Mikäli vaadit yrityksesi markkinoinnilta tuloksia, se tarvitsee toimiakseen selkeän mallin.

Olemme vuosien varrella huomanneet, että jalostamamme REANE-malli toimii erinomaisesti juuri B2B-yritysten markkinointia rakentaessa. Mallin etu piilee siinä, että yksittäisten toimenpiteiden sijaan huomio on jatkuvasti kokonaisuudessa ja näin ollen myös tuloksissa. Malli auttaa jäsentämään ja priorisoimaan markkinoinnin toimenpiteitä ja sen lisäksi mallin avulla voidaan paikallistaa yrityksen markkinoinnin osa-alueet, jotka vaativat kehittämistä.

REANE on yrityksesi tuloksen tekemiseen tähtäävä kasvumalli

Tyypilliset haasteet B2B-markkinoinnissa liittyvät sirpaleiseen ”adhoc” -tekemiseen ja siihen, että puuttuu näkemys kokonaisuudesta: Mitä tulee tehdä ensin, jotta lopputuloksena saamme yrityksemme verkkosivuilta lisää liidejä? Vuosien kokemus on osoittanut, että REANE-mallin mukaan toimimalla markkinoinnista tulee tuloksellisempaa ja resurssit suuntautuvat väistämättä oikeaan paikkaan.  

REANE-malli jakaantuu 5 osaan, jotka ovat digitaalisen markkinoinnin tärkeimmät elementit: Reach, Engage, Activate, Nurture ja Enhance.

REANE-malli
R

Löydä asiakkaasi digitaalisista kanavista

  • Google Ads-mainonta 
  • LinkedIn-mainonta 
  • Facebook-mainonta 
  • Instagram-mainonta 
  • Twitter-mainonta 
  • Hakukoneoptimointi 
REANE - R
E

Vakuuta myös verkossa

Verkkosivut tarjoavat mahdollisuuden luottamuksen rakentamiseen, kun ne ovat rakennettu asiakaslähtöisesti. 

  • Verkkosivujen suunnittelut & toteutus 
  • Kävijäpolkujen rakentaminen 
  • Laskeutumissivujen rakentaminen
  • Sisällöntuottaminen (tuote/palvelusisällöt, referenssitarinat, asiantuntija-artikkelit, blogit)
REANE - E
A

Auta asiakasta

Keskity asiakkaaseen ja hänen auttamiseensa yritysesittelyiden sijaan. 

  • Lisäarvosisältöjen suunnittelu ja toteutus (oppaat, whitepaperit jne.)
  • Webinaarien toteutus 
  • Videotuotanto
REANE - A
N

Hoivaa liidejä & asiakkaita

Ensikohtaamisen jälkeen on hyvä pysyä mielessä! 

  • Uutiskirjeet 
  • Markkinoinnin automaatio
  • Uudelleenmarkkinointi 
REANE - N
E

Tehosta myyntiä & prosesseja

Käytä aikasi olennaiseen eli automatisoi rutiinityöt. 

  • Automatisointi
  • Verkkokauppa
  • Intranet ja extranet
  • Raportointi
REANE-malli

Näin hyödynnämme reane-mallia digitaalisessa markkinoinnissa

  1. Nykytilanneanalyysi

    Eivätkö asiakkaat löydä teitä digikanavista? Vai ovatko verkkosivut vanhentuneet eivätkä vakuuta asiakasta? Vai puuttuuko verkkosivulta kävijäpolut ja tavoite? Tai mahdollisesti kävijöitä on runsaasti, mutta liidejä ei saada? Nykytilanneanalyysi paljastaa missä ovat markkinointinne akuuteimmat kehityskohdat.

  2. Toimenpidesuunnitelma

    Teemme suunnitelman, jossa markkinoinnintoimenpiteet priorisoidaan ja aikataulutetaan. Rakennamme REANE-mallin mukaista kokonaisuutta suunnitelmallisesti, osa kerrallaan. Asiakaskohtaisesti tämä voidaan tehdä vauhdikkaasti tai maltillisemmalla tahdilla.

  3. Mittarit ja data kuntoon

    Jotta voimme seurata toimenpiteiden vaikuttavuutta ja edelleen parantaa markkinointia, tarvitsemme dataa. Dataohjattu markkinointi ei perustu ”mustatuntuu” -ideologiaan, vaan numeroiden avulla ohjaamme tekemistä oikeaan suuntaan.

  4. Perusta kuntoon

    Ennen varsinaisia toimenpiteitä, käymme aina ensin läpi markkinoinnin perusasiat: Kenelle? (Unelma-asiakasprofiilit) Mitä? (Ydinviesti) Miksi? (Kilpailuedut, asiakashyödyt). Ilman näiden terävöittämistä, on mahdotonta tehdä asiakasta kiinnostavaa markkinointia.

  5. Ketterä toteutus

    Teemme toimenpiteitä sprinteissä eli kuukauden aikajänteellä. Näin saamme ketterästi toteutettua aina yhden kokonaisuuden kerrallaan ja saamme siitä myös nopeasti dataa.

  6. Kokonaisuus mielessä

    Jokainen asiakkaamme saa meiltä Kasvupäällikön, joka auttaa pitämään REANE-mallin mukaisen tekemisen keskiössä, sen sijaan että markkinoinnissa keskitytään liikaa ”lillukanvarsiin”.

oman MARKKINOINTItiimin palkkaaminen yritykseen on kallista

Ulkoistamalla markkinointisi Verkkoasemalle saat käyttöösi oman kasvupäällikön, digisuunnittelijan sekä osaajatiimin yhdellä kuukausimaksulla, joka joustaa tarpeesi mukaan. Oman kasvupäällikön kanssa luot selvät sävelet markkinoinnille ja tekemisellesi seuraaville kuukausille. Kasvupäällikkömme pitää huolta yhdessä digisuunnittelijan kanssa, että saavutamme yhdessä asetetut tavoitteet. Määriteltyihin toimenpiteisiin meillä aina alansa asiantuntija käytössäsi.

ulkoistamalla digitaalisen MARKKINOINNIN verkkikselle

  1. Saat oman kasvupäällikön.
  2. Saat osaavan asiantuntijatiimin.
  3. Saat proaktiivisen toimintamallin.
  4. Saat tiimin, jonka huomio on tuloksissa, ei tunneissa!
  5. Saat lisää näkyvyyttä ja kasvatat tunnettuuttasi.
  6. Saat oikeita liidejä.
  7. Kasvatat myyntiäsi.

Palvelumme

Digimarkkinoinnin täsmäapua tai ensiaskel digimarkkinointia aloitteleville yrityksille. Erinomainen palvelu silloin, kun halutaan kokeilla digimarkkinointia (uutiskirjeet, somepäivitykset, Googlemainonta) tai tarvitaan täsmäosaamista inhouse-tekemisen lisäksi (kampanjat, analytiikka, markkinoinnin automaation käyttöönotto). Erinomainen tapa testata osaamisen ostamista ulkoa pienellä panostuksella. Hinnoittelu perustuu toteutuneisiin työtunteihin.

Digimarkkinoinnin ulkoistaminen. Sopiva silloin, kun digimarkkinoinnin on tarkoitus tukea yrityksen kasvua. Proaktiivinen toimintamalli, jossa edetään suunnitelmallisesti kuukauden mittaisissa sprinteissä. Hinnoittelu perustuu toimenpiteisiin (digisisällöt) eikä tunteihin.

Metallituotteiden valmistus

Digitaalisen markkinoinnin ulkoistus vuodesta 2017:

  • Hakukoneoptimointi ja Google-mainonta (Suomi, Ruotsi, Englanti).
  • Verkkosivujen toteutus, kehittäminen ja ylläpito.
  • Analytiikka ja raportointi.
  • Markkinoinnin suunnittelu ja ohjaus yhdessä asiakkaan ja mainostoimiston kanssa.

Mielestäni teillä on asiantuntevia ja tehokkaita ihmisiä, jotka pystyvät auttamaan meitä verkkomarkkinoinnissa. Olette parantaneet verkkosivujemme näkyvyyttä ja löydettävyyttä samalla, kun verkkomarkkinointiin käytetyt markkinointikulut ovat laskeneet.

Markku Kuismin, myyntijohtaja
Meconet

Metalliteollisuus

Digitaalisen markkinoinnin ulkoistus vuodesta 2021:

  • Verkkosivu-uudistus
  • KasvuMIT -palvelu

Päädyimme yhteistyöhön juuri Verkkoaseman kanssa vahvojen referenssien ja hyvin kuvatun palvelumallin ansiosta. Hyvin sujunut verkkopalvelu-uudistus antoi luontevan pohjan yhteistyölle myös markkinoinnin osalta.

Matti Kyrölä, toimitusjohtaja
Camtronic Oy
Camtronic Oy toimitusjohtaja Matti Kyrölä

Kone- ja vuokrauspalvelut

Digitaalisen markkinoinnin ulkoistus vuodesta 2022:

  • Hakukoneoptimointi ja Google– ja somemainonta
  • Verkkosivujen kehittäminen ja ylläpito.
  • Sisällöntuotanto
  • Analytiikka ja raportointi.
  • Uusien asiakkaiden osuus liikevaihdosta on ollut 30 prosentin luokkaa

Halusimme yhteistyökumppanin, joka liidaisi ja pikemminkin muistuttelisi asioista meidän suuntaan. Verkkoasemalla hommat alkoivat rullaamaan heti yhteistyön alettua. Tiimillä on hyvä työnjako ja asiat tulevat tehdyksi.

Isto Nuorkivi, toimitusjohtaja
Isto Nuorkivi Kallioinen yhtiöt

Sähkölaitteiden valmistus

Digitaalisen markkinoinnin ulkoistus vuodesta 2020:

  • Verkkosivujen kehittäminen ja optimointi
  • Asiakasta ja tulevia työntekijöitä kiinnostavan sisällön tuottaminen
  • Somekanavien ylläpito
  • Mainoskampanjat (KV)

Verkkiksellä oli hyvä ote asiaan. Olemme tällaisia teknologiaihmisiä ja tarvitsimme partnerin, jolla on kyky sparrata ja puristaa tieto irti meistä. Luotamme heidän asiantuntemukseensa. Tämä koko matka on ollut meille opettelua, mutta kun teemme niin kuin Verkkoaseman asiantuntijat käskevät, niin kaikki menee varmasti hyvin. 

Ville Ritakorpi, myyntijohtaja

Koneiden ja laitteiden valmistus

Digitaalisen markkinoinnin ulkoistus vuodesta 2020:

  • Verkkosivuston kehittäminen
  • Sisällöntuotanto
  • Kohdennettu mainonta (KV)
  • Markkinointitoimenpiteiden optimointia
  • Uutiskirjeviestinnän käyttöönotto ja hoito
  • LinkedIn-käytön kehitys henkilötasolla

Suurin positiivinen yllätys on ollut saamamme sisällön laatu. Itse parikymmentä vuotta sisältöä luoneena, tiedän luomisen tuskan. Nyt roolini on olla Insinöörikieli – Suomi -tulkkaaja . Jatkossa haluamme kumppanuuden syventyvän edelleen.

Erika Hietamäki, hallituksen puheenjohtaja
Kopar

Arkkitehti- ja inisinööripalvelut

Digitaalisen markkinoinnin ulkoistus vuodesta 2018:

  • Verkkosivujen uudistus
  • somekanavat hyötykäyttöön 
  • kaikkien kanavien ylläpitoa  
  • verkkosivuston sisällön laajennuksia 
  • somemainontaa 
  • hakukonemainontaa 
  • videotuotantoa 

Menneestä voidaan todeta, että olemme saaneet uuden verkkoläsnäolon ansiosta yhteydenottoja, ja niistä on saatu myös kotiutettua projektejakin. Koemme, että Verkkiksen tuntemus meidän toimialastamme on syventynyt hyvälle tasolle. Etenemme kuukausittain toimenpide kerrallaan, analysoimme ja siirrymme seuraavaan jalostetuin tiedoin.

Juhani Takkinen, toimitusjohtaja

Ohjelmistot, konsultointi

Digitaalisen markkinoinnin ulkoistus vuodesta 2018:

  • Sisällöntuotanto
  • Kohdennettu markkinointi digitaalisissa kanavissa:
    • Aktiivisen sähköpostilistan kasvu 0 -> 2400 tilaajaa
    • Facebook-seuraajamäärän kasvu 900 -> 17000
    • Instagram-seuraajamäärän kasvu 100 -> 1 837
    • YouTube-tilaajamäärän kasvu 10 -> 437

Verkkiksen malli oli riittävän yksinkertainen tällaiselle insinöörillekin ymmärtää. Myös Verkkiksen nopean tuotekehityksen ajatus sopi meille hyvin. Asenne on ollut koko ajan se, että asioita saadaan nopeasti aikaiseksi.

Antti Niittyviita, toimitusjohtaja
Prove Expertise Oy
Prove

Yleisimmin kysytyt kysymykset

Paljonko tämä vie minulta aikaa?

Yhteistyön ensimmäinen kuukausi vie aikaasi eniten. Silloin tehdään yhdessä suunnitelmia ja pidetään workshoppeja. Kun yhteistyö saadaan rullaamaan suunnitelmien mukaisesti, tarve sinun ajankäytöllesi vähenee. Tyypillisesti pidämme viikoittain tai kahden viikon välein lyhyitä tilannekatsauksia asiakkaan kanssa.

Digimarkkinointi on minulle vierasta. Miten voimme onnistua?

Ei haittaa. Me teemme suunnitelmat tavoitteidenne mukaisesti joten riittää, että hyväksyt suunnitelmat. Tyypillisesti asiakkaidemme oma digimarkkinoinnin osaaminen kasvaa huomattavasti yhteistyön aikana.

Pysyvätkö kustannukset kurissa?

Koko palvelumme perustuu siihen, että kustannukset ovat ennakoitavissa. Teemme suunnitelmat yhdessä asiakkaan kanssa ja ne pohjautuvat käytössä oleviin tunteihin tai tilattujen digisisältöjen määrään palvelutyypistä riippuen. Mikäli näistä reunaehdoista on joskus tarvetta poiketa, sovimme asian etukäteen asiakkaan kanssa. Myös mainosbudjetti sovitaan etukäteen yhdessä.

Yllätyskustannuksia ei tule.

Kannattaako investointi?

Mikä on vaihtoehtoiskustannus? Jättää tekemättä? Paljonko kaupan mahdollisuuksia silloin menetetään? Jääkö huipputyypit rekrytoimatta? Vai tehdäänkö inhouse?

Ollaanko varauduttu johtamaan markkinointia, kouluttamaan, hankkimaan tarpeelliset työkalut ja silti ulkoistaa osa esimerkiksi videosisällöntuotannosta tai teknisemmistä markkinointitoimenpiteistä.

Kannattavuutta voidaan seurata analytiikan avulla. Näin voidaan tehdä päätökset dataan pohjautuen.

Voiko ulkopuolinen ymmärtää meidän bisnestämme ja tehdä tuloksellista markkinointia?

Panostamme asiakkuuden alussa siihen, että ymmärrämme asiakkaan bisnestä mahdollisimman hyvin. Tämän vuoksi meillä on yhteisiä workshoppeja asiakkuuden alussa.

Olemme lisäksi havainneet, että esimerkiksi sisältöjen tuottamisessa toimivin tapa on haastatella asiakkaan asiantuntijaa ja kirjoittaa sisällöt näiden haastatteluiden perusteella. Meillä on prosessi ja käytännöt suunniteltuna tähän.

Miten oma henkilökunta suhtautuu ulkopuoliseen digimarkkinointitiimiin?

Emme kilpaile asiakkaan henkilöstön kanssa heidän tehtävistään, vaan asetumme aina osaksi tiimiä. Otamme aina sen roolin, mikä meille on tiimissä tarjolla ja autamme omalla tekemisellämme koko tiimiä onnistumaan.

Kasvupäälliköt

Viestintä

Keskustelu ja viestintä TEAMSISSA.

Näkymä kasvupäällikön KALENTERIIN. Voit helposti ja nopeasti varata kasvupäällikkösi kalenteriin palaverin esimerkiksi suunnitelmien muuttuessa.

Toimintamalli

Palaverit, tehtävät ja tiedostot TEAMSISSA. Välilehdille kerättynä keskitetysti kaikki tarvittavat työkalut.

  • Keskustelu
  • Tiedostot
  • Tehtävät
  • Muistiinpanot
  • Raportointi
  • Kasvupäällikön kalenteri

Laatu

Prosessit, työohjeet ja mallipohjat LAADUKKAAN työskentelyn tukena.

Poimintoja asiakkaistamme

Proventia Emission Control
Meconet
Mekitec
Prove
Kopar
Bittium
Sweco
Keraplast
Labroc

Näitä on ilo lukea!

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä