Tarinankerronta-on-taitolaji-eikä-sitä-Suomessa-osata

17.02.2017

Tarinankerronta on taitolaji, eikä sitä Suomessa osata!

Puhuminen on taitolaji. Erityisesti silloin, kun pyritään vaikuttamaan kuulijakuntaan. Samaisia taitoja tarvitaan silloin, kun yritetään saada jälkikasvua maaniteltua iltatoimille, samoin kuin valtionjohdon neuvottelupöydissä. Oman katsantokannan esittäminen on helppoa kuin heinänteko, mutta se kuinka saat kuulijasi vaihtamaan näkökulmaansa kannallesi – se on vaikeaa!

Tarinan voima

Tästä aiheesta kertoili vakuuttavasti ”Asiantieteilijä” Esko Aho Salesvation-tapahtumassa. Otsikkona taisi olla Menestyksekäs neuvottelu – mutta Eskon puheenvuoro kattoi aihetta huomattavasti laajemmin, myös neuvottelupöydän ulkopuolelle. Eskon näkemys oli se, että tarinankerrontataito on Suomessa heikkoa, vaikka itse asiantuntijuus ja osaaminen toimialasta riippumatta ovat kansainvälistä tasoa. Neuvottelupöytien menestys jää kuitenkin saavuttamatta, koska emme osaa kertoa kiinnostavaa tarinaa osaamisemme ja yrityksemme ympärille. Esko puhui narratiivista, Juhana Torkin kirjassa Puhevalta puhutaan retoriikan tajusta. Olemme rakastuneet spekseihin ja unohtaneet tarinankerronnan jalon taidon.

”Tarina on ihmisen vanhin ja alkuperäisin huume”. Mikä tahansa maailman päämäärähakuinen muuttaminen vaatii tarinan. Usein keskitytään liikaa itse asiaan, esitelmöidään, kuin siihen miten luodaan luottamus puhujan ja vastaanottajan välille, avaa Torkki aihetta erinomaisessa kirjassaan.

Esko Aho Salesvation

Digijargoni

Itsekin kompuroin toistuvasti tähän haasteeseen. Digimaailma kun on täynnä ihastuttavaa trendijargonia, jolla pystyy taitavasti hämäämään vastaanottajan.. Tai ainakin lopahduttamaan mielenkiinnon! Aika ajoin valaistumisen hetkillä kykenen nostamaan tasoani ja yleensä niissä kohtaamisissa on päästy vastapuolen kanssa suorastaan hurmioituneen yksimielisiksi jatkosuunnitelmista.

Huomaan itse pelänneeni oman asiantuntijuuteni katoamista mikäli luovun asiantuntijuuden haarniskaan olennaisesti kuuluvasta asiantuntijakielestä. Mutta minulla on uutisia teille kanssa-asiantuntijat – se pelko on turha! Rohkeasti oma persoona mukaan ja tarinoita kertomaan, jos ei aivan nuotion äärelle, niin läppäreiden loisteeseen sitten.

Neuvottelupöydässä

Mutta palatakseni Eskon tarinaan Salesvation –tapahtumassa, puhetaitojen lisäksi Aho antoi puheenvuorossaan myös konkreettisia vinkkejä neuvottelupöytään: Avainteemana oli – tunne yleisösi ja valmistaudu hyvin.

  1. Mieti 4-5 asiaa, jotka haluat saada kerrotuksi vastapuolelle
  2. Tutustu huolella neuvottelun toiseen osapuoleen. Digiaikana kannattaa hyödyntään mm. LinkedIniä ja Twitteriä.
  3. Aseta neuvottelutilanteelle selvät tavoitteet, mitä haluat saavuttaa. Perehdy, kartoita ja valmistele.
  4. Ole rento ja itsevarma, mutta älä ylimielinen.
  5. Vie aktiivisesti tilannetta eteenpäin. Konsepti ja momentum taisivat olla taikasanat 🙂

Upein lopputulos on se, että vastapuolesi tuntee voittaneensa, vaikka hän itse asiassa onkin kääntynyt sinun agendasi kannalle. En epäile sekuntiakaan, että Esko Ahon tyyppiseltä konkarilta tämä ei onnistuisi, itse tarvinnen vielä treenausta tämän suhteen.

Esko Aho Salesvation puheenvuoro

Tässä vielä Linda Saukko-Rannan visualisointi Eskon puheenvuorosta (www.redanredan.fi).

PS. Palautetta Salesvationiin: Patopuro, missä piileksi aamukahvit?!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Salesvation Sami Jauhojärvi

Mitä 17 vuotta ammattiurheilijana opetti voittamisesta?

Salesvationin päivän toisessa puheenvuorossa estradille asteli kaikkien tuntema Sami ”Musti” Jauhojärvi. Tuo periksiantamaton huippu-urheilija ja hiihtäjä, joka toi suomalaisen hiihdon takaisin kansan suosioon Lahden skandaalin jälkeen. Ennakkoon minulla oli kovat odotukset Samin puheenvuorosta – Olinhan minäkin lähes YT:n (Ylitornion) miehiä ja intohimoinen penkkiurheilija. Samin puheenvuoron teemana oli voittaminen, mitä hän… Lue lisää

Salesvation Sami Jauhojärvi

Vältä väkivaltaa myynnissä!

Salesvationin viimeisenä puhujana kuultiin koko kansan rakastamaa turkulaista. Viimeisen puheenvuoron piti tietenkin kiinteistövälittäjä/onnenpyöräjuontaja/diili-kilpailija/myyntimies Jethro Rostedt! Puheenvuoronsa alussa Jeti meinasi menossa olevan viimeinen erä ja miehen olevan täysin köysissä. Tämä ei kuitenkaan pitänyt aivan paikkaansa, sillä puhe oli jotain myyntikoulutuksen ja stand up -shown väliltä. Yleisö selvästi nautti kuulemastaan ja salissa… Lue lisää

Puhu-vähemmän-myy-enemmän

Puhu vähemmän, myy enemmän!

Osallistuimme Verkkiksen porukan kanssa Salesvation 4 -tapahtumaan, jossa yksi päivän esiintyjistä oli huikean energinen ja räväkkä Tuija Rummukainen. Tuija on työssään haastatellut yli sataa myyjää eri toimialoilta ja kerännyt kasaan faktat siitä, millainen on huippumyyjä.

Innostu-opi-ja-menesty

Innostu, opi ja menesty!

Samuli Välimäki piti inspiroivan puheen ihmisen mielestä, oppimisesta ja muistamisesta syyskuun Salesvation-tapahtumassa. Itselleni puheenvuorosta mieleen jäi vahvimmin se, kuinka innostuminen ja positiivinen suhtautuminen omaan itseensä edesauttaa oppimista. 

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit