15.5.2018

Tavoitteelliset verkkosivut

Tiedätkö, paljonko sivustollasi on kävijöitä? Kuinka moni heistä palaa takaisin ja kuinka moni poistuu saman tien? Mistä sivuston kävijät oikein saapuvat? Mitä he sivustolla tekevät? Miksi he saapuvat sivustollesi ja mitä he haluavat?

Meidän ei tarvitse ”mutuilla”!

Yksi keskeinen osa digitaalista markkinointia on tehtyjen markkinointitoimenpiteiden seuranta. Kävijäseurannan avulla saadaan tietoa markkinoinnin tehosta sekä sivuston käytettävyydestä, laadusta, tuottavuudesta jne. Kävijäseurannasta saaduilla tiedoilla voidaan kehittää ja kohdentaa digitaalista markkinointia sekä parantaa verkkosivujen laatua. Mutu-tuntumalla ei kannata suunnitella toimenpiteitä, kun analytiikasta voimme saada varmuuden.

Konversio kunniaan!

Markkinointitoimenpiteiden onnistumista voidaan mitata hyvinkin tarkasti, jolloin puhutaankin yleensä konversiosta. Konversio on verkkosivujen olemassaolon tavoite, syy, miksi ne ovat olemassa. Yleensä pitkäntähtäimen syitä ovat uusien asiakkuuksien hankkiminen ja esimerkiksi tunnettuuden kasvattaminen. Mitattavia konversiotavoitteita voi olla esimerkiksi:• Yhteydenottolomakkeen täyttäminen• Uutiskirjeen tilaus• Rekisteröityminen• Tilauksen tekeminen• Nettikisaan osallistuminen• Tapahtumaan ilmoittautuminen• Oppaan latausKonversiolaskennassa (konversioprosentti) selvitetään siis, kuinka moni verkkosivuille tulleista kävijöistä päätyy suorittamaan asetetun tavoitteen. Konversiolaskennan tulisikin olla perusta kaikelle digitaalisen markkinoinnin mittaukselle. Konversio–optimoinnilla pyritään siis parantamaan sivuston tavoitteiden saavuttamista ilman, että lisätään mainosbudjettia, tai kasvatetaan kävijämääriä!

Tavoitteiden seuraaminen

Konversiotavoitteiden seuranta tapahtuu analytiikkatyökalun avulla. Tarjolla on ilmainen Google Analytics-työkalu sekä maksullisia versioita, joilla pääsee seuramaan sivuston tapahtumia myös takautuvasti sekä tunnistamaan sivustolla vierailevia organisaatioita. Konversion jälkeisiä tapahtumia pääsee taas seuraamaan markkinoinnin automaatio työkaluilla – mitä kävijä tekee konversion jälkeen? Automaation avulla voimme jatkaa kävijän palvelemista konversiosta eteenpäin, tarjoamalla juuri häntä kiinnostavia sisältöjä, juuri oikeaan aikaan. Tehokas analytiikkatyökalujen käyttö edesauttaa markkinointibudjetin oikein kohdistamista ja minimoitte hukkainvestoinnit. Verkkoasema tarjoaa tukea analytiikan seurantaan, koulutusta analytiikkatyökaluihin sekä konversio-optimointia asiakkaan tarpeiden mukaan. Tutustu referensseihimme ja pyydä tarjous tarvitsemastanne analytiikkapalvelusta.

Tiedä mitä teet ja miksi – siinä on avaimet onnistuneeseen digimarkkinointiin!

Terkuin,

Tiina Räisänen

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys