08.08.2019

Uusia työkaluja mainonnan tueksi – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 3

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin mainontaa tukeviin työkalujen lanseerauksiin. Google on vuosi vuodelta pyrkinyt tekemään Google Ads-mainoksien luomisesta ja markkinoinnista helpompaa tarjoamalla erilaisia mainontaa tukevia työkaluja.

Näistä esimerkkinä viime vuosina lanseeratut AdWords Express sekä erilaiset mainosten luontiin ja hallintaan keskittyneet työkalut. Tänä vuonna fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä, videomainonnan helpottamisessa sekä applikaatioihin kohdentuvan mainonnan parannuksissa.

Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa.

Uusia työkaluja videomainostukseen

Google on pyrkinyt nostamaan YouTubessa tapahtuvan videomainonnan suosiota lanseeraustilaisuuksillaan vuosi vuodelta. Viime vuosina on tullut uusia mainosmuotoja, joilla on pyritty parantamaan kohdentamista ja oikean yleisön löytämistä. Googlen havainto selkeästi on, ettei etenkään lyhyitä videomainoksia tehdä siksi, että videoiden leikkaaminen tehokkaammiksi on vaivalloista.

Nyt Google yhdistää koneoppimisen jo aikaisemmin tarjolla olleeseen ”Bumper ad”-mainosmuotoon. Ajatuksena tässä on, että lyhyellä, vain 3-6 sekuntia kestävällä videolla mainostetaan ärsyttämättä katsojaa. Yhdistelmällä on luotu uusi ”Bumper Machine”, joka luo lyhyet mainosvideot puolestasi. Videokone tarvitsee vain alle 90 sekuntia pitkän videon ja rakentaa siitä erilaisia lyhytvideoversioita tarjolle mm. kasvojen ja tuotteiden tunnistusta hyödyntäen.

Uusi työkalu tuo mieleen display-bannereille tarjotun bannerityökalun, jossa voi rakentaa joko staattisia mainoksia haluamistaan elementeistä tai luoda dynaamisia mainoksia ja antaa Googlen koneoppimisen rakentaa kuhunkin tilanteeseen sopiva banneri. Ainakin kuvapuolella tämä toimii, joten miksipä ei videopuolellakin.

Verkkosivuista applikaatioihin

Google on selkeästi huomannut, että applikaatioiden käyttö on lisääntynyt ja koska Google Ads mainokset ovat aikaisemmin tarjonneet mahdollisuutta linkittää vain applikaation etusivuun, se on karsinut mainostajia. Nyt tähänkin tulee muutos ja jo ennestään tuttu ”deep linking” -ominaisuus tulee käyttöön myös haku-, display- ja shopping-mainoksiin. Ominaisuuden avulla voit siis ohjata mainoksesta kävijän applikaatiosi eri osiin yhtä lailla kuin verkkosivustosi navigaatiossa alasivuille ja parantaa näin vuorovaikutusta mainoksen ja applikaation välillä. Tämän lisäksi Google lupasi parantaa myös applikaatioiden analytiikkaseurantaa. Verkkosivujen analytiikkaseurannan rinnalle nousee applikaatioseuranta sekä applikaatioille suunnattu konversioseuranta.

Näillä muutoksilla Google todennäköisesti lisää mobiilitarjoajien osuutta markkinointityökalunsa käyttäjinä, mutta tämä voi edesauttaa myös laajempaa siirtymistä verkkosivuista applikaatioihin – joko osin tai kokonaan. Googlen tutkimusten mukaan applikaatioiden käyttäjät ovat sitoutuneempia kuin verkkosivuston käyttäjät, vaikka huomioon otettaisiin kirjautuneetkin käyttäjät. Lisäksi he ovat huomanneet, että etenkin verkkokaupoissa ihmiset palaavat ostamaan uudelleen herkemmin applikaatiolla, jossa kaikki tiedot ovat tallennettuna valmiiksi ja ostaminen tapahtuu parilla klikkauksella.

Tutustu myös aiempaan blogiimme, joka käsitteli Googlen uusia mainosmuotoja ja koneoppimisen tarjoamia mahdollisuuksia. Seuraavassa blogissani lisätietoa kohdentamista helpottavista #GoogleMarketingLive2019-lanseerauksista.

Blogisarjassamme on 8 osaa:

  1. GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
  2. GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
  3. GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
  4. GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
  5. GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
  6. GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
  7. GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
  8. GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit