Verkkoaseman asiantuntijavinkit 3

30.11.2014

Toimivan verkkosivuston edellytykset

On olemassa tiettyjä perusedellytyksiä, joita ilman toimivaa verkkosivustoa on mahdotonta luoda. Blogissani käyn läpi näitä perusedellytyksiä ja perustelen, miksi juuri nämä asiat ovat olennaisia toimivan verkkosivuston luomisessa.

Tavoitteiden asettaminen

Toimivan verkkosivuston rakentamisen lähtökohtana on tavoitteiden asettaminen. Tavoitteita miettiessäsi sinun olisi hyvä pohtia, mitä myyt, kenelle, mitä sekä miten haluat asiakkaillesi viestiä ja missä. Tältä pohjalta saat vastauksen kysymykseen, miksi teillä yleensä on verkkosivut ja mikä niiden tavoite on.

On vanhanaikaista valita ensin alusta eli julkaisujärjestelmä ja ryhtyä vasta sen jälkeen pohtimaan, mihin valittu alusta taipuu. Nykyään hahmotellaan ensin yrityksen tarpeet verkkosivuston toiminnallisuuksille ja vasta sitten vertaillaan, mikä alusta eli julkaisujärjestelmä tukee parhaiten näitä tarpeita.

Se, onko yritykselläsi tarvetta blogille, uutiskirjetyökalulle, sähköisille lomakkeille, varauskalenterille, ajankohtaista-palstalle, intranetille tai muille vastaaville toiminnallisuuksille vaikuttaa merkittävästi siihen, millä alustalla palvelua kannattaa lähteä toteuttamaan. Nykyään tärkeää on myös pohtia, millä päätelaitteilla sivustoa tullaan selaamaan, sillä on olennaisesti eri asia rakentaa perinteinen skaalautumaton verkkosivusto, erillinen mobiiliversio sivustosta tai moderni skaalautuva verkkosivusto, joka hakeutuu optimaaliseen muotoon aina käytettävän päätelaitteen mukaan.

Onneksi sähköisessä maailmassa ei tarvitse arvailla, vaan kaikki on mitattavissa. Analytiikan avulla selvität, mikä sivustollasi kiinnostaa, millä laitteilla sivustoasi selataan ja millä menestyksellä, mitä kautta sivustollesi löydetään ja miksi sivustoltasi poistutaan. Tätä tietoa hyödyntäen on helppo kehittää verkkopalvelua edelleen.

Hakukonelöydettävyys

Sivustoon panostamisella ei ole mitään hyötyä, ellet panosta myös sivuston löydettävyyteen.Sivustollasi voi olla vaikka kuinka painavaa asiaa, mutta jollei sitä kukaan lue, siihen käytetty aika on mennyt hukkaan. Siksi onkin kummallista, kuinka sivustouudistuksen yhteydessä kaikki panokset tähdätään verkkopalvelun toteuttamiseen ja sen markkinointiin ei jätetä yhtään paukkuja. Etenkin verkkokaupan kohdalla tämä strategia voi koitua kohtaloksi.

Suomalaiset tekevät päivittäin yli 30 miljoonaa hakua hakukoneissa, joten on perusteltua väittää, että hakukoneet ovat merkittävässä asemassa sivuston löydettävyydessä. Suomessa keskeisin hakukone on Google, jossa yli 90 % hauista tehdään, mutta olemme poikkeavilla markkinoilla, sillä jo naapurissamme Venäjällä hakukoneista yleisin on Yandex, Kiinassa Baidu jne.

Hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa hakukonemarkkinoinnilla eli joko sivustoa hakukoneoptimoimalla tai tekemällä hakukonemainontaa esimerkiksi Google AdWordsillä. Tehokkaan hakukonemarkkinoinnin edellytyksenä on toki löydettävyyden jatkuva optimointi, mutta myös kustannustehokas strategia siitä, mitkä avainsanat valitaan optimoitavaksi ja mitkä jätetään hakukonemainonnan varaan.

Sisältö

Hyvä ja tuore sisältö on verkossa kaiken A ja O. Verkkosivuston täytyy uudistua jatkuvasti säilyttääkseen hakukonelöydettävyytensä, kiinnostaakseen kohderyhmäänsä taukoamatta sekä houkutellakseen Google-botin kaltaiset sivustoa skannaavat robotit tarkastuskäynneille säännöllisesti.

Toinen tärkeä asia sisällön tuottamisessa on puhua asiakkaiden kielellä. On valittava ne avainsanat, joissa asiakkaasi tuntevat tuotteesi ja palvelusi. Onneksi tässäkään yhteydessä emme joudu arvailemaan, vaan voimme verkosta löytyvien työkalujen avulla analysoida, mistä verkossa puhutaan ja mikä trendivaihtelu kyseisestä asiasta puhumisella on eri vuodenaikojen välillä.

Toimiva verkkosivusto puhuu asiakkaan kielellä, vastaa jo ennalta kysymyksiin ja ohjaa asiakasta laskeutumissivulle päätymisestä alkaen aina konversion eli toimintatavoitteen täyttymiseen saakka. Tehokasta ei ole hamstrata valtavaa määrää potentiaalisia asiakkaita vaan ennemminkin tehdä jokaisesta sivustolle päätyvästä kävijästä asiakas.

Analytiikka

Tehokkaan sähköisen liiketoiminnan pohjana on aina analytiikka. Ilman analytiikan keräämistä, analysointia ja tulkintaa jätät keskeisimmän digitaalisen maailman informaatiokanavan hyödyntämättä. Tehokkaalla analytiikan hyödyntämisellä ohjaat myös markkinointibudjettisi kanaviin, joissa se todella tuottaa toivottuja tuloksia.

Parhaaseen tulokseen pääset, kun asetat sivustollesi selkeät tavoitteet, kytket tavoitteesi analytiikkaan ja seuraat, toteutuuko asettamasi tavoite toivomallasi tavalla. Mikäli näin ei ole, on ryhdyttävä toimenpiteisiin sivustolla. Analytiikkaa hyödyntämällä voit testata, kuinka eri versiot sivuistasi vaikuttavat sivuston kävijöihin ja löydät näin tehokkaimman rakenteen. Ja mikä parasta, testaaminen on helppoa ja nopeaa.

Mikä on muuttunut?

Keskeisimmät muutokset sähköisissä kanavissa liittyvät päätelaitteiden kirjon kasvamiseen.Laitepuolella murros tapahtui Suomessa 2010-luvulla, jolloin älypuhelinten rinnalle nousivat myös tablettitietokoneet ja tämän johdosta keskimäärin puolet verkon käytöstä tapahtuu nykyisin mobiililaitteilla. Osuus on hyvin alariippuvainen – matkustaessa mobiililaitteiden käyttö on merkittävässä osassa, mutta perinteisemmillä aloilla asiaan havahdutaan vasta nyt.

Toinen keskeinen muutos liittyy kilpailun kasvamiseen verkossa. Tämä muutos on nostanut rimaa verkossa toimivilla yrityksillä ja vienyt markkinaa suuntaan, jossa asiakas on kuningas. On siirrytty push-markkinoinnista asiakaspalveluun, sillä tietoiset kuluttajat odottavat sähköisissä kanavissa vastaavan tasoista asiakaspalvelua, kuin kivijalkamyymälässä ja vain silloin, kun he kyseistä palvelua tai tuotetta tarvitsevat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että palvelu on tarjottava siinä muodossa, jossa asiakkaat sen haluavat vastaanottaa. Kysymyksiin tulisi kyetä vastaamaan sisällössä tai esimerkiksi sivustolle kytketyn live chatin avulla aukottomasti jo ennen ostopäätöksen syntymistä. Lisäksi kotiin kannettavien mainoslehtisten sijaan tuotteen ja palvelun tulisi olla helposti löydettävissä juuri silloin, kun potentiaalinen asiakkaamme sitä keksii tarvitsevansa.

Mikäli tarvitset toimivan verkkosivuston, ota yhteyttä Verkkoasemaan! Tutustu tästä myös miten ja millaisella aikataululla voimme toteuttaa teille uudet verkkosivut!

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit