kahdeksan vinkkiä sometukseen

14.09.2018

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.”

Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta, miten hän on päätynyt koulutushommaan, joka ei liity laisinkaan häneen työtehtäviinsä. Tarina oli mielenkiintoinen, yrityksen somestartissa oli nimittäin tehty lähes kaikki ne virheet, joista omissa koulutuksissani varoittelen:

  • Päätetään, että aloitetaan massiivinen sometus kaikissa kanavissa.
  • Ei kuitenkaan päätetä sitä mistä viestitään, kenelle ja miksi. Tavoitteet ja strategia – kuka niitä tarvitsee!
  • Somettaminen tehdään oman työn ohella, joten siihen ei resurssoida aikaa eikä rahaa.
  • Koska kukaan ei tiedä mitä tulee tehdä, niin kaikille postauksille ja kuville pyydetään erillinen lupa viestintäjohtajalta ja tarpeen mukaan toimitusjohtajalta.
  • Johto itse ei osaa käyttää somekanavia, joten työntekijät viestivät siellä missä osaavat.

Mitä luulette, mikä on somettamisen saldo vuoden päästä? ”Täyttä huttua, ei tällä saa mitään aikaiseksi!”.

Miten sitten räjäytetään pankki somen avulla?

Miten saadaan lisää näkyvyyttä, kontakteja, tarjouspyyntöjä ja myyntiä? Ja ilman, että tuhlataan omaa, työkavereiden ja esimiehien aikaa?

  1. Miksi halutaan näkyä somessa? Asetetaan selkeä tavoite, mitä halutaan somettamisella saada aikaiseksi.
  2. Kenelle viestitään, ketkä ovat kohderyhmääsi.
  3. Kanavavalinnat tehdään sen mukaan, mistä tulevat asiakkaat löytyvät. Jos kaikki kanavat eivät ole tuttuja, niihin kannattaa hakea asiantuntijavalmennusta.
  4. Miten viestitään? Someviestintä pohjautuu yrityksen ydinviestiin ja markkinointisuunnitelmaan. Tämä tulee olla kaikille somettajille kristallinkirkkaana, jotta viestintä on yhtenäistä.
  5. Mitä viestitään? Tässä on hyvä ottaa avuksi sisältökalenteri. Mistä aiheesta/teemasta viestitään esimerkiksi kuukausitasolla.
  6. Sisältökalenteriin merkataan myös aiheiden lisäksi se, kuka tekee ja milloin. Näin ollaan koko ajan kartalla isosta kuvasta ja jokainen tietää oman vastuunsa.
  7. Jotta työntekijät innostuvat jakamaan yrityksen viestiä, siihen budjetoidaan työaikaa ja parhaimmillaan jopa rahallisia kannustimia.
  8. Mittaroidaan aktiivisesti somen vaikutuksia, satsataan sinne missä resonoi parhaiten.

Some on oikein käytettynä vaikuttava media, jolla on mahdollista saada aikaiseksi vakuuttavaa myynnillistä kasvua. Ylläolevalla reseptillä onnistut, joten mikset aloita jo tänään?

Terkuin,
Tiina Räisänen

Some-opas B2B-yritykselle

Psst. tarjoamme apua onnistuneeseen some-markkinointiin ja sisällöntuotantoon!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

Google Ads Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Blogissani kerron Google Adsin uudelleenmarkkinoinnista ja pohdin, mihin käyttötarkoituksiin se soveltuu. Miten uudelleenmarkkinointi toimii käytännössä? Kävijä tutustuu verkkosivustoon/verkkokauppaan, mutta ei päädy… Lue lisää

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit