fbpx Uusi Google AdWords käyttöliittymä
Uusi AdWords-käyttöliittymä

05.02.2018

Uusi Google Ads -käyttöliittymä

Kirjauduitko Google Adsiin pitkästä aikaa ja vastassa oli uusi päivittynyt käyttöliittymä, jossa kaikki on hukassa? Ei hätää, me kokosimme yhteen olennaisimmat muutokset, joilla pääset taas sujuvasti liikkeelle. Google tulee päivittämään uuden käyttöliittymän kaikille tileille vuoden 2018 aikana.

Uusi käyttöliittymä

Uusi Google AdWords käyttöliittymä

Uuteen näkymään pääset kirjautumalla tilillesi totuttuun tapaan. Etusivulla sinua odottaa uusi yhteenvetonäkymä, johon on tuotu kaikkien kampanjoidesi tietojen yhteenvetoa.

Ennen päänavigaatiosta löytyneet kampanjat ja mahdollisuudet löytyvät nyt pystynavigaatiosta vasemmalta. Samaan navigaatioon on yhdistetty myös ennen alemmasta vaakanavigaatiosta löytyneet mainosryhmät, mainokset ja mainoslaajennukset (nyt yhdistetyssä näkymässä), avainsanat, asetukset sekä sijainnit. Lisänä ovat aikaisemmin vasemmalta alhaalta löytyneet yleisöt sekä aiemmin syvemmältä navigaatiorakenteesta löytyneet demografiset tiedot, mainosten esitysaikataulu, laitteet, tarkennetut hintatarjouksen muokkaukset sekä muutoshistoria. Uudessa näkymässä on siis pyritty tuomaan useampia asioita suoraan näkyville ja yhdistämään kaikki yhteen navigaatioon.

Oikealla ylhäällä on tutussa paikassa tarkasteltavan ajanjakson valinta, jolla voit valita aikajänteen joko ennalta määritellyistä ajanjaksoista tai vaihtoehtoisesti muokatulla aikajänteellä. Valinnoissa voit myös asettaa vertailuajankohdan, jolloin työkalu piirtää myös vertailtavan ajankohdan kaavion näkyviin.

Keskellä on nähtävillä tuttu kaavio. Kaavion oikeassa yläkulmassa on uutena valikko, josta voit säätää näkymän tarkkuutta tunti-, päivä-, viikko-, kuukausi- tai neljännesvuositasolle. Uudessa näkymässä pääset myös lisäämään pikanäppäimillä kuvaan haluamasi tunnusluvut kuten esimerkiksi näyttökerrat, keskimääräisen klikkauskohtaisen hinnan (CPC) sekä kokonaishinnan vaihtelut valitulla ajanjaksolla. Kaavion alta löydät nostoista esimerkiksi suurimmat muutokset, kampanjat, laitteet sekä päivä ja tunti. Kampanja- ja mainosryhmätasolla näet muun muassa avainsanojen sekä hakujen nostot, jossa on esillä hakutermit sekä erotellut hakusanat.

Kampanjanäkymä

Google AdWords uusi käyttöliittymä kampanjanäkymä

Kampanjanäkymä vastaa hyvin pitkälti myös mainosryhmä-, mainos-, avainsana- ym. näkymiä. Näkymien erot näkyvät kaavion yllä palkissa, johon eri tasojen erityisvalikot tuodaan nähtäville. Esimerkkinä avainsanoista löytyy rinnalta display-/videomainosten avainsanat, negatiiviset avainsanat sekä hakutermit. Lisäksi kaikissa on nähtävillä ”lisää”-valikko, joka takaa löytyvät vanhassakin näkymässä esiintyneet huutokauppatilastot.

Oikealla ylhäällä on edelleen näkyvillä tuttu aikajänteen valinta sekä kaavio, josta pääset tarkastelemaan muutoshistoriaa valitulle muuttujalle valitulla aikajänteellä. Kaavion yltä löytyvät edelleen muuttujat, joilla voit vertailla kahta asiaa käyrinä toisiinsa (esim. näyttökerrat ja klikkaukset).

Kaavion alle oikealle on tullut uusi symbolinavigaatio, jonka takaa löytyy suodatin, ryhmittely, sarakkeiden hallinta sekä lisäasetukset. Suodattimella saat suodatettua näkymään vain tietyt ominaisuudet täyttävät kampanjat, ryhmittelyllä segmentoit näkymää eri muuttujien mukaan ja sarakkeiden hallinnasta voit lisätä tai poistaa näkyvillä olevien sarakkeiden tietoja. Lisäasetuksista löytyy liittämisasetukset, näyttöasetukset sekä latausasetukset, jolla voit viedä tietoja esimerkiksi Exceliin.

Keskellä on uutena sininen ympyrä, jossa on plusmerkki. Tästä pääset lisäämään uuden tarkasteltavana olevan tilin osan (kampanjan, mainosryhmän, mainoksen, avainsanan jne.).

Asetukset

Google AdWords uusi käyttöliittymä asetukset

Kampanjan asetukset löytyvät nyt siis vasemmalta pystynavigaatiosta. Navigaation vasemmalta puolelta voit ensin valita, minkä kampanjan tai mainosryhmän asetuksia haluat tarkastella ja muokata. Perusasetusten lisäksi taulukon alta löytyvät myös lisäasetukset, josta pääset mainosten vuorotteluun, sijaintiasetuksiin, kampanjan URL-valintoihin sekä IP-osoitteiden poissulkemiseen.

Työkalut, laskutus ja asetukset

Uudessa käyttöliittymässä työkalut, laskutus ja asetukset on nivottu yhteen meganaviin, joka löytyy oikealta ylhäältä kolmen pisteen takaa. Valikosta löytyvät tutut avainsanojen suunnittelija, jaetut kirjastot, joukkotoiminnot ja mittaustyökalut sekä pääasetukset, joista löydät mm. laskutustiedot ja käyttöoikeuksien hallinnan. Ylänavigaatiosta palkkigraafi-symbolin takaa löytyvät myös raportointiasetukset, joilla voit luoda toistuvia raportteja.

Mikäli tässä vaiheessa olet sitä mieltä, ettei uusi AdWords-käyttöliittymä ole sinua varten, voit myös palauttaa vanhan käyttöliittymän meganavigaation oikeasta yläkulmasta.

Google AdWords uusi käyttöliittymä työkalut

Yhteenveto

Uudistukset vaativat aina aluksi käyttäjältä pitkää pinnaa, mutta käyttöliittymän uudistaminen on mielestäni helpottanut Google AdWords-työkalun käyttöä selkeästi. Asioita on niputettu yhteen, et joudu enää kamppailemaan päällekkäisten navigaatioiden kanssa ja aiemmin syvemmällä navigaatiossa esiintyneet asiat on nyt tuotu paremmin esille.

Myös käyttöliittymän visuaalisuus ja havainnollisuus on parantunut uudistuksessa. Kaaviot ovat moniulotteisempia, pääset näkemään mm. kampanjasi sijainnit uudistetussa karttanäkymässä ja kampanjan mainosaikataulut, laitejakaumat sekä muutoshistoria on nyt esitetty helposti vasemmassa pystynavigaatiossa.

Myös uuden kampanjan luontiprosessi on nyt tehty visuaalisemmaksi, jonka ansiosta asioita on nyt helpompi hallita ja hahmottaa. Lisäksi sivun ylälaidasta näet aiemmasta versiosta tutun kolmiportaisen prosessin:

  1. Valitse kampanja-asetukset
  2. Mainosryhmien määrittely
  3. Luo mainoksia

Vielä toistaiseksi on mahdollista siis palata vanhaan Google AdWords-käyttöliittymään, mutta uskon, että uusi käyttöliittymä tulee syrjäyttämään vanhan lähitulevaisuudessa.

Tarvitsetko apua Google AdWordsin kanssa? Verkkoasema tarjoaa Google-mainonnan palveluita.

 

Digimarkkinoinnin pikaopas

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Google Marketing Live 2019 – Alkusanat

Blogisarja osa 1 Julkaisimme jälleen GoogleMarketingLive2019 vuosittaisen lanseeraustilaisuuden kohokohdat. Hyppää mukaan ja tilaa seuraavat blogisarjan osat suoraan sähköpostiisi! Google pitää vuosittain suuren markkinointityökaluihin keskittyvän lanseeraustilaisuuden, joka viimeiset kaksi vuotta on kulkenut nimellä Google Marketing Live (aikaisemmin mm. Google Marketing Next). Tilaisuus on paisunut vuosi vuodelta ja nykyään tapahtuma kestää kaksi… Lue lisää

Google-uudelleenmarkkinointi -blogi

Google Ads Uudelleenmarkkinointi

Pelkäksi hakukonemainonnan työkaluksi mielletty Google Ads on monipuolinen työkalu digimarkkinoinnissa. Sama ohjelma mahdollistaa niin Googlen hakukonemainokset, Googlen kumppaneiden sivuilla näytettävät display-mainokset, video- ja mobiilimainokset kuin myös tarkkaan kohdistetun uudelleenmarkkinoinnin. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan mainostaa palveluita ja tuotteita esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet jo verkkosivuillasi, mutta eivät ole päätyneet ostamaan tai… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva trainee tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit