Verkkoaseman asiantuntijavinkit 2

20.09.2016

Verkkosivujen uudistaminen – Miksi? Milloin? Miten?

Verkkosivujen tai verkkokaupan uudistamista lykätään usein turhan pitkälle. Verkkosivut ovat jo auttamattomasti jääneet jälkeen niin ulkoasun, käytettävyyden kuin sisältönsäkin puolesta ennen kuin toimenpiteisiin ryhdytään. Huonoin vaihtoehto on laastaroida vanhaa ja tuhlata näin saman verran rahaa, kuin sivustouudistun vaatisi. Blogissani nostan esille muutaman asian, jotka on hyvä muistaa sivustouudistuksen yhteydessä.

Suosittelemme skaalautuvaa verkkosivustoa

Verkkosivujen selailusta jo lähes 60 % tapahtuu mobiililaitteilla. On siis erityisen tärkeää, että sivusto tukee käytettävyydeltään erilaisia ruutukokoja ja selaimia. Meidän kokemuksemme mukaan paras tapa toteuttaa laajasti käytettäviä verkkosivustoja on hyödyntää responsiivista sivustomuotoa eli suunnitella sivusto skaalautumaan eri päätelaitteille sopivaksi. Näin päivitystarve on vain yhteen verkkosivustoversioon ja sivusto hakeutuu aina laitteelle sopivimpaan muotoon.

Arvioi siis, tuoko erillinen mobiilisivusto tai applikaatio aidosti lisäarvoa palvelun käyttäjälle vai tuoko se vain lisävaivaa lisääntyvän päivitystarpeen muodossa.

Älä arvaile vaan mittaa analytiikan avulla

Kun kyseessä on sivustouudistus, sinun ei tarvitse arvailla asiakkaidesi käyttäytymistä, vaan näet sen analytiikkatyökalujen avulla. Mikäli analytiikkatyökalut eivät ole olleet käytössäsi tähän mennessä, asenna ilmainen Google Analytics tai Googlen Search Console vanhalle sivustollesi ainakin kuukaudeksi ennen sivustouudistuksen toteuttamista.

Päivitettyä sivustoa suunnitellessasi on tärkeää tarkastaa, millä laitteilla ja selaimilla nykyistä sivustoanne käytetään. Tämä tieto auttaa teitä määrittelemään uuden sivuston sellaiseksi, että ainakin kaikki nykyiset käyttäjät kykenevät käyttämään sitä jatkossakin.

Tarkasta, kuinka kovalla käytöllä kieliversionne ovat. Usein sivusto rakennetaan hyvin järeäksi ja sille sisällytetään paljon kieliversioita. Kuitenkin todellisuudessa monissa maissa ihmiset käyttävät esimerkiksi englanninkielistä kieliversiota hyvin sujuvasti. Laaja kieliversioiden määrä lisää aina sisältötyön ja päivitysten määrää sivustolla.

Arvioi myös vanhan sivuston tehokkuutta analytiikan avulla. Tärkeää on siirtää toimivat asiat uuteen sivustoon ja karsia sivustoa niiltä osin, mitä käyttäjät eivät käytä. Mikäli havaitsette asioita, joita joudutaan usein hakemaan, nostakaa ne uudella sivustollanne paremmin esille ja mikäli joillakin sivuilla ei vierailla lainkaan, ne joutaa karsia sisällöstä pois.

On tärkeää seurata myös sivustonne tavoitereittiä. Mistä sivuston kävijät löytävät sivustollenne, mille sivuille he ensiksi päätyvät ja kuinka reitti jatkuu laskeutumissivulta konversioon. Kaikki tämä auttaa helpottamaan kävijöiden konvertoitumista jatkossa.

Huomioi hakukonelöydettävyys ja säilytä se projektin aikana

Ennen sivustouudistusta on tärkeää myös huomioida hakukonelöydettävyys. Mikäli sivustollenne on tehty hakukoneoptimointitoimenpiteitä, ne eivät seuraa automaattisesti uudelle sivustolle. Tällöin on hyvä valita kumppani, joka osaa jo rakennevaiheessa ottaa huomioon hakukoneoptimoinnin. .

Jos taas hakukoneoptimointia ei ole tehty vanhalle sivustolle, kannattaa arvioida jo sivustouudistuksen alkuvaiheessa sen tarpeellisuutta. Vastaus tähänkin pohdintaan löytyy analytiikasta. Ilmainen Google Search Console -työkalu kertoo teille, millä termeillä olette mukana Google-hauissa, millä sijoituksilla olette tällä hetkellä kyseisillä termeillä etsiessä ja löytävätkö asiakkaat sivustollenne hakukoneiden kautta.

Jos hakukoneoptimointiin on kiinnostusta, kannattaa se ottaa huomioon jo sivustouudistuksen suunnitteluvaiheessa.

Panosta tukeen – hermosi kiittävät!

Yleensä verkkosivuston yhteydessä asiakkaalle tarjotaan tuotetukipalvelua, joka on verkkosivuston julkaisun jälkeen jatkuva kuukausi- tai vuosimaksu.

Tuotetukimaksu on ikään kuin hankitun verkkosivuston vakuutus. Se sisältää tyypillisesti verkkosivuston päivitykset, käyttötuen eli tukea verkkopalvelun käyttöön sekä vakuuden siitä, että sivustoa korjataan sovittu tuntimäärä, mikäli sen onnistuu rikkomaan tavalla tai toisella.

Ikäviä esimerkkejä tuettomista verkkosivustoista löytyy lukuisia. Pahimmassa tapauksessa verkkosivusto hakkeroidaan esimerkiksi pankkitunnusten kalastelua tai vain kiusantekoa varten. Tällaisessa tapauksessa sivusto on asennettava yleensä uudelleen puhtaaseen palvelintilaan ja sisällönsyöttö on tehtävä uusiksi. Mikäli tuotetukea ei ole, jää vastuu sivuston asennuskustannuksista asiakkaalle.

Panosta siis tuotetukeen ja vältyt yllättäviltä ongelmilta ja kustannuksilta myös sivuston julkaisun jälkeen.

Verkkosivujen ongelmien kanssa ei tarvitse painia yksin – me autamme!

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit