Verkkoaseman-asiantuntijavinkit-7

05.03.2018

Sisältömarkkinointi

Myyntiliidien kerääminen verkkosivuston avulla

Yksi digitaalisen markkinoinnin keskeisistä tehtävistä on asiakasdatan kerääminen, analysointi ja tulkinta analytiikkatyökalujen avulla. Parhaimmillaan verkkosivustosta kyetään luomaan liidigeneraattori, joka edesauttaa myyntiä kartoittamalla, ketkä tuotteesta/palveluista voisivat olla kiinnostuneita ja mistä valikoiman tuotteesta/palvelusta tarkemmin. Tämän tiedon jälkeen kohderyhmä on hyvin rajattu ja päästään suoraan asiaan. Ihmismyyjistä poiketen verkkosivusto palvelee asiakkaitasi 24/7.

Liidien kerääminen yrityspuolella

Yrityspuolella tarjolla on monia maksullisia analytiikkatyökaluja, jotka tunnistavat mm. yrityksen IP-osoitteen avulla sivustolla vierailevan organisaation. Ilmainen Google Analytics ei ainakaan toistaiseksi tarjoa tietoa kuin nettioperaattoritasolla. Tällaisia organisaatiotietoja tarjoavia analytiikkatyökaluja ovat mm. suomalaiset Leadfeeder sekä Snoobi-työkalut. Näistä Leadfeeder-työkalu tarjoaa mahdollisuuden myös henkilöön kiinni pääsemiseksi, mikäli integroit työkalun MailChimp-sähköpostijärjestelmää ja sähköpostiesi linkkejä pitkin tullaan sivustollesi. Tällaisissa tapauksissa esille saadaan henkilö, klikattu linkki sekä selailun eteneminen laskeutumissivusta aina sivustolta poistumiseen saakka.

Järeämpi, mutta runsaasti manuaalista työtä vähentävä tapa on ottaa käyttöön markkinoinnin automaatioratkaisu, joista edullisena esimerkkinä Active Campaign ja järeämpänä HubSpot. Markkinoinnin automaatio auttaa siitä hetkestä alkaen, kun sivuston kävijä tunnistautuu. Se kertoo teille, mistä kukakin käyttäjä on kiinnostunut, pitää yhteyttä käyttäjiin tunnistautumisen jälkeen luomiesi automaatioiden mukaisesti ja kertoo pisteytykseesi pohjautuen, koska käyttäjä on valmis yhteydenottoon. Markkinoinnin automaatio ei vain tehosta liidien keräämistä vaan edesauttaa kuumien liidien syntymisessä, kun hyvä palvelu käynnistyy heti liidin synnyttyä.

Liidien kerääminen kuluttajapuolella

Analytiikkatyökalut eivät tarjoa lisäarvoa kävijöiden tunnistamiseen kuluttajapuolella, joten analytiikkatyökaluksi riittää vallan mainiosti ilmainen Google Analytics. Ratkaisuna yksittäisten kuluttajien tunnistamiseen on kehitetty erilaisia verkkosivuston toimintoja, joiden avulla kävijät pyritään saada jättämään yhteystietonsa verkkosivuston ylläpitäjälle. Tällaiset toiminnot yleensä kehottavat tilaamaan, lataamaan tai osallistumaan syöttämällä yhteystietonsa oma-aloitteisesti ja sallimalla näin tunnistamisensa. Markkinoinnin automaatio sen sijaan palvelee myös yrityspuolella yhtä tehokkaana apuvälineenä.

Hyväksi havaitsemiamme keinoja

  • Kuluttajapuolella erilaiset nettikilpailut, jotka voidaan rakentaa joko suoraan verkkosivuston yhteyteen tai vaikkapa sosiaaliseen mediaan.
  • Toinen tehokas keino etenkin tiedottamiseen keskittyneillä verkkosivustoilla on uutiskirjeen tilaaminen, jolla sähköpostiosoitteiden kerääminen onnistuu suhteellisen vaivattomasti, mikäli uutiskirjeen sisältö on havaittu arvokkaaksi. Uutiskirjeen tilauksessa voit kysyä, mistä aihepiireistä vastaanottaja haluaa tietoa ja liittää hänet aiheita vastaaville listoille järjestelmiisi.
  • Kolmas hyvä keino etenkin koulutuksia ja tietoa tarjoaville sivustoille on erilaiset blogit, ilmaisoppaat, e-kirjat tai tutkielmapaperit, joita voidaan ladata sivustolta sähköpostiin. Materiaalin tuottaminen vie aikaa, mutta voi tuottaa valtavan määrän yhteystietoja vastineeksi. Yhteystietoja kysyessään on hyvä muistaa, että tietosuoja-asetus edellyttää henkilötietojen käsittelyn ja keräämisen minimoimista vain niihin tietoihin, jotka ovat välttämätöntä kerätä esimerkiksi ko. materiaalin toimittamista varten.

Mikäli haluat lisää vinkkejä tai tukea verkkosivuston kehittämiseen, ota yhteyttä Verkkoasemaan!

 

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

5 huomiota B2B-myynnistä

B2B-myynti ja -markkinointi mielletään usein rakettitieteeksi, johon vaaditaan erillinen tohtorintutkinto, vaikka B2C-maailmaan olisikin kosketuspintaa. Viestintä onkin useimmiten jäykkää ”firman miesten” puhetta, joka ei yleensä kerro mitään varsinaisesta tuotteesta. Ostopäätöksen tekee kuitenkin aina ihminen, joten kuluttajapuolen selkeät sävelet toimivat yrityspuolellakin! Näillä viidellä vinkillä selkeytät viestiäsi ja erotut kapulakielisistä B2B-yrityksistä eduksesi! 1…. Lue lisää

uudelleenmarkkinointi

Digitaalisen myyntifunnelin ABC

Nykyisen maailmantilan vuoksi B2B-myynti vaatii enemmän luovuutta, kun messut ja kasvokkain tehtävät myyntitapaamiset on olleet ”pannassa”. Useammassa yrityksessä etsitään vaihtoehtoisia tapoja aloittaa myyntiprosessi digikanavissa. Itse puhun digitaalisesta myyntifunnelista. Eli se prosessi, mitä ollaan totuttu tekemään f2f, siirretään soveltuvin osin verkkoon. Erittäin tiivistettynä myyntifunneliin kuuluu 4 kokonaisuutta, jotka kuuluvat seuraavasti: 1…. Lue lisää

Mitä tarkoittaa sisältöstrategia?

Myyjät mukaan markkinointiin! Olen käynyt viime viikkojen aikana kymmeniä keskusteluja yrittäjien ja markkinoijien kanssa siitä, miten nykyisessä maailmantilassa voidaan tehdä myyntiä ja uusasiakashankinta. Sellaiset termit kuin mm. sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja inbound ovat nousseet tiuhaan keskusteluissa esiin. Tällainen markkinoinnille tuttu terminologia saattaa kuitenkin tuntua myyjien vinkkelistä ylätason hötöltä – miten nämä… Lue lisää

Liidistä diiliksi!

Miten nopeutat liidien muuttumista klousatuiksi diileiksi? Myös markkinnoinnin pitää alkaa rohkeasti myymään! Mutta miten? Me Verkkiksellä puhutaan sellaisesta asiasta kuin ”Ensimmäinen kaupallinen ehdotus”. Tämä on räjäyttänyt meidän, niin kuin usean asiakkaammekin, myyntitapaamisten määrän. Kurkkaa videolta mistä on kyse!

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit