Verkkoaseman asiantuntijavinkit 4

06.10.2014

Sähköpostimarkkinoinnin työkalut

Blogissani esittelen kolme hyvin erilaista sähköpostimarkkinoinnin työkalua. Esittelyssä Pohjois-Amerikkalainen MailChimp, joka on ilmainen sähköpostityökalu hyvin pienissä lähetysmäärissä, Verkkoaseman VJ6:n sähköpostimoduuli, joka soveltuu max. 10 000 lähetystä kuukaudessa lähettäville tahoille sekä Koodiviidakon Postiviidakko, joka soveltuu parhaiten tätä suurempien määrien lähetykseen. Blogi on jatkoa syyskuussa julkaisemalleni sähköpostimarkkinointi-blogilleni.

MailChimp

MailChimp on sähköpostimarkkinointityökalu, jonka käyttö 2000 vastaanottajaan ja 12 000 sähköpostiviestiin saakka on ilmainen. Tämän jälkeen palvelu muuttuu maksulliseksi. MailChimp on erinomainen työkalu niille, jotka testaavat sähköpostimarkkinoinnin soveltuvuutta yrityksensä viestintään, mutta jatkuvaa sähköpostimarkkinointia varten suosittelemme muita sähköpostityökaluja.

Alla muutamia perusasioita MailChimpistä:

  • Kustannukset kohoavat yllättävän korkeiksi viestimäärien kasvaessa. Maksu perustuu vastaanottajien ja lähetettyjen uutiskirjeiden määrään.
  • Työkalu on helppokäyttöinen, se toimii yhtä yksinkertaisesti kuin kotisivukone eli uutiskirjepohja rakennetaan ohjelmaan ladatuista kuvaelementeistä ja oletustekstit täydennetään ohjeiden mukaan. Sisältökenttään on muutamia rakennevaihtoehtoja, joiden valinnan jäleen sisältökenttä on vapaassa käytössä.
  • MailChimpin etuja on ilmaisen kokeilun mahdollisuus, monipuoliset uutiskirjeen hallintatyökalut sekä mahdollisuus päivittää uutiskirjepohjaa aina tarvittaessa.
  • MailChimpin heikkouksiiin lukeutuu ruuhkainen ja tasoltaan vaihteleva asiakastuki joka sijaitsee Pohjois-Amerikassa. Mahdollisten ongelmien hoitaminen sieltä käsin saattaa olla vaikeampaa ja kestää kauemmin. Lisäksi uutiskirjeiden vastaanottaminen ei onnistu kaikilla sähköpostin tarjoajilla. Gmailissa MailChimpin viestit menevät automaattisesti markkinointiviestikansioon.
  • Lisäksi heikkouksiin lukeutuu se, että oma sähköpostirekisteri täytyy lähettää paikalliselle palvelimelle.

Verkkoaseman VJ6:n uutiskirjemoduuli

Verkkoaseman uutiskirjetyökalu on osa Verkkoaseman julkaisujärjestelmää, VJ6:sta. Työkalua voi toki käyttää myös irrallisena. Työkalu on rakennettu yrityksille, jotka lähettävät alle 10 000 sähköpostia kuukaudessa. Uutiskirjeet lähetetään tähän tarkoitukseen suunnitellulta palvelimelta, joten ne harvoin indeksoituvat nk. spämmiksi vastaanottajien sähköposteissa.

Alla muutamia perusasioita Verkkoaseman uutiskirjetyökalusta: 

  • Uutiskirjepohja suunnitellaan asiakkaan toiveiden mukaan ja se on helposti ja monipuolisesti muokattavissa jokaista lähetystä varten. Näin ollen yhdellä pohjalla saadaan tehtyä moneen tarkoituksen soveltuvia uutiskirjeitä.
  • Asiakas voi tallentaa tililleen haluamansa määrän valmiita lähetyslistoja, jotka säilyvät asiakkaan tilillä ja helpottavat uusien viestien lähetystä.
  • Uutiskirjeen hallinnassa on nähtävillä perustatistiikkaa siitä, moniko vastaanottajista avasi kirjeen vahvistetusti. Lisäksi kytkemällä kirjeen analytiikkaan, saamme tietoa siitä, kuinka moni kävijä päätyi kirjeestä sivustollemme ja mitä he sivustolle päätymisen jälkeen selasivat.
  • Verkkoaseman uutiskirjejärjestelmään kuuluu VJ6:n tapaan myös tuotetukipalvelut puhelimitse ja verkon välityksellä.
  • Verkkoaseman työkalun yhtenä etuna on, että se on mahdollista ostaa myös palveluna, jolloin Verkkoasema suunnittelee ja toteuttaa asiakasta miellyttävän uutiskirjepohjan, rakentaa asiakkaan materiaalin pohjalta tehokkaan uutiskirjesisällön, kytkee kirjeen linkit asiakkaan käyttämään analytiikkatyökaluun, asentaa asiakkaan tilille asiakkaan toivoman lähetyslistan ja toimittaa kirjeen sovittuna hetkenä sovitulle kohderyhmälle. Lähetyksen jälkeen asiakkaalle välitetään dataa uutiskirjeen vastaanottajista, sen avanneista sekä uutiskirjeestä sivustolle päätyneistä kävijöistä.
  • Verkkoaseman uutiskirjetyökalu on hyvin edullinen vaihtoehto pienempiä (max. 10 000 lähetystä / kuukausi) lähetyseriä lähettäville yrityksille ja yhteisöille. Hinta koostuu työkalun suunnittelusta ja asennuksesta ja kuukausilisensseistä.
  • Lisäksi Verkkoasema tarjoa Digimarkkinoinnin palveluita, kuten nettikilpailut, joilla tehokkaan lähetyslistan kerääminen onnistuu vaivattomasti.

Postiviidakko

Koodiviidakon Postiviidakko on järeä uutiskirjetyökalu yrityksille, jotka lähettävät suuria määriä uutiskirjeitä kuukausittain useille eri kontakteille. Postiviidakko on yksi osa Viidakon Marketing Cloud tuoteperhettä. Postiviidakko Basic käy pienempään lähettämiseen ja Pro isoihin lähetyksiin. Ohjelmisto on monipuolinen ja helppokäyttöinen, jos ostaa riittävästi lisämoduuleita käyttöönsä.

Alla muutamia perusasioita Postiviidakosta:  

  • Uutiskirje rakennetaan erilaisista moduuleista, joita voidaan tarvittaessa lisätä ja poistaa.
  • Ohjelmistossa on kattavat raportointimahdollisuudet lisävarusteena, joskin Googlen ilmainen Analytics mahdollistaa lähes samojen asioiden seurannan.
  • Postiviidakko koostuu useista eri palasista ja hinnoittelu perustuu aloitusmaksuihin ja kuukausimaksuihin. Jokainen osa maksaa x euroa aloitus + kuukausimaksu.
  • Viestipaketit ovat joko kontaktimääräpohjaisia, joka perustuu järjestelmässä olevien osoitteiden määrään tai viestimääräkohtaisia.
  • Postiviidakossa on tähän tarkoitukseen tehdyt järeät massapostituspalvelimet.
  • Heikkouksiin lukeutuu ainakin vähän lähettäville hinta, sillä se saattaa kohota muutamilla lisäosilla ja kontaktipaketilla suureksi. Lisäksi Postiviidakkoa ei juuri erikseen räätälöidä asiakkaan tarpeisiin, modulit ovat valmiita ja niistä valitaan yritykselle sopivat toiminnot.
  • Postiviidakon kk maksuun sisältyy tukipalvelut, chat

Tutustu tapaamme tehdä älykästä sähköpostimarkkinointia!

Markkinoinnin automaatio -pikaopas

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Markkinoinnin automaatio B2B-yrityksen verkkosivustolla

Markkinoinnin automaatio B2B-yrityksen verkkosivustolla

Edellisessä blogissani kerroin, miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmästä. Tässä blogissani annan käytännön esimerkin B2B-yrityksen markkinoinnin automaatiojärjestelmän toiminnasta. Blogin on määrä antaa kuvaa siitä, mitä markkinoinnin automaatiotyökalu mahdollistaa ja miksi siitä on hyötyä, vaikka se ei manuaalista työtä poistakaan. Digimarkkinoinnin palasista kokonaisuuden hallintaan Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto vaatii digimarkkinoinnin kokonaisuuden haltuun… Lue lisää

CRM – pärjäisin kai ilmankin?

Yritykset pärjäävät ilman asiakkuudenhallintajärjestelmääkin. Iät ja ajat on käytetty Exceliä, joten miksi pitäisi siirtyä käyttämään järjestelmää, joka on monimutkainen ja aikaa vievä? Tällaista mantraa kuulee edelleen myyjien ja johtajien toistavan. Olisiko nämä ajatukset jo aika heittää romukoppaan? Nykyään puhutaan paljon markkinoinnin ja myynnin yhdistämisestä. Asiakkuudenhallintajärjestelmän on tuettava myös markkinoinnin prosesseja… Lue lisää

Tehot irti markkinoinnin automaatiosta

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä. Kuinka pääsen alkuun? Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit