Verkkoaseman asiantuntijavinkit 15

08.12.2016

Verkkosivustouudistus

Verkkoaseman Verkkosivustouudistus-aiheinen digiaamiainen järjestettiin FairSharen tiloissa 30.11.2016. Tässä koostettuna tilaisuuden keskeisin sisältö.

Trendit 2017

Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen käynnisti tilaisuuden kertomalla verkkosivustouudistuksen trendeistä vuonna 2017. Nähtävillä on, että mobiili jatkaa edelleen voittokulkuaan ja näin verkkopalveluiden on sovelluttava ensisijaisesti mobiililaitteille. Keskeinen teema kuluneen vuoden aikana on ollut myös markkinoinnin automaatio. Määritelmällisesti markkinoinnin automaatio tarkoittaa eri ohjelmien välisiä integraatioita, joilla on määrä helpottaa käytännön työtä. Käytännössä palvelun sisältö vaihtelee kuitenkin kovasti palvelusta ja palveluntarjoajasta riippuen. Myös sisältömarkkinoinnista on puhuttu kuluneen vuoden aikana paljon. Sisällön on oltava kohderyhmälleen räätälöityä, puhuttelevaa ja sisällön määrävaatimukset ovat kasvaneet valtavasti kosketusnäyttöjen ja skrollattavuuden myötä. Verkkosivustossa suuren vaikutuksen tekevät myös laadukkaat kuvat sekä videot, joihin trendinä on lisätä erilaisia liikettä tuovia efektejä.

Edelleen keskeistä on ymmärtää ”the big picture”: Miksi yrityksesi on olemassa? Ketkä ovat asiakkaitanne? Miten voisitte auttaa asiakkaitanne ja tuottaa parempia palvelukokemuksia? Tähän liittyen Tiina kehotti yleisöä katsomaan Simon Sinekin Ted Talk-pätkän.

Asiakaskokemuksen Check-list

  • Pienet asiat kuntoon: Ammattilaisuus asuu yksityiskohdissa.
  • Paijaa asiakasta: Puhu ymmärrettävästi, johdattele eteenpäin.
  • Kerro rohkeasti näkemyksesi, olethan asiantuntija.
  • Uskalla erottua.
  • Kuuntele.
  • Opi ja mukaudu.

Analytiikan hyödyntäminen verkkosivustouudistuksessa

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Riikka Pohjanen jatkoi tilaisuutta analytiikka-aiheella. Riikan mukaan verkkosivustoanalytiikka on keskeisessä roolissa verkkosivustouudistusta suunniteltaessa. Vanhan sivuston analytiikasta voidaan rakentaa kokonaiskuvaa verkkosivuston käyttäjistä, jotta uusi verkkosivusto palvelisi heitä mahdollisimman hyvin.

Analytiikasta selviäviä asioita

  • Ketkä käyttävät sivustoanne?
  • Mitä kieliversioita sivuston kävijät käyttävät?
  • Millä laitteilla sivustoa käytetään?
  • Millä selaimilla sivustoa käytetään?
  • Mitä kautta kävijät päätyivät sivustollenne?
  • Mille laskeutumissivuille kävijät päätyivät sivustollanne?
  • Mitä kävijät sivustollanne tekivät?
  • Mistä sivustollenne on linkkejä ja mille sivuille?

Analytiikan hallinta verkkosivustouudistuksessa ei hyödytä ainoastaan uuden sivuston määrittelyä vaan tukee myös mm. hakukonelöydettävyyden säilyttämistä. Kun vanhalta sivustolta kartoitetaan esimerkiksi linkitykset ja ne korjataan uudelle sivustolle, emme menetä kerrytettyä linkkivoimaa ja näin hakukonelöydettävyytemme ei kärsi.

Jos analytiikan hyödyntäminen jää, on riskinä vanhojen virheiden toistaminen uudella sivustolla, muistuttaa Riikka ja päättää ilaisuuden Peter Druckerin sanoihin: ”What gets measured gets managed.”

Verkkosivujen tekniset valinnat – asiakkaanne näkökulma

Verkkoaseman ohjelmistoratkaisuiden johtaja Jyrki Sundström toi tilaisuuteen teknisen näkökulman. Keskeinen paino puheenvuorossa oli käyttöliittymäsuunnittelussa, joka etenkin nyt monikanavaisella ajanalla on noussut keskiöön. Sivustoa pitäisi olla miellyttävää käyttää niin mobiilissa, tabletilla kuin tietokoneellakin ja koska nykyiset verkkosivustot ovat lähes poikkeuksetta responsiivisia, on saman sivuston taivuttava kaikille laitteille saumattomasti.

Keskeistä viime aikoina ovat olleet myös verkkosivustoefektit. Halutaan, että verkkosivustoissa on elävyyttä, kuvat liikkuvat ja erilaiset animoidut elementit juoksevat sivuja selatessa. Etenkin efektien kohdalla käyttökokemus on avainasemassa. On tehtävä päätöksiä siitä, kuinka paljon efektejä on käytössä enää mobiiliversiossa, sillä tyypillisesti efektien toiminnassa on haasteita eri laite- ja selainyhteensopivuuksien kanssa. Käyttökokemukseen vaikuttaa myös verkkosivuston latausnopeus, joka heikkenee suuria kuvia ja efektejä hyödyntäessä.

Vinkkejä latausnopeuksien parantamiseen

  • Kuvat tulee olla pakattuina räätälöityyn kokoon
  • Karsi sisältöä ja efektejä mobiiliversioon
  • Ota välimuisti käyttöön haastavissa tapauksissa
  • Hyödynnä tarvittaessa myös palvelimien skaalautuvuus

Efektien käyttöä perustellaan usein erottuvuudella, mutta tällä hetkellä efektejä on käytössä niin valtavasti, että itseasiassa yksinkertaiset sivustot erottuvat edukseen. Vaarana on, että sisällön määrän ja suurien kuvien lisääntyessä tärkein asia hukkuu ja esimerkiksi yhteydenottojen määrä verkkosivustolla laskee. Tähän avuksi on rakennettu erilaisia meganaviratkaisuja sekä ennakoiva haku, joka toimii perinteisen navigaation tukena.

Verkkoaseman toteuttamia sivustoesimerkkejä

Verkkosivuston ulkoasu ja sisällöt

Mainostoimisto Kluun Marko Kallio ei flunssaltaan päässyt osallistumaan Verkkoaseman digiaamiaiselle, mutta Tiina kävi läpi Markon valmisteleman materiaalin tilaisuuden päätteeksi. Aiheena Markon osiossa oli verkkosivuston sisältö ja ulkoasu.

Viimeaikoina sisältömäärä verkkosivustoilla on kasvanut ja siksi sisällön ulkoasuun ja jäsentämiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Tyypillisesti verkkosivustouudistuksessa asiakasta muistutellaan sisältöjen tuottamisesta ja uudistamisesta. Usein projekti kuitenkin viivästyy, koska sisältöjä ei olekaan valmiina julkaisuhetkellä. Ole siis kaukaa viisas ja ryhdy valmistelemaan uuden sivuston sisältöjä jo hyvissä ajoin – tai vaihtoehtoisesti varaa budjettia myös sisällöntuotantoon. Sisällön laatuvaatimukset ovat kasvaneen määrän myötä. Hyvät erottuvat edukseen.

Kuvien määrä sisällöissä on kasvanut huomattavasti ja kuviin on liitetty viimeaikoina entistä enemmän efektejä. Haasteita tuottaa usein se, että suunnitteluvaiheessa suunnittelija käyttää sivustosuunnitelmassa laadukkaita markkeerauskuvia. Kun kuvat sitten korvataan asiakkaan omilla kuvilla, ei laatu vastaa enää suunniteltua. Heikkolaatuiset kuvat vievät vaikuttavuuden myös hyvin suunnitellulta sivustopohjalta ja efektit näyttävät heikkolaatuisten kuvien päällä sekavilta. Marko peräänkuuluttaakin satsaamista kuviin ja kuvauksiin. Esimerkiksi ilmakuvat yrityksen toimitiloista tai toiminnasta yleistyvät kovaa vauhtia. Kuvien halutaan tekevän vaikutuksen.

Kiitos kaikille

Peltolassa FairSharen elämyskeskuksessa järjestetty Digiaamiainen toimi parkkeerauksia lukuunottamatta hyvin. Jatkossa aloitamme digiaamiaiset hieman aikaisemmin välttääksemme pahimmat ruuhkat. Kiitokset osallistuneille.

B2B-yrityksen verkkosivut

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

verkkoaseman verkkosivusto on uudistunut

Verkkoaseman sivusto uudistui!

Kerroin blogissani ”Tehokas verkkosivusto 2019”, kuinka verkkosivustoprojektin vaiheistaminen tuo paremman lopputuloksen. Tällä periaatteella toteutimme myös Verkkoaseman oman sivuston, josta julkaistiin juuri versio 2.0 Tässä blogissani kerron, kuinka uudistusprosessin on edennyt käytännössä. Verkkoaseman sivusto uudistui Mutta ulkoasu on lähes sama kuin edellisessä sivustoversiossa. Miten tämä on mahdollista? Modernissa verkkosivustoprojektissa sivustosta pyritään… Lue lisää

verkkosivut-2019

Verkkosivuston saavutettavuus ja helppokäyttöisyys vuonna 2019

Verkkosivujen saavutettavuudesta ja helppokäyttöisyydestä on puhuttu paljon, sillä Suomi ottaa käyttöön julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuudesta säätävän EU-direktiivin vuoden 2019 aikana. Verkkosivusto on kaikille käyttäjille helppokäyttöinen, kun se on kaikilla laitteilla käytettävä ja saavutettava. Blogissani käyn läpi, mitä verkkosivuston saavutettavuudella tarkoitetaan ja kuinka voimme olla varmoja, että sivustomme on helppokäyttöinen kaikille?… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit