kahdeksan vinkkiä sometukseen

14.09.2018

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.”

Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta, miten hän on päätynyt koulutushommaan, joka ei liity laisinkaan häneen työtehtäviinsä. Tarina oli mielenkiintoinen, yrityksen somestartissa oli nimittäin tehty lähes kaikki ne virheet, joista omissa koulutuksissani varoittelen:

  • Päätetään, että aloitetaan massiivinen sometus kaikissa kanavissa.
  • Ei kuitenkaan päätetä sitä mistä viestitään, kenelle ja miksi. Tavoitteet ja strategia – kuka niitä tarvitsee!
  • Somettaminen tehdään oman työn ohella, joten siihen ei resurssoida aikaa eikä rahaa.
  • Koska kukaan ei tiedä mitä tulee tehdä, niin kaikille postauksille ja kuville pyydetään erillinen lupa viestintäjohtajalta ja tarpeen mukaan toimitusjohtajalta.
  • Johto itse ei osaa käyttää somekanavia, joten työntekijät viestivät siellä missä osaavat.

Mitä luulette, mikä on somettamisen saldo vuoden päästä? ”Täyttä huttua, ei tällä saa mitään aikaiseksi!”.

Miten sitten räjäytetään pankki somen avulla?

Miten saadaan lisää näkyvyyttä, kontakteja, tarjouspyyntöjä ja myyntiä? Ja ilman, että tuhlataan omaa, työkavereiden ja esimiehien aikaa?

  1. Miksi halutaan näkyä somessa? Asetetaan selkeä tavoite, mitä halutaan somettamisella saada aikaiseksi.
  2. Kenelle viestitään, ketkä ovat kohderyhmääsi.
  3. Kanavavalinnat tehdään sen mukaan, mistä tulevat asiakkaat löytyvät. Jos kaikki kanavat eivät ole tuttuja, niihin kannattaa hakea asiantuntijavalmennusta.
  4. Miten viestitään? Someviestintä pohjautuu yrityksen ydinviestiin ja markkinointisuunnitelmaan. Tämä tulee olla kaikille somettajille kristallinkirkkaana, jotta viestintä on yhtenäistä.
  5. Mitä viestitään? Tässä on hyvä ottaa avuksi sisältökalenteri. Mistä aiheesta/teemasta viestitään esimerkiksi kuukausitasolla.
  6. Sisältökalenteriin merkataan myös aiheiden lisäksi se, kuka tekee ja milloin. Näin ollaan koko ajan kartalla isosta kuvasta ja jokainen tietää oman vastuunsa.
  7. Jotta työntekijät innostuvat jakamaan yrityksen viestiä, siihen budjetoidaan työaikaa ja parhaimmillaan jopa rahallisia kannustimia.
  8. Mittaroidaan aktiivisesti somen vaikutuksia, satsataan sinne missä resonoi parhaiten.

Some on oikein käytettynä vaikuttava media, jolla on mahdollista saada aikaiseksi vakuuttavaa myynnillistä kasvua. Ylläolevalla reseptillä onnistut, joten mikset aloita jo tänään?

Terkuin,
Tiina Räisänen

Some-opas B2B-yritykselle

Psst. tarjoamme apua onnistuneeseen some-markkinointiin ja sisällöntuotantoon!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinointiteknologiat – Mitä hyötyä? Miten valita oikeat?

”Markkinointiteknologioiden voittokululle ei näy loppua. Niiden avulla markkinoijat voivat tehostaa toimintaansa, skaalautua ketterämmin, tehdä parempia valintoja sekä säästää rahaa.” 17.6.2018, Forbes.com Markkinointiteknologia tarkoittaa yleensä SaaS-palveluna käytettävää työkalua tai järjestelmää, jota voidaan hyödyntää markkinoinnissa (ja myynnissä!) esimerkiksi kampanjoiden / kanavien / sisältöjen / liidien hallinnassa. Lähes kaikissa yrityksissä on käytössä joitain teknologioita ja perinteinen markkinointiteknologia ”stack” … Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi … Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa. Hallintapaneelit Muokkaus-osion alta … Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon ”voice first”, kun Googlen johdatuksella … Lue lisää