkaita täytyy hieman lämmitellä. Mieti hetki seuraavia kysymyksiä: Löytävätkö asiakkaat verkkosivuillesi? Miten alat rakentamaan luottamusta asiakkaaseen, jotta hän kiinnostuu tuotteestasi? Ahdisteletko asiakastasi heti kun hän… Lue lisää

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

5 huomiota B2B-myynnistä

B2B-myynti ja -markkinointi mielletään usein rakettitieteeksi, johon vaaditaan erillinen tohtorintutkinto, vaikka B2C-maailmaan olisikin kosketuspintaa. Viestintä onkin useimmiten jäykkää ”firman miesten” puhetta, joka ei yleensä kerro mitään varsinaisesta tuotteesta. Ostopäätöksen tekee kuitenkin aina ihminen, joten kuluttajapuolen selkeät sävelet toimivat yrityspuolellakin! Näillä viidellä vinkillä selkeytät viestiäsi ja erotut kapulakielisistä B2B-yrityksistä eduksesi! 1…. Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit