Verkkoaseman asiantuntijavinkit 1

04.09.2014

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on oikein tehtynä äärimmäisen kustannustehokas ja hyvä keino lähestyä olemassa olevia asiakkaita tai prospekteja. Paras keino onnistua on valita yrityksellenne sopivin sähköpostityökalu, hankkia laadukasta vastaanottajalistaa ja suunnitella tarkkaan viestin sisältö kohderyhmän mukaisesti ennen lähetystä. Lisäksi on tärkeää arvioida sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta analytiikkatyökalujen avulla.

Tässä muutama vinkki sähköposti- tai uutiskirjemarkkinoinnin tekoon:

  1. Valitse Teille mitoitettu työkalu

    Sähköpostimarkkinointia varten on luotu valtavasti erilaisia työkaluja, joiden ominaisuudet vaihtelevat hyvinkin paljon. Mikäli teillä on tarve lähettää kymmeniä tuhansia sähköposteja kuukausittain, kannattaa pitää huoli, että sähköpostityökalun palvelin ja ohjelmisto ovat riittävän järeitä moisen määrän käsittelyyn ja lähettämiseen. Jos taas tarve on merkittävästi pienempi, maksatte turhaan liian järeästä työkalusta. Tutustu siis useampaan vaihtoehtoon ennen päätöksentekoa.

  2. Hanki laadukasta vastaanottajalistaa

    Laadukkaan vastaanottajalistan hankinta on kovaa työtä. Luonnollisinta on toki viestiä olemassa oleville asiakkaille esimerkiksi uusista tuotteista tai palveluista, mutta mikäli haluat laajentaa kohderyhmänne, on keksittävä uusia keinoja lähetyslistan keräämiseksi.Tässä yhteydessä mennään usein metsään ostamalla summissa lähetyslistoja niitä tarjoavilta tahoilta. Tällaisissa listoissa on usein valtava määrä vääriä ja vanhentuneita sähköpostiosoitteita ja lisäksi viestin personoiminen tällaiselle laajalle listalle on erittäin vaikeaa.Listojen oston sijaan kehotammekin hankkimaan yhteystietoja esimerkiksi verkkosivun uutiskirjeen tilauksen, erilaisten dokumenttien lataamisen, nettikilpailujen tai vastaavien toimintojen kautta. Näin vastaanottaja on jo ilmaissut kiinnostuksensa yritystänne kohtaan.

  3. Suunnittele hyvä sisältö

    Usein sähköpostimarkkinoinnissa epäonnistutaan, kun kaikille kohderyhmille pyritään puskemaan samaa viestiä. Kaupungin sykkeen Mirkulla kiinnostaa hyvin erilaiset asiat kuin peräkylän Paavolla ja he ovat aivan eri aikoihin sähköpostin ja koneen äärellä – se on pidettävä mielessä myös markkinointiviestinnässä. Rakenna vastaanottajalistastasi erilaisia kohderyhmiä ja kohdenna viestisi ryhmälle sopivaksi. Pyri houkuttelemaan vastaanottaja klikkaamaan kirjeestä laskeutumissivulle, jotta pääset seuraamaan heidän mielenkiinnon kohteitaan verkkosivustollanne ja parhaimmillaan ottamaan yhteyttä. Lisäksi sähköpostiviestin sisällössä kannattaa huomioida, etteivät kuvat yleensä näy viestissä ennen niiden erillistä lataamista, eli kuvien sisältö kannattaa sisällyttää myös tekstialueisiin. Onnistumisen edellytyksenä on myös selkeä kehote. Useamman toimintakehotteen sisällyttäminen yhteen viestiin voi aiheuttaa sekaannusta ja siksi yleensä heikomman tulosprosentin.

  4. Seuraa sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta

    Sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta voi seurata yleisemmällä tasolla sähköpostityökalun omista tilastoista. Yleensä ne kertovat, kenelle viestin lähetys onnistui ja kuka vahvistetusti avasi sähköpostin.Tätä tarkempaa informaatiota saadaan vain analytiikkatyökalujen avulla, kun sähköpostiviestin vastaanottaja klikkaa sähköpostin linkkejä ja siirtyy sivustolle. Analytiikkatyökalun ansiosta voimme seurata uutiskirjeen kautta sivustolle tulevia kävijöitä ja heidän liikkeitään sivustolla. Sähköpostimarkkinoinnin tehokkuuden arviointi on ainoa keino kehittää kanavaa huippuunsa.

    Lisävinkki:

    Halutessasi voit tehdä sähköpostimarkkinoinnissasi testejä, joissa sähköpostin erilaiset versiot lähetetään ensin pienille vastaanottajalistoille ja vasta myöhemmin paremmin tuloksia saanut versio toimitetaan laajemmalle kohderyhmälle. Näin saat vinkkiä siitä, minkälainen otsikointi, sisällön asettelu ja toimintakehote toimii parhaiten sinun kohderyhmääsi.

Mikäli haluat lisätietoa sähköpostimarkkinoinnista, kerromme mielellämme lisää!

Markkinoinnin automaatio -pikaopas

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Markkinoinnin automaatio B2B-yrityksen verkkosivustolla

Markkinoinnin automaatio B2B-yrityksen verkkosivustolla

Edellisessä blogissani kerroin, miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmästä. Tässä blogissani annan käytännön esimerkin B2B-yrityksen markkinoinnin automaatiojärjestelmän toiminnasta. Blogin on määrä antaa kuvaa siitä, mitä markkinoinnin automaatiotyökalu mahdollistaa ja miksi siitä on hyötyä, vaikka se ei manuaalista työtä poistakaan. Digimarkkinoinnin palasista kokonaisuuden hallintaan Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto vaatii digimarkkinoinnin kokonaisuuden haltuun… Lue lisää

CRM – pärjäisin kai ilmankin?

Yritykset pärjäävät ilman asiakkuudenhallintajärjestelmääkin. Iät ja ajat on käytetty Exceliä, joten miksi pitäisi siirtyä käyttämään järjestelmää, joka on monimutkainen ja aikaa vievä? Tällaista mantraa kuulee edelleen myyjien ja johtajien toistavan. Olisiko nämä ajatukset jo aika heittää romukoppaan? Nykyään puhutaan paljon markkinoinnin ja myynnin yhdistämisestä. Asiakkuudenhallintajärjestelmän on tuettava myös markkinoinnin prosesseja… Lue lisää

Tehot irti markkinoinnin automaatiosta

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä. Kuinka pääsen alkuun? Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit