fbpx Kuinka teet verkkosivustostasi tehokkaan vuonna 2019?

14.01.2019

Tehokas verkkosivusto 2019

Mitä hyötyä on olemassa olevan sivuston kehittämisestä?

Verkkosivustoa ei enää ole tarkoituksenmukaista tehdä kerralla valmiiksi ja uudistaa täysin taas 3-5 vuoden kuluttua. Sen sijaan sivustosta pyritään julkaisemaan ensin versio 1.0, jota vaiheittain kehitetään kohti parasta lopputulosta. Kehitysprosessissa on mahdollisuus analysoida verkkosivustokävijöiden käyttäytymistä ja rakentaa sivustoa tukemaan paremmin kävijöiden tarpeita.

Blogissani kerron, minkälaista kehittämistä sivustoilla tyypillisesti tehdään ja mitä hyötyä jatkuvasta kehittämisestä on.

Työkaluja kehitystyön tukena

Verkkosivuston kehittämisen tukena voidaan käyttää monenlaisia työkaluja. Meillä Verkkoasemalla käytössä on analytiikkatyökaluja, kuten Google Analytics tai Google Search Console, joilla tutkimme sivuston käyttäjiä ja heidän käyttökokemusta. Niiden lisäksi voimme havainnollistaa kävijöiden reittejä tarkemmin hyödyntämällä Hotjar-työkalua, joka kuvaa käyttäjän liikkeitä sivustolla näyttöä tallentamalla. Hakukonelöydettävyyttä seuraamme Cuutio-työkalulla, sivuston tekniikkaa analysoimme Screaming Frog SEO Spiderilla ja linkitystilannetta tutkimme MajesticSEO-työkalulla. Kävijäpolkujen tehokkuutta arvioimme analytiikkatyökaluilla sekä markkinoinnin automaatiotyökaluilla. Kokonaisvaltaisemman analyysin tekemiseen hyödynnämme SiteImprove-työkalua, joka analysoi sivustoa ja hakee sieltä esimerkiksi sivuston käytettävyyteen, hakukonelöydettävyyteen sekä esteettömyyteen vaikuttavia virheitä.

Lisää digimarkkinoinnin työkaluista voit lukea Tiinan markkinointiteknologiat-blogista.

Sivuston markkinointi

Tyypillistä on, että sivuston julkaisuvaiheessa markkinointi on vielä hyvinkin kesken. Hakukoneoptimointia päästään jatkamaan vasta sivuston julkaisun jälkeen. Myös Google Ads -mainonta ja sosiaalisen median mainonta kannattaa päivittää tukemaan uutta sivustorakennetta. Markkinoinnin automaatiotyökalut vaativat runsaasti tehokasta sisältöä toimiakseen ja parhaaseen lopputulokseen pääset optimoimalla automaatioita liidien käyttäytymisen pohjalta.

Markkinointia rakennettaessa huomataan usein puutteita myös uudessa sivustossa: tarvitaan uusia elementtejä sivupohjiin tai kokonaan uusia laskeutumissivuja ja kampanjasivuja. Kehitysprosessin myötä tarpeisiin kyetään vastaamaan ja näin uusi sivusto saadaan tukemaan paremmin liiketoiminnan tavoitteita.

Sivuston sisällön kehittäminen

Sivustolle luodaan usein julkaisun jälkeen uusia sivuja ja etenkin sivujen sisältöihin tehdään muutoksia. On siis tärkeää seurata, ettei sivustolle pääse syntymään rikkinäisiä linkkejä, kirjoitusvirheitä tai ettei uusien sivujen h1-otsikot, sivujen meta-kuvaustekstit tai titlet jää puuttumaan. Tämän lisäksi sivuston latausajan kannalta on tärkeää seurata, ettei sivustolle lisätä kuvia tai muita mediatiedostoja liian suuressa koossa. Kaikki edellä listatut virheet ovat löydettävissä ja paikannettavissa SiteImprove-työkalulla.

Digimarkkinoinnilla tavoitteisiin

Jotta digimarkkinoinnilla päästään parhaaseen lopputulokseen, on kaiken pelattava hyvin yhteen. Uudet potentiaaliset asiakkaat tulee tavoittaa verkosta – oli se sitten hakukoneista, sosiaalisista medioista tai vaikka Googlen display-verkostosta. Heidät tulee johdattaa verkkosivustolla laskeutumissivulle eli etusivun sijaan suoraan siihen asiaan, joka sai heidät klikkaamaan mainosta tai hakutulostamme. Laskeutumissivulla heidät tulee vakuuttaa tehokkaalla sisällöllä, heille tulee antaa mahdollisuus jättää yhteystietonsa ja yhteydenoton tapahduttua prosessin tulee jatkua asianmukaisesti esimerkiksi markkinoinnin automaatiotyökalujen tukemana. Yhteydenpitoa jatketaan edelleen, vaikka kauppa olisikin jo syntynyt, sillä tavoitteena on edesauttaa oston tapahtumista yhä uudelleen ja pyrkimyksenä on luoda niin tyytyväinen asiakas, että hän suosittelee yritystä myös eteenpäin.

Liiketoiminnan tehostaminen

Joskus tehokkaimman lopputuloksen saavuttaminen vaatii myös laajempaa softakehitystä. Markkinoinnin automaatiotyökalusta halutaan siirtää tietyt kriteerit täyttävä liidi automaattisesti CRM-järjestelmään, eli tarvitaan yhden- tai kahdensuuntainen integraatio käytettävien järjestelmien välille. Tämän lisäksi yrityksen sisäistä viestintää voidaan tehostaa intranetillä tai yhteydenpitoa asiakkaisiinpäin ekstranetin avulla. Tämän lisäksi voi syntyä tarve lisätä sivuston oheen verkkokauppaominaisuus, jossa myydään esimerkiksi lahjakortteja tai dokumentteja. Joissain tapauksissa ei haluta rakentaa kauppaa, vaan laskuri, josta on mahdollista tilata kustannusarvio sähköpostiin. Myös tällainen softakehitys on mahdollista ja hyvin tyypillistä verkkosivuston kehittämisessä.

Mikäli tarvitset laaja-alaista kumppania sivustonne kehittämiseen, tutustu MIT-palveluumme.

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Digistrategia – miksi se kannattaa tehdä?

Terveisiä lenkkipolulta! Näin keväisin näkee somessa ja lehdissä paljon uutisointia aiheesta ”näin olet juhannuksena rantakunnossa!”. Dieetit, kuurit ja ryhtiliikkeet ovat nyt viimeistään ajankohtaisia, jotta saadaan koronakilot karistettua ennen bikinikelejä. Olen tainnut aikaisemminkin vertailla dieettausta ja digimarkkinointia, joista löysin jälleen ilahduttavan yhtymäkohdan: Dieeteistä toimii parhaiten se, jota jaksetaan noudattaa pitkäjänteisesti. Sama… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva trainee tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit