Verkkoaseman-asiantuntijavinkit-7

05.03.2018

Sisältömarkkinointi

Myyntiliidien kerääminen verkkosivuston avulla

Yksi digitaalisen markkinoinnin keskeisistä tehtävistä on asiakasdatan kerääminen, analysointi ja tulkinta analytiikkatyökalujen avulla. Parhaimmillaan verkkosivustosta kyetään luomaan liidigeneraattori, joka edesauttaa myyntiä kartoittamalla, ketkä tuotteesta/palveluista voisivat olla kiinnostuneita ja mistä valikoiman tuotteesta/palvelusta tarkemmin. Tämän tiedon jälkeen kohderyhmä on hyvin rajattu ja päästään suoraan asiaan. Ihmismyyjistä poiketen verkkosivusto palvelee asiakkaitasi 24/7.

Liidien kerääminen yrityspuolella

Yrityspuolella tarjolla on monia maksullisia analytiikkatyökaluja, jotka tunnistavat mm. yrityksen IP-osoitteen avulla sivustolla vierailevan organisaation. Ilmainen Google Analytics ei ainakaan toistaiseksi tarjoa tietoa kuin nettioperaattoritasolla. Tällaisia organisaatiotietoja tarjoavia analytiikkatyökaluja ovat mm. suomalaiset Leadfeeder sekä Snoobi-työkalut. Näistä Leadfeeder-työkalu tarjoaa mahdollisuuden myös henkilöön kiinni pääsemiseksi, mikäli integroit työkalun MailChimp-sähköpostijärjestelmää ja sähköpostiesi linkkejä pitkin tullaan sivustollesi. Tällaisissa tapauksissa esille saadaan henkilö, klikattu linkki sekä selailun eteneminen laskeutumissivusta aina sivustolta poistumiseen saakka.

Järeämpi, mutta runsaasti manuaalista työtä vähentävä tapa on ottaa käyttöön markkinoinnin automaatioratkaisu, joista edullisena esimerkkinä Active Campaign ja järeämpänä HubSpot. Markkinoinnin automaatio auttaa siitä hetkestä alkaen, kun sivuston kävijä tunnistautuu. Se kertoo teille, mistä kukakin käyttäjä on kiinnostunut, pitää yhteyttä käyttäjiin tunnistautumisen jälkeen luomiesi automaatioiden mukaisesti ja kertoo pisteytykseesi pohjautuen, koska käyttäjä on valmis yhteydenottoon. Markkinoinnin automaatio ei vain tehosta liidien keräämistä vaan edesauttaa kuumien liidien syntymisessä, kun hyvä palvelu käynnistyy heti liidin synnyttyä.

Liidien kerääminen kuluttajapuolella

Analytiikkatyökalut eivät tarjoa lisäarvoa kävijöiden tunnistamiseen kuluttajapuolella, joten analytiikkatyökaluksi riittää vallan mainiosti ilmainen Google Analytics. Ratkaisuna yksittäisten kuluttajien tunnistamiseen on kehitetty erilaisia verkkosivuston toimintoja, joiden avulla kävijät pyritään saada jättämään yhteystietonsa verkkosivuston ylläpitäjälle. Tällaiset toiminnot yleensä kehottavat tilaamaan, lataamaan tai osallistumaan syöttämällä yhteystietonsa oma-aloitteisesti ja sallimalla näin tunnistamisensa. Markkinoinnin automaatio sen sijaan palvelee myös yrityspuolella yhtä tehokkaana apuvälineenä.

Hyväksi havaitsemiamme keinoja

  • Kuluttajapuolella erilaiset nettikilpailut, jotka voidaan rakentaa joko suoraan verkkosivuston yhteyteen tai vaikkapa sosiaaliseen mediaan.
  • Toinen tehokas keino etenkin tiedottamiseen keskittyneillä verkkosivustoilla on uutiskirjeen tilaaminen, jolla sähköpostiosoitteiden kerääminen onnistuu suhteellisen vaivattomasti, mikäli uutiskirjeen sisältö on havaittu arvokkaaksi. Uutiskirjeen tilauksessa voit kysyä, mistä aihepiireistä vastaanottaja haluaa tietoa ja liittää hänet aiheita vastaaville listoille järjestelmiisi.
  • Kolmas hyvä keino etenkin koulutuksia ja tietoa tarjoaville sivustoille on erilaiset blogit, ilmaisoppaat, e-kirjat tai tutkielmapaperit, joita voidaan ladata sivustolta sähköpostiin. Materiaalin tuottaminen vie aikaa, mutta voi tuottaa valtavan määrän yhteystietoja vastineeksi. Yhteystietoja kysyessään on hyvä muistaa, että tietosuoja-asetus edellyttää henkilötietojen käsittelyn ja keräämisen minimoimista vain niihin tietoihin, jotka ovat välttämätöntä kerätä esimerkiksi ko. materiaalin toimittamista varten.

Mikäli haluat lisää vinkkejä tai tukea verkkosivuston kehittämiseen, ota yhteyttä Verkkoasemaan!

 

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Mikä on B2B-myyjän tärkein tehtävä?

Mihin B2B-myyjän kannattaa käyttää aikansa? | Vieraana Kimmo Heikkilä

Tarvitseeko myyjällä olla supervoimia tehdäkseen tulosta, vai selviääkö ilman? Entä mitkä ovat ne lähtökohdat, jotka jokaisen myyjän tulee huomioida? Se selviää Ihan Diginä -sarjan toisessa jaksossa, jossa vieraana on Kimmo Heikkilä Bitfactorilta. Jaksossa pohditaan mihin B2B myyjien tulisi käyttää aikansa, ja mitä myyjän tulee ottaa huomioon työssään. Luvassa myös vinkkejä… Lue lisää

Oikeat toimitusjohtajat eivät ole Googlessa | Vieraana Sami Heikkilä

Ensimmäisessä Ihan Diginä jaksossa puhutaan siitä, missä kanavissa B2B-asiakkaita kannattaa lähteä tavoittelemaan. Videolla mukana Nordean aluejohtaja Sami Heikkilä, jonka kanssa pallotellaan ajatuksia B2B-myynnistä ja sen eroista kuluttajamyynnin kanssa. Keskustelussa käydään läpi myös sitä, millaisia ominaisuuksia hyviltä myyjiltä odotetaan

Konsultin kurmotettavana!

Mitä tapahtuu kun konsultti käy toisen konsultin konsultoitavana? Tapahtuu herääminen siihen, että omakaan sisältö ja asiantuntijuus ei ole aina täydellistä, vaan tasonnoston voi tehdä itsellekin! Inbound-markkinonnissa myynnin jääminen sivurooliin on tavallinen vaiva, sillä useimmiten keskitytään liikaa oman asiantuntijuuden jakamiseen ja asiakkaan ongelmien esiinnostamiseen ja unohdetaan se pääasia, millä ongelmat ratkaistaisiin!… Lue lisää

Miten eroat pölynimurikauppiaasta?

Asiakas on käynyt verkkosivuilla ja jättänyt sinne itsestään jäljen. Sinä soitat heti perään ja myyt. Kuulostaako tutulta? Moni ei ole lähtökohtaisesti ostohousut jalassa, vaan tulevia asiakkaita täytyy hieman lämmitellä. Mieti hetki seuraavia kysymyksiä: Löytävätkö asiakkaat verkkosivuillesi? Miten alat rakentamaan luottamusta asiakkaaseen, jotta hän kiinnostuu tuotteestasi? Ahdisteletko asiakastasi heti kun hän… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit