Puhu-vähemmän-myy-enemmän

15.09.2017

Puhu vähemmän, myy enemmän!

Tuija Rummukainen kertoo myynnistä
Tuija Rummukainen kertoo myynnistä

Osallistuimme Verkkiksen porukan kanssa Salesvation 4 -tapahtumaan, jossa yksi päivän esiintyjistä oli huikean energinen ja räväkkä Tuija Rummukainen. Tuija on työssään haastatellut yli sataa myyjää eri toimialoilta ja kerännyt kasaan faktat siitä, millainen on huippumyyjä.

Rummukaisen mukaan huippumyyjällä on kaiken kaikkiaan kahdeksen ominaisuutta, jotka erottavat hänen keskiverrosta myyntikaverista. Puheenvuoronsa aikana hän paljasti yleisölle, mitä nämä ominaisuudet olivat.

1. Asenne: Huippumyyjän ja keskivertomyyjän erottaa siitä, että parhaimmat myyjät ovat ylpeitä omasta työstään. Huiput eivät pelkästään ole tyytyväisiä itse työhönsä vaan pitävät myös myymiään tuotteita ja palveluita ehdottomasti alansa parhaina tai ainakin kärkikastissa. Huippumyyjät eivät pidä ”kynttilää vakan alla”.

2. Ajankäytön hallinta ja tavoitteellisuus: Huippumyyjä tekee itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joihin pyrkiä oman toiminnan tehostamiseksi. Työajan huippumyyjä käyttää työntekoon, kun taas keskivertomyyjällä osa työajasta menee niin sanottuun ”sluibailuun”. Huippumyyjä käyttää aikansa asiakkaiden parissa, eikä paperitöitä tehden.

3. Asiakashankinta: Mitä kautta Huippumyyjä hommaa uusia asiakkaita? Suositusten kautta. Hyvällä asiakaspalvelulla ja toiminnalla Huippumyyjä saa olemassa olevat asiakkaat suosittelemaan häntä omissa verkostoissaan ja saa tätä kautta lisää uusia kaupanmahdollisuuksia.

”Huippumyyjä pitää mitä lupaa!”

Tuija Rummukainen kertoo huippumyyjän ominaisuuksista
Tuija Rummukainen kertoo huippumyyjän ominaisuuksista

4. Ulkoinen olemus: Huippumyyjä on huoliteltu, siisti ja pukeutuu tilanteeseen sopivasti. Mikäli huippumyyjällä on esimerkiksi kaksi palaveria, joista toinen on yrityksen johtoryhmässä ja toinen autokorjaamolla, niin pukeutuuko hän samalla tavalla molempiin tapaamisiin? Ei. Huippumyyjä vaihtaa vaatteet palaverien välillä saadakseen kemiat kohtamaan paremmin asiakkaan kanssa.

5. Kyky tulla toimeen eri ihmisen kanssa: Huippumyyjä on taitava kuuntelija sekä tarkkailija. Hän osaa sopeuttaa omaa viestintäänsä asiakkaan käyttäytymisen mukaan, jolloin päästään helpommin ”samalle aaltopituudelle”.

6. Tuotetietous: Huippumyyjä puhuu tuotteistaan tai palveluistaan asiakkaan ymmärtämällä kielellä. On turha kertoa teknistä tietoutta tuotteesta, mikäli asiakas ei sitä ymmärrä tai halua tietää. Tuotteesta tulee kertoa pääosin sen hyötyjä eli miten ratkaisu asiakasta hyödyttää ja mitä tuloksia sillä saa aikaan. Huippumyyjä tuntee erinomaisesti myös kilpailijoiden tuotteet.

7. Tuloksellinen asiakaskohtaaminen: Huippumyyjä valmistautuu asiakaskohtaamiseen niin fyysisesti kuin henkisestikin. Itsensä kunnossapitäminen, riittävä lepo ja oikeanlainen ravinto pitävät Huippumyyjän oikeassa vireessä.

8. Klousaaminen: Huippumyyjä ei pelkää EI-vastausta, kauppaa voi ja pitää kysyä tapaamisen yhteydessä. EI-vastaukset kuuluvat myyjän työhön mutta se fiilis kun kauppa klousaantuu, korvaa kaikki EI vastaukset 100-0.

 ”Huippumyyjällä on poikkeuksellinen asenne ja hyvät kaupanpäätöstaidot!” 

Rummukaisen puheenvuoron jälkeen oli tarjolla maittava lounas
Rummukaisen puheenvuoron jälkeen oli tarjolla maittava lounas
Joni Norring

Joni Norring toimii Verkkoaseman myyntijohtajana ja on ollut #verkkisläinen vuodesta 2014.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Salesvation Sami Jauhojärvi

Mitä 17 vuotta ammattiurheilijana opetti voittamisesta?

Salesvationin päivän toisessa puheenvuorossa estradille asteli kaikkien tuntema Sami ”Musti” Jauhojärvi. Tuo periksiantamaton huippu-urheilija ja hiihtäjä, joka toi suomalaisen hiihdon takaisin kansan suosioon Lahden skandaalin jälkeen. Ennakkoon minulla oli kovat odotukset Samin puheenvuorosta – Olinhan minäkin lähes YT:n (Ylitornion) miehiä ja intohimoinen penkkiurheilija. Samin puheenvuoron teemana oli voittaminen, mitä hän… Lue lisää

Salesvation Sami Jauhojärvi

Vältä väkivaltaa myynnissä!

Salesvationin viimeisenä puhujana kuultiin koko kansan rakastamaa turkulaista. Viimeisen puheenvuoron piti tietenkin kiinteistövälittäjä/onnenpyöräjuontaja/diili-kilpailija/myyntimies Jethro Rostedt! Puheenvuoronsa alussa Jeti meinasi menossa olevan viimeinen erä ja miehen olevan täysin köysissä. Tämä ei kuitenkaan pitänyt aivan paikkaansa, sillä puhe oli jotain myyntikoulutuksen ja stand up -shown väliltä. Yleisö selvästi nautti kuulemastaan ja salissa… Lue lisää

Innostu-opi-ja-menesty

Innostu, opi ja menesty!

Samuli Välimäki piti inspiroivan puheen ihmisen mielestä, oppimisesta ja muistamisesta syyskuun Salesvation-tapahtumassa. Itselleni puheenvuorosta mieleen jäi vahvimmin se, kuinka innostuminen ja positiivinen suhtautuminen omaan itseensä edesauttaa oppimista. 

Tekoäly-mullistaa-myynnin

Tekoäly mullistaa myynnin

Ostaisitko sinä robotilta uuden pölynimurin? ”En kai…” -vastaus kuuluu luultavasti aika monen suusta. Mitä tekoäly käytännössä on, miten sitä voidaan hyödyntää juuri nyt esimerkiksi myynnissä ja mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa, olivat Taneli Tikan, Tieto Oyj:n innovaatiojohtajan, pääpointit Oulussa 8.9. pidetyssä Salesvationissa. Tekoälyn hyödyntäminen Jo tällä hetkellä tekoälyä hyödynnetään laajalti… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit