Verkkoaseman-asiantuntijavinkit-7

05.03.2018

Sisältömarkkinointi

Myyntiliidien kerääminen verkkosivuston avulla

Yksi digitaalisen markkinoinnin keskeisistä tehtävistä on asiakasdatan kerääminen, analysointi ja tulkinta analytiikkatyökalujen avulla. Parhaimmillaan verkkosivustosta kyetään luomaan liidigeneraattori, joka edesauttaa myyntiä kartoittamalla, ketkä tuotteesta/palveluista voisivat olla kiinnostuneita ja mistä valikoiman tuotteesta/palvelusta tarkemmin. Tämän tiedon jälkeen kohderyhmä on hyvin rajattu ja päästään suoraan asiaan. Ihmismyyjistä poiketen verkkosivusto palvelee asiakkaitasi 24/7.

Liidien kerääminen yrityspuolella

Yrityspuolella tarjolla on monia maksullisia analytiikkatyökaluja, jotka tunnistavat mm. yrityksen IP-osoitteen avulla sivustolla vierailevan organisaation. Ilmainen Google Analytics ei ainakaan toistaiseksi tarjoa tietoa kuin nettioperaattoritasolla. Tällaisia organisaatiotietoja tarjoavia analytiikkatyökaluja ovat mm. suomalaiset Leadfeeder sekä Snoobi-työkalut. Näistä Leadfeeder-työkalu tarjoaa mahdollisuuden myös henkilöön kiinni pääsemiseksi, mikäli integroit työkalun MailChimp-sähköpostijärjestelmää ja sähköpostiesi linkkejä pitkin tullaan sivustollesi. Tällaisissa tapauksissa esille saadaan henkilö, klikattu linkki sekä selailun eteneminen laskeutumissivusta aina sivustolta poistumiseen saakka.

Järeämpi, mutta runsaasti manuaalista työtä vähentävä tapa on ottaa käyttöön markkinoinnin automaatioratkaisu, joista edullisena esimerkkinä Active Campaign ja järeämpänä HubSpot. Markkinoinnin automaatio auttaa siitä hetkestä alkaen, kun sivuston kävijä tunnistautuu. Se kertoo teille, mistä kukakin käyttäjä on kiinnostunut, pitää yhteyttä käyttäjiin tunnistautumisen jälkeen luomiesi automaatioiden mukaisesti ja kertoo pisteytykseesi pohjautuen, koska käyttäjä on valmis yhteydenottoon. Markkinoinnin automaatio ei vain tehosta liidien keräämistä vaan edesauttaa kuumien liidien syntymisessä, kun hyvä palvelu käynnistyy heti liidin synnyttyä.

Liidien kerääminen kuluttajapuolella

Analytiikkatyökalut eivät tarjoa lisäarvoa kävijöiden tunnistamiseen kuluttajapuolella, joten analytiikkatyökaluksi riittää vallan mainiosti ilmainen Google Analytics. Ratkaisuna yksittäisten kuluttajien tunnistamiseen on kehitetty erilaisia verkkosivuston toimintoja, joiden avulla kävijät pyritään saada jättämään yhteystietonsa verkkosivuston ylläpitäjälle. Tällaiset toiminnot yleensä kehottavat tilaamaan, lataamaan tai osallistumaan syöttämällä yhteystietonsa oma-aloitteisesti ja sallimalla näin tunnistamisensa. Markkinoinnin automaatio sen sijaan palvelee myös yrityspuolella yhtä tehokkaana apuvälineenä.

Hyväksi havaitsemiamme keinoja

  • Kuluttajapuolella erilaiset nettikilpailut, jotka voidaan rakentaa joko suoraan verkkosivuston yhteyteen tai vaikkapa sosiaaliseen mediaan.
  • Toinen tehokas keino etenkin tiedottamiseen keskittyneillä verkkosivustoilla on uutiskirjeen tilaaminen, jolla sähköpostiosoitteiden kerääminen onnistuu suhteellisen vaivattomasti, mikäli uutiskirjeen sisältö on havaittu arvokkaaksi. Uutiskirjeen tilauksessa voit kysyä, mistä aihepiireistä vastaanottaja haluaa tietoa ja liittää hänet aiheita vastaaville listoille järjestelmiisi.
  • Kolmas hyvä keino etenkin koulutuksia ja tietoa tarjoaville sivustoille on erilaiset blogit, ilmaisoppaat, e-kirjat tai tutkielmapaperit, joita voidaan ladata sivustolta sähköpostiin. Materiaalin tuottaminen vie aikaa, mutta voi tuottaa valtavan määrän yhteystietoja vastineeksi. Yhteystietoja kysyessään on hyvä muistaa, että tietosuoja-asetus edellyttää henkilötietojen käsittelyn ja keräämisen minimoimista vain niihin tietoihin, jotka ovat välttämätöntä kerätä esimerkiksi ko. materiaalin toimittamista varten.

Mikäli haluat lisää vinkkejä tai tukea verkkosivuston kehittämiseen, ota yhteyttä Verkkoasemaan!

 

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

Onko somesta hyötyä myynnissä -blogi

Onko somesta hyötyä myynnissä?

Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun somen käyttäminen töissä oli työnantajan ajan tuhlaamista. Koettiin, että siellä viihtyminen oli pelkästään henkilökohtaista toimintaa eikä liittynyt myyntiin saatikka sitten ”oikeisiin töihin”. Suosittu lausahdus on ollut myös seuraava: ”Ei ne meidän asiakkaat Facebookissa ole!” Sosiaalinen media on mahdollisuuksien areena tänä päivänä. Päättäjistä 80… Lue lisää

kahdeksan vinkkiä sometukseen

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

”Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.” Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta,… Lue lisää

Tunnetko asiakkaasi? – Vinkit ostajapersoonien luomiseen.

Myös tulevaan asiakkaaseen voi rakastua tai ihastua palavasti, sen tietää toimarimme Tiina. Tunne on huumaava, ensirakastumisen kaltainen: sydän hakkaa ja sormenpäissä kihelmöi. Aivoissa riehuu ajatusten pyörremyrsky, kun tavoitteena on hurmata pöydän toisella puolella istuva ostaja-kandidaatti. Miten saada asiakas huomaamaan, että meidät on tarkoitettu toisillemme? Ihan kuten treffeillä, myös myyntipalaverissa, on… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit