Tuloksellinen-digimarkkinointi

10.10.2017

Tuloksellinen digimarkkinointi

Verkkoaseman markkinointi

Saako digillä tuloksia? Tutustu Verkkiksen omaan dataan!

Tiedätkö sen sanonnan, että ”suutarin lapsella ei ole kenkiä”? Sillä lausahduksellahan on tapana kuitata se, että asiantuntijan oma tontti aihepiiriin liittyen on rempallaan. Tämä oli totta muutama vuosi takaperin Verkkoasemallakin, niin noloa kuin se onkin tunnustaa. Markkinointia on tehty aina, mutta ilman suunnitelmaa tai tavoitteita eli täysin päinvastoin kuin asiakkaiden kanssa aina edetään. Kuluva vuosi on ensimmäinen, kun meilläkin on ollut virallinen suunnitelma sekä selvät tavoitteet markkinoinnin ponnisteluille. Näiden lukujen valossa ei voi kuin ihmetellä miksi emme ole jo aikaisemmin ottaneet onkeemme omista opeista!

Verkkosivukävijämäärät nousseet 50 %

Verkkosivujen kävijämäärä on noussut kuluvana vuonna 50 % verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2016 (Q1-Q3/2017 vrt Q1-Q3/2016). Kasvu on ollut reilusti tavoitteiden ylittävää, mutta mistä kävijävirta sitten saatiin?

Google

Googlen luonnollisten (eli maksuttoman) liikenteen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on ollut reilu +20 %. Vastaavasti maksullista Google AdWords -mainontaa vähennettiin -15 %, koska sieltä saapuneiden kävijöiden laatu ei ollut analytiikan mukaan kovin hyvää. Tässä tapauksessa laatu viittaa siihen, että kävijät eivät viihtyneet sivustolla riittävän pitkään.

Some

Suurimmat muutokset tapahtuivat some-kanavien saralla. LinkedInistä saapuneita kävijöitä oli +100 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Pankin räjäytti lopulta Facebook, jonka kautta tulleiden kävijöiden määrä oli kasvanut +1500 %! Huhhuh, sanoo jo toimitusjohtajakin.

Suosituin sisältö

Pelkät yritys- ja tuote-esittelyt eivät kuitenkaan kävijöitä houkuttele tai kiinnosta. Olemme investoineet paljon aikaa sisällöntuotantoon eli etsineet teemoja, joista kohderyhmämme olisi kiinnostunut lukemaan ja oppimaan lisää. Suosituimpia sisältöjämme ovat olleetkin erilaiset digioppaat sekä inbound-markkinointiin keskittynyt kaksiosainen kirjekurssi. Blogipostaukset ovat kiinnostaneet myös kovasti, eniten kävijöitä keränneet TOP3 blogaukset ovat olleet:

  1. Hakukoneoptimoinnin hinta?
  2. WordPress ja ActiveCampaign – markkinoinnin automaation powerkaksikko
  3. Perjantai-iltapäivä, kuuma poliisi ja hengitysharjoituksia

Kävijöistä liideiksi

Pelkät prosentit tai verkkosivukävijät eivät kuitenkaan liikevaihtoa kasvata vaan myynti huutaa liidejä. Olemme onnistuneetkin keräämään kiinnostavien sisältöjen avulla yhteensä 381 liidiä verkkosivuilta!

Meidän prosesseissa liidit muutetaan markkinoinnissa vielä ns. MQL eli Marketing Qualified Lead -tason kontakteiksi, jonka jälkeen ne siirtyvät myynnin hoivattavaksi. Markkinointi on onnistunut omassa tavoitteessaan, jonka jälkeen myynnin tulee hoitaa oma osuutensa tyylikkäästi asiakkuuden klousaamiseen saakka. (Tämä taitaa olla oman blogauksen vaativa aihe, joten palataan siihen myöhemmin.)

Tulokset ovat onnistuneet sen vuoksi, että:

  1. Tekeminen on ollut suunnitelmallista ja tavoitteellista.
  2. Resursseja ja taitavaa osaamista on ollut saatavilla.
  3. Sisällöntuotantoon on sitouduttu ja se on muuttunut tärkeäksi tehtäväksi.
  4. Markkinoinnin ja myynnin välinen keskustelu on ollut aktiivista.
  5. Järjestelmät ja työkalut ovat mahdollistaneet sen, että tekeminen on keskittynyt olennaiseen ja lopputyö on automatisoitu.

Onnistuisiko tämmöinen sinunkin yrityksessäsi? Ota yhteyttä ja ideoidaan yhdessä!

Markkinoinnillisin terveisin,

Tiina
@THRaisanen

 

Moderni myynti ja markkinointi - videokurssi

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit