verkkosivun konseptointi

08.08.2018

#2 Verkkosivun konseptointi

Kun yrityksen ydinviesti on hiottu kristallin kirkkaaksi yhteisiä päämääriä kunnioittaen, on aika startata varsinainen verkkosivuprojekti konseptoinnilla. Konseptoinnilla on viisi päätarkoitusta. Seuraavien kysymysten avulla pääset hyvin konseptoinnissa alkuun.

Mitkä ovat verkkosivujen tavoitteet?

Miksi verkkosivut ovat olemassa ja mitä niiden avulla halutaan saavuttaa? Kenties näkyvyyttä, liidejä tai kauppaa. Tavoitteet on hyvä asettaa sellaisiksi, joita pystytään jatkossa myös mittaamaan. Esimerkiksi 20% lisää kävijöitä hakukoneiden kautta tai 10 tarjouspyyntöä kuukaudessa.

Kenelle verkkosivut suunnataan?

Onko tarkoituksesi toimia houkuttimena uusille asiakkaille vai kenties tuottaa lisäarvoa jo olemassa oleville asiakkaille? Lisäarvo voi esimerkiksi painottaa sisältöä, joka auttaa jo hankinnan tehneitä asiakkaita, kuten käyttöohjeita tai videoita. Toisaalta, myös rekrytointitarve voi olla alkupotku verkkosivu-uudistukselle.

Jo ydinviestin luomisen aikana ostajapersoonien määritteleminen nousi tärkeäksi seikaksi. Sama pätee myös konseptoinnissa – ethän muuten tiedä, ketä haluat verkkosivuilla ensisijaisesti palvella.

Harvoin verkkosivuja suunnataan olemassa olevalle henkilöstölle, joten niiden ei tarvitse mukailla yrityksesi organisaatiokaaviota tai liiketoiminta-alueita.

Mitä verkkosivuilla halutaan kertoa?

Kerro vähintään se, mitä haluat myydä. Nosta esille ne ratkaisut, jotka kohderyhmääsi kiinnostaa. Verkkosivuilla kannattaa myös esitellä henkilökuntaa tai pitää blogia relevantista aiheesta, jakaa ladattavia lisämateriaaleja ja niin edelleen.

Mikäli verkkosivulla ei ole kaupallisia tavoitteita, voi verkkosivujen sisältö keskittyä voimakkaammin brändin vahvistamiseen, arvoihin tai ajankohtaisiin ilmiöihin ja tapahtumiin. Olennaista on pitää tavoitteet ja kohderyhmät mielessä.

Mitkä ovat viestikärjet?

Aiemmassa kohdassa mietimme, mitä haluamme kertoa. Seuraavaksi tulee miettiä, miten nämä asiat kerrotaan. Kannattaa välttää pelkän myynnillisen sisällön tuottamista. Sen sijaan hyötyjen korostaminen kiinnostavalla tavalla on hedelmällisempi lähestymistapa.

Viestikärjet voivat olla erilaisia riippuen siitä, missä vaiheessa tuleva asiakas on ostopolullaan. Ensin houkutellaan, sitten vakuutellaan ja lopuksi vahvistetaan.

Miten projekti etenee?

Konseptointi-osiossa määritellään projektin aikataulu ja roolitus. Aikataulutus on projektin sujuvuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää, sillä verkkosivu-uudistukseen osallistuu niin koodaria, sisällöntuottajaa kuin markkinoijaa.

Konseptointi ei itsessään ota kantaa verkkosivujen graafiseen ilmeeseen, vaan lähinnä siihen, mitä sivuilla halutaan viestiä ja miten sivujen tulisi toimia. Koska verkkosivu-uudistus vaatii usean osaajan yhteistyötä, kannattaa konseptointivaiheessa viestinnän olla avointa kaikkien osapuolien välillä: näin vältetään tilanteet, joissa hyvä suunnitelma on teknisesti mahdoton toteuttaa. Myös hakukoneoptimointi on hyvä linkittää jo konseptointivaiheeseen, jotta tärkeä viestisi ei huku Googlen syövereihin.

Seuraavassa blogissa syvennymme hakukoneoptimointiin entisestään, kun siirrymme käsittelemään verkkosivujen rakennetta ja navigaatiota.

B2B-yrityksen verkkosivut

Jenni Ylisirniö

Kirjoittaja Jenni Ylisirniö toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin assistenttina.

Jätä kommentti

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi … Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on helppo aloittaa. Hallintapaneelit Muokkaus-osion alta … Lue lisää

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen Googlen hakukone perustuu linkkeihin ja … Lue lisää

verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

#7 Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen

Vaikka verkkosivujen julkaisu tuntuu eräänlaiselta lopulta, se ei ole. Julkaisun jälkeen tulee laittaa panoksia uuden sivuston ja siellä olevien sisältöjen markkinointiin sekä verkkosivun jatkuvaan kehittämiseen analytiikan pohjalta. Miten uusille verkkosivuille saadaan kävijöitä? Palataan ihan verkkosivuprojektin alkuun, kun ensimmäinen tehtävä oli kirkastaa yrityksen ydinviesti – yrityksen olemassaolon tarkoitus ja vastaus kysymykseen ”Miksi?”.  Kun uudet verkkosivusi odottavat … Lue lisää