Verkkokaupan-markkinointi

28.08.2017

Verkkokaupan markkinointi

Pistetään pystyyn verkkokauppa?

Olin kuuntelemassa erään IT-alan yrityksen tuote-esittelyä, jossa esiteltiin tuoretta ja tuotteistettua verkkokaupparatkaisua. Yrityksen tuotepäällikkö kävi innokkaasti läpi softan ominaisuuksia ja helppokäyttöisyyttä. Sitä, kuinka näppärästi verkkokauppa saadaan pystyyn siihen kivijalan rinnalle.

Sen sijaan, että olisin riemuissani kuunnellut verkkokaupparatkaisun ominaisuuksia, mielessäni kuumotti vain yksi kysymys. Entä sitten, kun se verkkokauppa on pystyssä?

Olen ollut mukana auttamassa useita verkkokauppiaita erityisesti verkkokauppabisneksen alkuvaiheessa. Kaikilla näillä yrittäjillä on pääasiassa ollut edessä samantyyppisiä ongelmia. Eivätkä ne ongelmat ole liittyneet verkkokaupparatkaisun ominaisuuksiin tai tekniseen alustaan.

Yrittäjien mielessä kimpoilevia kysymyksiä ovat olleet:

  • Mistä aika verkkokaupan ylläpitämiselle, kun kivijalankin liiketoimintaa on hoidettava?
  • Verkkokauppa näyttää kivalta, mutta kun kävijöitä ei ole nimeksikään?
  • Verkkokaupassa on kävijöitä, mutta kauppa ei vain käy?

”Eli mistä aika ja taidot verkkokaupan myyntiin ja markkinointiin?”

Verkkokaupan teknisen toteutuksen hoitavat asiantuntijat. Sivuston päivittäminen puolestaan on julkaisujärjestelmien avulla helppoa. Tuotteiden kuvaaminen ja tekstien kirjoittaminen vie aikaa, mutta sekään ei ole mitään ydinfysiikkaa.

Ajatukset ja resurssit tulisi keskittää siihen, miten saadaan verkkokaupasta tehtyä kannattavaa bisnestä! Alla muutamia vinkkejä verkkokaupan markkinointiin:

  • Varaa reilusti työaikaa verkkokaupan hoitamiseen tai palkkaa suosiolla apuvoimia
  • Pidä huoli hakukoneoptimoinnista jo verkkokaupan rakentamisen aikana
  • Hyödynnä AdWordsiä kampanjoinnissa
  • Ole mukana ja markkinoi sosiaalisessa mediassa
  • Aktivoi asiakkaita uutiskirjeiden avulla
  • Seuraa kaikkien toimenpiteiden vaikutusta ja kävijöiden käyttäytymistä analytiikan avulla
  • Tunne omat asiakkaasi ja sopeuta toimintaa heidän ostotottumuksiinsa
  • Lopeta kuvittelemasta, että verkkokaupasta tulisi itsekseen rahasampo

Verkkoasemalta saat selkokielistä apua asiantuntijalta verkkokauppasi myyntiin ja markkinointiin. Ota yhteyttä!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit