Vuoden-2017-digitrendit-haltuun

18.01.2017

Vuoden 2017 digitrendit haltuun

Aloita kysymällä, Miksi?

Verkkoaseman Digibrunssin avasi Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen, joka palautti meidät kaikki takaisin perusasioiden äärelle: ”Aloita kysymällä, Miksi?” Liian usein keskitytään vallitseviin trendeihin, minkä vuoksi liiketoiminnan peruskysymykset jäävät varjoon.

Tyypillisesti yritykset viestivät ulospäin kertomalla tuotteensa ja palvelunsa, miten ne toimivat ja vasta viimeisenä ehkä kerrotaan, miksi yritys ylipäätään on olemassa. Tämä tulisi kääntää nurinpäin. Olisi aloitettava kysymällä ”Miksi?” Näin pääsemme keskustelemaan liiketoiminnan tarkoituksesta.

Digitrendit miksi

Toisaalta sama ongelma on havaittavissa myös palveluiden ostossa. Liian usein asiakkaat kertovat, minkä palvelun he haluavat ostaa, eikä puhuta lainkaan siitä, miksi. Parhaaseen lopputulokseen päästäisiin, jos asiakas kertoisi vain tavoitteensa (=miksi?) ja jättäisi asiantuntijalle ratkaistavaksi, kuinka nämä tavoitteet saavutettaisiin kustannustehokkaimmin.

Syksyn 2016 aikana Verkkoasema lanseerasi uuden ”tähtituotteen”, Marketing IT:n, joka on määrä ratkaista tällaiset ongelmat. Palvelulla asiakas ostaa vain tuntiresurssin, joka voidaan käyttää kaikkiin digimarkkinoinnin toimenpiteisiin. Näin pääsemme keskustelemaan tavoitteista ja koska ratkaisuja ei ole rajattu, voi digimarkkinoinnin asiantuntija ratkaista ongelman parhaaksi näkemällään tavalla. Samalla mahdollistuu myös eri digimarkkinointikanavien testaaminen ja sitä kautta tehokkaimpien kokonaisuuksien löytyminen. Näin kustannukset laskevat ja tulokset parantuvat.

Verkkoaseman 20v vuonna 2017

Puheenvuoronsa päätteeksi Tiina avasi Verkkoaseman 20v – juhlavuoden esittelemällä Verkkoaseman sivustolle avatun historiikin, jossa on määrä julkaista juhlavuoden aikana Verkkoaseman koko historia alkaen vuodesta 1997. Historiikissa esitellään myös ajan ilmiöitä sekä teknologian kehitystä kahden vuosikymmenen aikana.

Verkkoasema Digibrunssi tammikuu 2017

Uudempia web-teknologioita käyttöön

Verkkoaseman ohjelmistoratkaisujen päällikkö Jyrki Sundström jatkoi kertomalla uudesta EU:n tietosuoja-asetuksesta (linkki blogiin) sekä vallitsevista web-teknologioista. Jo vuoden 2016 aikana oli havaittavissa, että erilaiset animoinnit ja pelilliset efektit verkkopalveluissa yleistyvät. Verkkopalveluiden tuntua pyritään parantamaan vuorovaikutteisilla elementeillä ja liikkeellä.

Alla muutamia tilaisuudessa esille nostettuja esimerkkejä:

Lisääntyneen sisällön ja suurien kuvien vuoksi verkkopalvelut vaativat nyt aiempaa enemmän resursseja palvelimelta – tilaa ja suorituskykyä. Tästä syystä Jyrki otti puheenvuorossaan esille myös erilaiset palvelintilavaihtoehdot sekä niiden hyödyt ja haitat. Uusi konttiteknologia (”containers”) mahdollistaa verkkopalvelulle oman suojatun, helposti monistettavan ja päivitettävän ympäristön esimerkiksi hieman raskaamman virtuaalipalvelinratkaisun tilalle.

Olipa palvelintila mikä hyvänsä, on tärkeää huolehtia, että verkkopalvelun päivitykset pysyvät ajan tasalla. Verkkoasema tarjoaa asiakkailleen tuotetukea, jonka puitteissa verkkopalvelun toimintaa valvotaan, Verkkoasema kerää talteen lokit ja varmuuskopiot palvelusta ja huolehtii asianmukaisen päivitykset, joiden ansiosta verkkopalvelu pysyy tietoturvalisena.

Googlen vuoden alusta tekemä muutos otettiin myös tapetille esityksessä. Google on kertonut antavansa hieman etua sivustoille, joilla SSL-suojaus ja sitä kautta https-yhteys on oikein tehty. Jyrki kertoi mitä tämä tarkoittaa ja miten Googlen Chrome-selain tulee jatkossa myös osaltaan kannustamaan verkkosivuja käyttämään SSL-suojausta.

Keskeisimmät digimarkkinoinnin muutokset 2017

Verkkoaseman digimarkkinoinnin asiantuntija Riikka Pohjanen jatkoi tilaisuutta pureutumalla digitrendien muutoksiin. Riikan mukaan keskeisimpiä muutoksia digimarkkinoinnin saralla on ollut se, että digimarkkinoinnista on tullut jatkuvasti teknisempää. Verkkoasemallakin digimarkkinoinnin projekteissa on yhä tyypillisemmin mukana myös koodari. Marketing IT -palvelun myötä toimenpiteet voivat käsittää perinteisen digimarkkinoinnin ohella myös kampanjasivuston luomisen ja jo uudelleenmarkkinoinnin käynnistäminen tai hakukoneoptimoinnin tekeminen vaatii verkkopalvelun koodiin tehtäviä muutoksia. Näin digitiimin koko ja osaamisalueet ovat laajentuneet aiemmasta. Verkkoaseman digibrunssi olikin historiassamme ensimmäinen, jossa Jyrkin ja Riikan puheenvuorot käsittelivät samoja aiheita.

Verkkoaseman Digibrunssi tammikuussa 2017

Vuonna 2017 on nähtävillä, että mobiilin kasvu jatkuu. Jo nyt yli 50 % verkkohauista tehdään mobiililaitteilla ja jo 90 % päivittäisestä media-ajasta koostuu sovelluksissa vietetystä ajasta. Etenkin sosiaalinen media on ohjannut median kuluttajat mobiilin ääreen vaikkakin sosiaalisten medioiden kesken vallitsee kaaos, jossa isot toimijat ostavat kilvan pienempiä. Ihmiset pakenevat Facebookista Instagramiin ja Whatsappiin, mutta se ei Facebookia haittaa, sillä se omistaa ne kaikki.

Myös videoiden suosio jatkaa kasvuaan. Keskiöön ovat nousseet Live-videoita hyödyntävät palvelut, kuten Periscope, Facebook Live, Snapchat sekä YouTube. Videoissa keskeisin muutos ajankohtaisuuden lisäksi on videon kesto. Tutkimusten mukaan jopa 65 % kuluttajista katsoi yli 30 min videoita netissä.

Viestinnän ja digin muutos 2017

Mainostoimisto Kluun Marko Kallio viimeisteli tilaisuuden summaamalla odotettavissa olevat viestinnän ja visuaalisuuden muutokset. Markon mukaan sosiaalinen media on arkipäiväistynyt ja siksi sen rooli on muotoutunut yhdeksi asiakaspalvelukanavaksi muiden rinnalle. Asiakkaita voidaan palvella erinomaisesti myös verkon yli, mikäli asiakaspalvelun suunnittelemiseen ja toteuttamiseen nähdään vähän vaivaa.

Suurimmat muutokset tapahtuvat Markon mukaan visuaalisuudessa, joka on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Verkkopalvelut nojaavat pitkälti suuriin kuviin ja kirkkaisiin väreihin, joten koko verkkopalvelun ulkoasu muuttuu, mikäli kuvissa tingitään. Hyvä kuva on tarinallinen, laadukas ja tuo esille yrityksen tarjoamien tuotteiden ja palveluiden parhaat puolet.

Vuonna 2017 uskalletaan olla erilaisia. Olemme siirtyneet pikkuhiljaa aikakaudelle, jossa kaikki yrittävät erottautua kilpailijoistaan (myös Suomessa) ja erottautumista haetaan poikkeuksellisilla värivalinnoilla, persoonallisilla liikemerkeillä, huomiota herättävillä sloganeilla sekä hyvillä kuvilla. Marko kiteyttää vuoden 2017 yhteen sanaan: Kauneus. Vuonna 2017 ihmiset kiinnittävät huomiota kauneuteen ja näyttävyyteen.

Verkkoasema Digibrunssi tammikuu 2017 Marko Kallio

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

vinkit modernin markkinoinnin mestariksi

Kuudella vinkillä modernin markkinoinnin mestariksi

Kaikki mestarit tuntevat tämän teesin: Ei uutta, vaan uudestaan! Timanttisiin tuloksiin tarvitaan aikaa, pitkäjänteisyyttä ja toistoja. Sama pätee myös modernin markkinoinnin toteutukseen. Perusasioiden palveleminen ja toistojen tekeminen ratkaisevat sen, kuka lopulta voittaa asiakkaiden huomion. Alla oleva lista auttaa sinua tiellä modernin markkinoinnin mestariksi. Kun paneudut jokaisen kohtaan ajatuksella ja toteutat… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit