Tuloksellinen-digimarkkinointi

10.10.2017

Tuloksellinen digimarkkinointi

Verkkoaseman markkinointi

Saako digillä tuloksia? Tutustu Verkkiksen omaan dataan!

Tiedätkö sen sanonnan, että ”suutarin lapsella ei ole kenkiä”? Sillä lausahduksellahan on tapana kuitata se, että asiantuntijan oma tontti aihepiiriin liittyen on rempallaan. Tämä oli totta muutama vuosi takaperin Verkkoasemallakin, niin noloa kuin se onkin tunnustaa. Markkinointia on tehty aina, mutta ilman suunnitelmaa tai tavoitteita eli täysin päinvastoin kuin asiakkaiden kanssa aina edetään. Kuluva vuosi on ensimmäinen, kun meilläkin on ollut virallinen suunnitelma sekä selvät tavoitteet markkinoinnin ponnisteluille. Näiden lukujen valossa ei voi kuin ihmetellä miksi emme ole jo aikaisemmin ottaneet onkeemme omista opeista!

Verkkosivukävijämäärät nousseet 50 %

Verkkosivujen kävijämäärä on noussut kuluvana vuonna 50 % verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2016 (Q1-Q3/2017 vrt Q1-Q3/2016). Kasvu on ollut reilusti tavoitteiden ylittävää, mutta mistä kävijävirta sitten saatiin?

Google

Googlen luonnollisten (eli maksuttoman) liikenteen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on ollut reilu +20 %. Vastaavasti maksullista Google AdWords -mainontaa vähennettiin -15 %, koska sieltä saapuneiden kävijöiden laatu ei ollut analytiikan mukaan kovin hyvää. Tässä tapauksessa laatu viittaa siihen, että kävijät eivät viihtyneet sivustolla riittävän pitkään.

Some

Suurimmat muutokset tapahtuivat some-kanavien saralla. LinkedInistä saapuneita kävijöitä oli +100 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Pankin räjäytti lopulta Facebook, jonka kautta tulleiden kävijöiden määrä oli kasvanut +1500 %! Huhhuh, sanoo jo toimitusjohtajakin.

Suosituin sisältö

Pelkät yritys- ja tuote-esittelyt eivät kuitenkaan kävijöitä houkuttele tai kiinnosta. Olemme investoineet paljon aikaa sisällöntuotantoon eli etsineet teemoja, joista kohderyhmämme olisi kiinnostunut lukemaan ja oppimaan lisää. Suosituimpia sisältöjämme ovat olleetkin erilaiset digioppaat sekä inbound-markkinointiin keskittynyt kaksiosainen kirjekurssi. Blogipostaukset ovat kiinnostaneet myös kovasti, eniten kävijöitä keränneet TOP3 blogaukset ovat olleet:

  1. Hakukoneoptimoinnin hinta?
  2. WordPress ja ActiveCampaign – markkinoinnin automaation powerkaksikko
  3. Perjantai-iltapäivä, kuuma poliisi ja hengitysharjoituksia

Kävijöistä liideiksi

Pelkät prosentit tai verkkosivukävijät eivät kuitenkaan liikevaihtoa kasvata vaan myynti huutaa liidejä. Olemme onnistuneetkin keräämään kiinnostavien sisältöjen avulla yhteensä 381 liidiä verkkosivuilta!

Meidän prosesseissa liidit muutetaan markkinoinnissa vielä ns. MQL eli Marketing Qualified Lead -tason kontakteiksi, jonka jälkeen ne siirtyvät myynnin hoivattavaksi. Markkinointi on onnistunut omassa tavoitteessaan, jonka jälkeen myynnin tulee hoitaa oma osuutensa tyylikkäästi asiakkuuden klousaamiseen saakka. (Tämä taitaa olla oman blogauksen vaativa aihe, joten palataan siihen myöhemmin.)

Tulokset ovat onnistuneet sen vuoksi, että:

  1. Tekeminen on ollut suunnitelmallista ja tavoitteellista.
  2. Resursseja ja taitavaa osaamista on ollut saatavilla.
  3. Sisällöntuotantoon on sitouduttu ja se on muuttunut tärkeäksi tehtäväksi.
  4. Markkinoinnin ja myynnin välinen keskustelu on ollut aktiivista.
  5. Järjestelmät ja työkalut ovat mahdollistaneet sen, että tekeminen on keskittynyt olennaiseen ja lopputyö on automatisoitu.

Onnistuisiko tämmöinen sinunkin yrityksessäsi? Ota yhteyttä ja ideoidaan yhdessä!

Markkinoinnillisin terveisin,

Tiina
@THRaisanen

 

Moderni myynti ja markkinointi - videokurssi

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Mitä tarkoittaa sisältöstrategia?

Myyjät mukaan markkinointiin! Olen käynyt viime viikkojen aikana kymmeniä keskusteluja yrittäjien ja markkinoijien kanssa siitä, miten nykyisessä maailmantilassa voidaan tehdä myyntiä ja uusasiakashankinta. Sellaiset termit kuin mm. sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja inbound ovat nousseet tiuhaan keskusteluissa esiin. Tällainen markkinoinnille tuttu terminologia saattaa kuitenkin tuntua myyjien vinkkelistä ylätason hötöltä – miten nämä… Lue lisää

Älä haaveile turhaan videosi trendaamisesta tai nousemisesta viraaliksi!

Olen tehnyt lähes kolmesataa videota Verkkiksen aikana, aloittaen vuonna 2017. Moniko näistä videoista on noussut viraaliksi? Ei yksikään! Mutta uusia asiakkaita niiden avulla on saatu! Lakkaa siis haaveilemasta omien videoidesi trendaamisesta, ja panosta sen sijaan sisällön laatuun! Viskaa siis viraalit veke ja keskity videotuotannon laatuun näillä vinkeillä! 1. Monikanavaisuus. ”Ydinkohderyhmäni ei ole… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit