Digianalytiikka ja tavoitteet

Mittaus mahdollistaa jatkuvan kehityksen

Analytiikan hyödyntäminen on edellytys tuloksellisen digimarkkinoinnin tekemiseen. Analytiikan ansiosta näet, kuinka digimarkkinointisi toimii ja kykenet suuntaamaan resurssit oikeaan osoitteeseen. Samalla voit perustellusti karsia kuluja kanavista, jotka eivät tuota haluttua tulosta.

Analytiikan tulee tukea verkkoon rakentamaasi ostopolkua, jotta voit hioa digimarkkinointikonettasi huippukuntoon. On hyvä seurata, mistä ihmiset päätyvät sivustollesi, ketä sivustolla liikkuu, mistä sisällöistä he ovat kiinnostuneita, mikä saa heidät jättämään sähköpostinsa ja kuinka liidien lämmittely tuottaa tulosta. Tämän lisäksi on tärkeää arvioida digimarkkinoinnin kokonaisuuden kehitystä esimerkiksi vertaamalla tätä hetkeä vuoden takaiseen.

Analytiikan hyödyntämisen keskeisimpiä hyötyjä

  • Havaitse, mitkä sisällöt kiinnostavat verkkosivukävijöitäsi.
  • Tunnista verkkosivuilla vierailevat organisaatiot ja henkilöt
  • Suuntaa markkinointibudjettisi kanaviin, joista saat eniten hyötyä.
  • Optimoi verkkoon rakennetun ostopolun tehokkuutta alusta loppuun saakka.
  • Kerää data eri lähteistä yhteen dashboardiin ja helpota näin analysointia.

Tavoitteiden määrittely korvaa mutun

Tavoitteiden määrittely analytiikkaan kertoo sivustolla tapahtuvat kriittiset toiminnot faktana. Esimerkiksi rekrytoinnin yhteydessä tai yrityksen eri alueille kohdistetun kampanjan tehot saadaan raportoitua numeroina. Vastaako yhteydenottojen painopiste strategista painopistettä? Tuliko potentiaalinen kävijä rekrysivulle, millä prosentilla tuli hakemuksia? Montako puhelinnumeron klikkausta tuli tässä kuussa verrattuna vuoden takaiseen. Toimiko Varsinais-Suomessa toteutettu kampanja paremmin kuin vastaava kampanja Hämeessä? Tavoitteiden eli konversioiden määrittely analytiikkaan antaa ja auttaa: saatu data viitoittaa toimenpiteiden tai verkkosivuston jalostuksen tietä. Verkkosivuston ostopolkua voi aina kehittää, markkinointia voi aina kohdentaa paremmin – data ja analyysi korvaa musta tuntuu -arvelun.

Varmista, että mittaat oikeita asioita oikein

  1. Käyttöönotto on jäänyt puolitiehen.

    Pelkkä työkalun asentaminen ei riitä, vaan prosessia tulisi viedä hieman pidemmälle. Analytiikkatyökalusta on todella hyötyä vasta, kun sinne on määritelty verkkosivuston tavoitteet ja datasta on suodatettu pois yrityksen sisäiset verkkosivustovierailut tai muu tilanteessa tarpeeton liikenne. Tämän lisäksi analytiikkatyökalun käyttöä parantaa se, jos työkaluun liitetään kaikki käytössä olevat digimarkkinoinnin kampanjat ja työkalut.

  2. Kerättyä dataa ei hyödynnetä.

    Datan olemassaolo ei itsessään auta, vaan dataa tulisi analysoida ja hyödyntää. Mitä tavoitellaan? Ollaanko matkalla oikeaan suuntaan? Paras keino tähän on luoda yhtenäinen dashboard eli näkymä, johon data eri lähteistä tuodaan. Dashboardissa on hyvä olla vertailu edelliseen vuoteen tai muuhun ajanjaksoon, jotta näet yhdellä silmäyksellä, missä mennään

  3. Käytössä on liian järeät työkalut.

    Analytiikkatyökaluissakin turha hifistely on turhaa – etenkin, jos talosta ei löydy osaamista kalliiden työkalujen käyttöön. Ilmainen Google Analytics yhdistettynä Tag manageriin ja täydennettynä Google Search Consolella riittävät yleensä mainiosti. Joissain tapauksissa suosittelemme myös Leadfeeder -työkalun käyttöönottoa, jotta sivustolla vierailevia organisaatioita voitaisiin tunnistaa tehokkaammin. Eri työkaluista saatava data kootaan yhteen dashboardiin, jolloin mukaan saadaan tarkemmin myös sosiaalisen median tilit, sähköpostimarkkinoinnin työkalut ja markkinoinnin automaatio. Tällaisella kokonaisuudella pääset jo pitkälle.

Haluatko päästä perille?

Varaa Tuomaksen kalenterista tapaamisaika.

Tuomas Timonen

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä