Sisältömarkkinointia vai tarinankerrontaa?

23.03.2018

Sisältömarkkinointia vai tarinankerrontaa? Termeistä viis ja kirjoittaminen kunniaan!

Sisältömarkkinointi, sisällöntuotanto – nämä ovat aiheita, jotka nykypäivän markkinoinnissa pyörivät jokaisessa oppaassa ja artikkelissa. Edellisessä markkinoinnin automaatiota koskevassa postauksessa väitin moisen toimenpiteen olevan jopa polttoainetta inbound -markkinointiin. Et vain voi tehdä sitä ilman asiakkaita liikuttavaa sisältöä!

Eihän sisältömarkkinointi todellisuudessa ole sen kummempaa kuin kirjoittamista, sitä samaa mitä olemme jo peruskoulussa opiskelleet. Markkinointiin liittyvässä kirjoittamisessa ei oikeastaan ole kuin yksi olennainen ohje: Kiinnostaako tekstisi tulevaa asiakastasi?

Mikä asiakasta kiinnostaa?

  1. Kuka hänelle viestii, tuttu vai tuntematon – uskoako kirjoitukseen vai eikö? Hesarin uutisilla on enemmän painoarvoa kuin esimerkiksi MV-lehdellä.
  2. Kiinnostaako itse aihe asiakastasi?
  3. Ymmärtääkö kirjoittaja asiakkaan aihepiiriin liittyvää ongelmaa?
  4. Herättääkö kirjoitus mitään tunteita. Onko siis kyseessä tarina?

Noniin, nythän tämä heitti hankalaksi. Sisältömarkkinointia ja tarinankerrontaa sen tavallisen tutun kirjoittamisen sijaan! Ei turhauduta ihan vielä vaan avataan tarinan kaarta hiukan.

Tarinan kaari

Tee asiakkaasta tarinan sankari. Kuvaile asiakasta siten, että häneen on helppo samaistua.

Keskity asiakkaan ongelmaan. Kaiva esille tulevan asiakaasi kipupisteet ja kuvaile niitä.

Ole opas asiakkaallesi. Tehtäväsi on opastaa ja auttaa tulevaa asiakasta haasteiden yli. Oppaana olet sekä asiantuntija että matkatoveri.

Tarinan juoni. Tarina kuljettaa henkilöitä läpi seikkailun ja kohti voittoa, jota voit parhaimmillaan tulevalle asiakkaallesi tarjota.

Miten tarina esimerkiksi Verkkoaseman Marketing IT-palveluun liittyen menisi?

Tarinan sankari on kiireinen yrittäjä, jonka bisnes on lähtenyt kukoistamaan. Sankari kohtaa ongelman, joka on se, ettei oman toimen ohella aika enää yksinkertaisesti riitä digitaalisen markkinoinnin tekemiseen eikä verkkosivujen ylläpitoon. Sankaria ahdistaa, koska hän tietää kuinka tärkeää digipresenssi on nykyaikana, erityisesti uuden asiakasvirran lähteenä. Sankari tapaa oppaan, joka kertoo, että tarjolla on helppo kuukausimaksullinen palvelu, joka ratkaisee sankarin ongelman! Verkkoaseman opas kuuntelee sankarin huolet ja tavoitteet sekä tarjoaa suunnitelman – digimarkkinointia hoidetaan jatkossa siten, että uusien asiakkaiden määrä kasvaa 10 % joka kvartaali!  Sankari epäilee vielä suunnitelman todenmukaisuutta, joten opas tarjoaa helpon tavan startata; saat veloituksettoman analyysin, joka sisältää toimenpidesuunnitelman jatkoon. Sankari päättää luottaa oppaaseen ja lähteä hänen opastamalleen matkalle! Vuoden päästä tarinan ”Happy Ending” on mitattavissa kasvavina asiakasvirtoina sankarimme yritykseen.

Brändisi tulee kertoa tarinaa

Lähde: http://michaellukaszewski.com/notes-from-storybrand-workshop-with-donald-miller/

 

Hakukoneoptimoinnin pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

kahdeksan vinkkiä sometukseen

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

”Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.” Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta,… Lue lisää

Tunnetko asiakkaasi? – Vinkit ostajapersoonien luomiseen.

Myös tulevaan asiakkaaseen voi rakastua tai ihastua palavasti, sen tietää toimarimme Tiina. Tunne on huumaava, ensirakastumisen kaltainen: sydän hakkaa ja sormenpäissä kihelmöi. Aivoissa riehuu ajatusten pyörremyrsky, kun tavoitteena on hurmata pöydän toisella puolella istuva ostaja-kandidaatti. Miten saada asiakas huomaamaan, että meidät on tarkoitettu toisillemme? Ihan kuten treffeillä, myös myyntipalaverissa, on… Lue lisää

Tehot irti markkinoinnin automaatiosta

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä. Kuinka pääsen alkuun? Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit