Verkkokaupan-markkinointi

28.08.2017

Verkkokaupan markkinointi

Pistetään pystyyn verkkokauppa?

Olin kuuntelemassa erään IT-alan yrityksen tuote-esittelyä, jossa esiteltiin tuoretta ja tuotteistettua verkkokaupparatkaisua. Yrityksen tuotepäällikkö kävi innokkaasti läpi softan ominaisuuksia ja helppokäyttöisyyttä. Sitä, kuinka näppärästi verkkokauppa saadaan pystyyn siihen kivijalan rinnalle.

Sen sijaan, että olisin riemuissani kuunnellut verkkokaupparatkaisun ominaisuuksia, mielessäni kuumotti vain yksi kysymys. Entä sitten, kun se verkkokauppa on pystyssä?

Olen ollut mukana auttamassa useita verkkokauppiaita erityisesti verkkokauppabisneksen alkuvaiheessa. Kaikilla näillä yrittäjillä on pääasiassa ollut edessä samantyyppisiä ongelmia. Eivätkä ne ongelmat ole liittyneet verkkokaupparatkaisun ominaisuuksiin tai tekniseen alustaan.

Yrittäjien mielessä kimpoilevia kysymyksiä ovat olleet:

  • Mistä aika verkkokaupan ylläpitämiselle, kun kivijalankin liiketoimintaa on hoidettava?
  • Verkkokauppa näyttää kivalta, mutta kun kävijöitä ei ole nimeksikään?
  • Verkkokaupassa on kävijöitä, mutta kauppa ei vain käy?

”Eli mistä aika ja taidot verkkokaupan myyntiin ja markkinointiin?”

Verkkokaupan teknisen toteutuksen hoitavat asiantuntijat. Sivuston päivittäminen puolestaan on julkaisujärjestelmien avulla helppoa. Tuotteiden kuvaaminen ja tekstien kirjoittaminen vie aikaa, mutta sekään ei ole mitään ydinfysiikkaa.

Ajatukset ja resurssit tulisi keskittää siihen, miten saadaan verkkokaupasta tehtyä kannattavaa bisnestä! Alla muutamia vinkkejä verkkokaupan markkinointiin:

  • Varaa reilusti työaikaa verkkokaupan hoitamiseen tai palkkaa suosiolla apuvoimia
  • Pidä huoli hakukoneoptimoinnista jo verkkokaupan rakentamisen aikana
  • Hyödynnä AdWordsiä kampanjoinnissa
  • Ole mukana ja markkinoi sosiaalisessa mediassa
  • Aktivoi asiakkaita uutiskirjeiden avulla
  • Seuraa kaikkien toimenpiteiden vaikutusta ja kävijöiden käyttäytymistä analytiikan avulla
  • Tunne omat asiakkaasi ja sopeuta toimintaa heidän ostotottumuksiinsa
  • Lopeta kuvittelemasta, että verkkokaupasta tulisi itsekseen rahasampo

Verkkoasemalta saat selkokielistä apua asiantuntijalta verkkokauppasi myyntiin ja markkinointiin. Ota yhteyttä!

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

kympin digimokat Verkkoasema

Älä tee näin: Kymmenen yleistä digimokaa

Tämä mokalista on sellainen, jota tulisi digimarkkinointia toteutettaessa ehdottomasti välttää. Jos jokin kohta haiskahtaa tutulta, niin hälytyskellojen tulisi alkaa välittömästi kilkattamaan! Kymmenen vuoden kokemuksella ja kieli poskella kokosin avuksesi kymmenen kohdan lista: Älä tee näin! Esimerkkejä todellisesta elämästä: Markkinointi 1. Jätä markkinointi markkinoimaan yksikseen. Vältä erityisesti markkinoinnin ja myynnin välistä… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit