kahdeksan vinkkiä sometukseen

14.09.2018

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.”

Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta, miten hän on päätynyt koulutushommaan, joka ei liity laisinkaan häneen työtehtäviinsä. Tarina oli mielenkiintoinen, yrityksen somestartissa oli nimittäin tehty lähes kaikki ne virheet, joista omissa koulutuksissani varoittelen:

  • Päätetään, että aloitetaan massiivinen sometus kaikissa kanavissa.
  • Ei kuitenkaan päätetä sitä mistä viestitään, kenelle ja miksi. Tavoitteet ja strategia – kuka niitä tarvitsee!
  • Somettaminen tehdään oman työn ohella, joten siihen ei resurssoida aikaa eikä rahaa.
  • Koska kukaan ei tiedä mitä tulee tehdä, niin kaikille postauksille ja kuville pyydetään erillinen lupa viestintäjohtajalta ja tarpeen mukaan toimitusjohtajalta.
  • Johto itse ei osaa käyttää somekanavia, joten työntekijät viestivät siellä missä osaavat.

Mitä luulette, mikä on somettamisen saldo vuoden päästä? ”Täyttä huttua, ei tällä saa mitään aikaiseksi!”.

Miten sitten räjäytetään pankki somen avulla?

Miten saadaan lisää näkyvyyttä, kontakteja, tarjouspyyntöjä ja myyntiä? Ja ilman, että tuhlataan omaa, työkavereiden ja esimiehien aikaa?

  1. Miksi halutaan näkyä somessa? Asetetaan selkeä tavoite, mitä halutaan somettamisella saada aikaiseksi.
  2. Kenelle viestitään, ketkä ovat kohderyhmääsi.
  3. Kanavavalinnat tehdään sen mukaan, mistä tulevat asiakkaat löytyvät. Jos kaikki kanavat eivät ole tuttuja, niihin kannattaa hakea asiantuntijavalmennusta.
  4. Miten viestitään? Someviestintä pohjautuu yrityksen ydinviestiin ja markkinointisuunnitelmaan. Tämä tulee olla kaikille somettajille kristallinkirkkaana, jotta viestintä on yhtenäistä.
  5. Mitä viestitään? Tässä on hyvä ottaa avuksi sisältökalenteri. Mistä aiheesta/teemasta viestitään esimerkiksi kuukausitasolla.
  6. Sisältökalenteriin merkataan myös aiheiden lisäksi se, kuka tekee ja milloin. Näin ollaan koko ajan kartalla isosta kuvasta ja jokainen tietää oman vastuunsa.
  7. Jotta työntekijät innostuvat jakamaan yrityksen viestiä, siihen budjetoidaan työaikaa ja parhaimmillaan jopa rahallisia kannustimia.
  8. Mittaroidaan aktiivisesti somen vaikutuksia, satsataan sinne missä resonoi parhaiten.

Some on oikein käytettynä vaikuttava media, jolla on mahdollista saada aikaiseksi vakuuttavaa myynnillistä kasvua. Ylläolevalla reseptillä onnistut, joten mikset aloita jo tänään?

Terkuin,
Tiina Räisänen

Some-opas B2B-yritykselle

Psst. tarjoamme apua onnistuneeseen some-markkinointiin ja sisällöntuotantoon!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

verkkoasema voita asiantuntija

Ammattimaineen rakentajalle: Tekemisen teesit

Mitkä ovat niitä tekemisen teesejä, joiden avulla alkaa asioita tapahtua – olipa kyse sitten yrittäjyydestä tai ammattimaineen rakentamisesta? Intohimo: Tee sitä mitä rakastat. Nopeus: Uskalla kokeilla ja epäonnistua. Aktiivisuus: Tee juttuja. PALJON. Huomio: Onko katse peräpeilissä ja hilloat epäonnistumisia vai tutkailetko uteliaasti edessäpäin avautuvaa maisemaa?

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta… Lue lisää

Onko somesta hyötyä myynnissä -blogi

Onko somesta hyötyä myynnissä?

Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun somen käyttäminen töissä oli työnantajan ajan tuhlaamista. Koettiin, että siellä viihtyminen oli pelkästään henkilökohtaista toimintaa eikä liittynyt myyntiin saatikka sitten ”oikeisiin töihin”. Suosittu lausahdus on ollut myös seuraava: ”Ei ne meidän asiakkaat Facebookissa ole!” Sosiaalinen media on mahdollisuuksien areena tänä päivänä. Päättäjistä 80… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit