Sisältömarkkinointia vai tarinankerrontaa?

23.03.2018

Sisältömarkkinointia vai tarinankerrontaa? Termeistä viis ja kirjoittaminen kunniaan!

Sisältömarkkinointi, sisällöntuotanto – nämä ovat aiheita, jotka nykypäivän markkinoinnissa pyörivät jokaisessa oppaassa ja artikkelissa. Edellisessä markkinoinnin automaatiota koskevassa postauksessa väitin moisen toimenpiteen olevan jopa polttoainetta inbound -markkinointiin. Et vain voi tehdä sitä ilman asiakkaita liikuttavaa sisältöä!

Eihän sisältömarkkinointi todellisuudessa ole sen kummempaa kuin kirjoittamista, sitä samaa mitä olemme jo peruskoulussa opiskelleet. Markkinointiin liittyvässä kirjoittamisessa ei oikeastaan ole kuin yksi olennainen ohje: Kiinnostaako tekstisi tulevaa asiakastasi?

Mikä asiakasta kiinnostaa?

  1. Kuka hänelle viestii, tuttu vai tuntematon – uskoako kirjoitukseen vai eikö? Hesarin uutisilla on enemmän painoarvoa kuin esimerkiksi MV-lehdellä.
  2. Kiinnostaako itse aihe asiakastasi?
  3. Ymmärtääkö kirjoittaja asiakkaan aihepiiriin liittyvää ongelmaa?
  4. Herättääkö kirjoitus mitään tunteita. Onko siis kyseessä tarina?

Noniin, nythän tämä heitti hankalaksi. Sisältömarkkinointia ja tarinankerrontaa sen tavallisen tutun kirjoittamisen sijaan! Ei turhauduta ihan vielä vaan avataan tarinan kaarta hiukan.

Tarinan kaari

Tee asiakkaasta tarinan sankari. Kuvaile asiakasta siten, että häneen on helppo samaistua.

Keskity asiakkaan ongelmaan. Kaiva esille tulevan asiakaasi kipupisteet ja kuvaile niitä.

Ole opas asiakkaallesi. Tehtäväsi on opastaa ja auttaa tulevaa asiakasta haasteiden yli. Oppaana olet sekä asiantuntija että matkatoveri.

Tarinan juoni. Tarina kuljettaa henkilöitä läpi seikkailun ja kohti voittoa, jota voit parhaimmillaan tulevalle asiakkaallesi tarjota.

Miten tarina esimerkiksi Verkkoaseman Marketing IT-palveluun liittyen menisi?

Tarinan sankari on kiireinen yrittäjä, jonka bisnes on lähtenyt kukoistamaan. Sankari kohtaa ongelman, joka on se, ettei oman toimen ohella aika enää yksinkertaisesti riitä digitaalisen markkinoinnin tekemiseen eikä verkkosivujen ylläpitoon. Sankaria ahdistaa, koska hän tietää kuinka tärkeää digipresenssi on nykyaikana, erityisesti uuden asiakasvirran lähteenä. Sankari tapaa oppaan, joka kertoo, että tarjolla on helppo kuukausimaksullinen palvelu, joka ratkaisee sankarin ongelman! Verkkoaseman opas kuuntelee sankarin huolet ja tavoitteet sekä tarjoaa suunnitelman – digimarkkinointia hoidetaan jatkossa siten, että uusien asiakkaiden määrä kasvaa 10 % joka kvartaali!  Sankari epäilee vielä suunnitelman todenmukaisuutta, joten opas tarjoaa helpon tavan startata; saat veloituksettoman analyysin, joka sisältää toimenpidesuunnitelman jatkoon. Sankari päättää luottaa oppaaseen ja lähteä hänen opastamalleen matkalle! Vuoden päästä tarinan ”Happy Ending” on mitattavissa kasvavina asiakasvirtoina sankarimme yritykseen.

Brändisi tulee kertoa tarinaa

Lähde: http://michaellukaszewski.com/notes-from-storybrand-workshop-with-donald-miller/

 

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Mitä tarkoittaa sisältöstrategia?

Myyjät mukaan markkinointiin! Olen käynyt viime viikkojen aikana kymmeniä keskusteluja yrittäjien ja markkinoijien kanssa siitä, miten nykyisessä maailmantilassa voidaan tehdä myyntiä ja uusasiakashankinta. Sellaiset termit kuin mm. sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja inbound ovat nousseet tiuhaan keskusteluissa esiin. Tällainen markkinoinnille tuttu terminologia saattaa kuitenkin tuntua myyjien vinkkelistä ylätason hötöltä – miten nämä… Lue lisää

Älä haaveile turhaan videosi trendaamisesta tai nousemisesta viraaliksi!

Olen tehnyt lähes kolmesataa videota Verkkiksen aikana, aloittaen vuonna 2017. Moniko näistä videoista on noussut viraaliksi? Ei yksikään! Mutta uusia asiakkaita niiden avulla on saatu! Lakkaa siis haaveilemasta omien videoidesi trendaamisesta, ja panosta sen sijaan sisällön laatuun! Viskaa siis viraalit veke ja keskity videotuotannon laatuun näillä vinkeillä! 1. Monikanavaisuus. ”Ydinkohderyhmäni ei ole… Lue lisää

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

Tunnetko asiakkaasi? – Vinkit ostajapersoonien luomiseen.

Myös tulevaan asiakkaaseen voi rakastua tai ihastua palavasti. Tunne on huumaava, ensirakastumisen kaltainen: sydän hakkaa ja sormenpäissä kihelmöi. Aivoissa riehuu ajatusten pyörremyrsky, kun tavoitteena on hurmata pöydän toisella puolella istuva ostaja-kandidaatti. Miten saada asiakas huomaamaan, että meidät on tarkoitettu toisillemme? Ihan kuten treffeillä, myös myyntipalaverissa, on elintärkeää huomata, jos ajatusmaailmat… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit