HANKI ENEMMÄN
NÄKYVYYTTÄ JA LIIDEJÄ

ALOITA TÄSTÄ!

Mistä tiedät, että olet matkalla, mikäli et mittaa?

Miksi kannattaa mitata?

Analytiikan hyödyntäminen on edellytys tuloksellisen digimarkkinoinnin tekemiseen. Analytiikan ansiosta näet, kuinka digimarkkinointisi toimii ja kykenet suuntaamaan resurssisit oikeaan osoitteeseen. Samalla voit perustellusti karsia kuluja kanavista, jotka eivät tuota haluttua tulosta.

Analytikan tulee tukea verkkoon rakentamaasi ostopolkua, jotta voit hioa digimarkkinointikonettasi huippukuntoon. On hyvä seurata, mistä ihmiset päätyvät sivustollesi, ketä sivustolla liikkuu, mistä sisällöistä he ovat kiinnostuneita, mikä saa heidät jättämään sähköpostinsa ja kuinka liidien lämmittely tuottaa tulosta. Tämän lisäksi on tärkeää arvioida digimarkkinoinnin kokonaisuuden kehitystä esimerkiksi vertaamalla tätä hetkeä vuoden takaiseen.

 

Analytiikan hyödyntämisen keskeisimpiä hyötyjä ovat:

  • Havaitse, mitkä sisällöt kiinnostavat verkkosivukävijöitäsi.
  • Tunnista sivustolla vierailevia organisaatioita.
  • Suuntaa markkinointibudjettisi kanaviin, joista saat eniten hyötyä.
  • Optimoi verkkoon rakennetun ostopolun tehokkuutta alusta loppuun saakka.
  • Kerää data eri lähteistä yhteen dashboardiin ja helpota näin analysointia.

 

Varmista että mittaat oikeita asioita oikein.

1 Käyttöönotto on jäänyt puolitiehen

Pelkkä työkalun asentaminen ei riitä, vaan prosessia tulisi viedä hieman pidemmälle. Analytiikkatyökalusta on todella hyötyä vasta, kun sinne on määritelty verkkosivuston tavoitteet ja datasta on suodatettu pois yrityksen sisäiset verkkosivustovierailut. Tämän lisäksi analytiikkatyökalun käyttöä parantaa se, jos työkaluun liitetään kaikki käytössä olevat digimarkkinoinnin kampanjat.

2 Kerättyä dataa ei hyödynnetä

Datan olemassaolo itsessään auta, vaan dataa tulisi analysoida ja hyödyntää. Mitä tavoitellaan? Ollaanko matkalla oikeaan suuntaan? Paras keino tähän on luoda yhtenäinen dashboard, johon data eri lähteistä tuodaan. Dashboardissa on hyvä olla vertailu edelliseen vuoteen, jotta näet yhdellä silmäyksellä, missä mennään.

3 Käytössä on turhan järeät analytiikkatyökalut

Analytiikkatyökaluissakin turha hifistely on turhaa – etenkin jos talosta ei löydy osaamista kalliiden työkalujen käyttöön. Ilmaiset Google Analyticsit yhdistettynä Tag manageriin ja täydennettynä Google Search consolella riittävät yleensä mainiosti. Joissain tapauksissa suosittelemme myös Leadfeeder -työkalun käyttöönottoa, jotta sivustolla vierailevia organisaatioita voitaisiin tunnistaa tehokkaammin. Eri työkaluista saatava data kootaan yhteen dashboardiin, jolloin mukaan saadaan myös sosiaalisen median tilit, sähköpostimarkkinoinnin työkalut ja markkinoinnin automaatio. Tällaisella kokonaisuudella pääset jo pitkälle.

 

Miten me se tehdään?

  • Työkalujen käyttöönotto ja asentaminen sivustolle
  • Tavoitteiden määrittäminen ja rakentaminen analytiikkaan
  • Yrityksen IP-osoitteiden suodattaminen analytiikasta
  • Analytiikkatyökalujen käyttökoulutus asiakkaalle
  • Dashboardin luonti asiakkaan tarpeita ja käytössä olevia kanavia mukaillen
  • Dashboardin läpikäynti asiakkaan kanssa
  • Seuranta, tulosten raportointi ja analytiikkaan pohjautuvat toimenpide-ehdotukset esimerkiksi kuukausittain