Google-mainonta

Google Ads mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen juuri oikeaan aikaan! 

Pelkästään Suomessa tehdään 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Googlessa näkyvyyttä saa joko hakukoneoptimoinnin avulla ei-maksetuista hakutuloksista tai Google Ads -mainoksilla. Hakukoneoptimointi on näistä kahdesta kustannustehokkaampaa, mutta aina hakukoneoptimoinnin tekeminen ei ole mahdollista tai kannattavaa, ja silloin Google Ads astuu kuvaan mukaan.

Google Ads -mainonta on tehokkaimmillaan kun: 

  • Näkyvyys halutaan saavuttaa nopeasti: tyypillisesti mainokset saadaan pyörimään saman päivän aikana.
  • Tarvitset maantieteellisesti kohdennetun hakukonenäkyvyyden: Google Ads voidaan kohdentaa jopa kilometrisäteelle yhdestä tai useammasta paikkakunnasta.
  • Hakukonenäkyvyys tarvitaan vain hetkellisesti:
    • markkinoit tapahtumaa ja tapahtuman jälkeen näkyvyyttä ei enää tarvita
    • myyt tuote-erän häntää, jonka jälkeen tuotetta ei enää ole tarjolla
  • Katat hakukonelöydettävyyden mainoksilla, kunnes hakukoneoptimoinnin tulokset alkavat näkyä.

Heitätkö rahaa hukkaan vai tähtäätkö tarkkaan? 

Avainsanojen avainroolissa

Hakukonemainontaa käynnistäessä tulee määritellä, millä sanoilla Googlessa halutaan näkyä. Kyse on avainsana-analyysistä, jolla etsitään sanoja, joita oikea kohderyhmä käyttää Googlessa yrityksen tarjoamia palveluita etsiessään. Mikäli avainsana-analyysivaihe laiminlyödään, voi seurauksena olla:

  • Hakukonenäkyvyys avainsanoille, joilla kukaan ei tee hakuja Googlessa.
  • Hakukonenäkyvyys avainsanoille, joilla Googlen käyttäjät etsivät jotain aivan muuta.

Hakukoneoptimoinnista poiketen Google Ads -mainontaa voidaan tehdä rinnakkain useammalla avainsanalla ja siksi joissain tapauksissa markkinointia voidaan hyödyntää myös hakukoneoptimointiin sopivien avainsanojen etsimiseen.

Tyypillisimmät mokat mainonnassa

Google Ads -mainontaa pidetään todella kalliina ja se johtuu usein siitä, että:

  • Kampanjoita ei suunnitella kunnolla.
  • Kaikkia työkalun mahdollistamia ominaisuuksia ei oteta käyttöön.
  • Kampanjaa ei optimoida matkan varrella lainkaan.

Google Ads -hakukonemainonta on kustannustehokkainta silloin, kun määrittelemme:

  • Tarkan kohderyhmän.
  • Luomme tehokkaita mainoksia Googlen antamien ohjeiden mukaisesti.
  • Seuraamme ja analysoimme kampanjan tuloksia.
  • Kohdennamme kampanjan budjettia tehokkaimpiin kampanjan osiin.

Mistä vielä?

Parhaisiin tuloksiin päästään, kun Google Ads -kampanja kytketään verkkosivuston analytiikkaan. Näin emme näe pelkästään mainostyökalun päässä tapahtuvia mainosnäyttöjä ja klikkauksia, vaan pääsemme analysoimaan, mitä tapahtuu sivustolle klikkaamisen jälkeen. Ja se puolestaan antaa lisäinfoa monella tasolla kohderyhmän käyttäytymisestä, verkkosivuston ostopolun toimivuudesta jne. Google Ads -asiantuntijamme Tuomas kertoo tarkkaan kuinka hyödynnät Google Adsiä tehokkaimmin! Varaahan juttuhetki!

Tuomas Timonen

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä