Facebook
Instagram
LinkedIn
Twitter
YouTube
Google+

Timanttista digiä,
joka tuo tuloksia.

#verkkis

Inbound-markkinointi

Inbound-markkinoinnin haasteet

Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksen myötä myös markkinointi on muuttanut muotoaan. Enää oman viestin tuputtaminen ja ”huutaminen” ei toimi, vaan asiakkaita houkutellaan kiinnostavan tarinan ja ostoprosessin vaiheisiin liittyvien sisältöjen avulla. Haasteena on se, kuinka perinteisestä mallista siirrytään uuteen tapaan toimia? Muutos vaatii niin johdon, markkinoinnin kuin myynninkin asenteen muutosta siihen, kuinka asiakkaita hankitaan ja hoivataan. Markkinoinnin ja myynnin perinteiset roolit muuttuvat, kun tavoitteet ja toimintatavat yhdistetään inbound-markkinoinnin mallin myötä.

Mitä inbound-markkinointi tarkoittaa?

Inbound-markkinointi tarkoittaa mallia, jossa tulevaa asiakasta houkutellaan sisältömme pariin, joka on hänelle hyödyllistä kuin myös hoivataan sekä tulevia että nykyisiä asiakkaita.

1. Houkutellaan huomaamaan. Kiinnostava tarina ja erottuva viesti auttavat tässä. Houkutteluun sisältyy myös näkyvyys eli viesti tulee saada kaikkiin kanaviin, joissa tulevat asiakkaat liikkuvat. Sosiaalisen median hyödyntäminen, hakukoneoptimointi ja Google AdWords -mainonta ovat tärkeässä roolissa tulevan asiakkaan houkuttelussa.

2. Ajetaan kävijöitä verkkosivuille ja muutetaan liideiksi. On erittäin tärkeää, että verkkosivut ovat toimivat (responsiivisuus jne.) ja luottamusta herättävät, jotta kävijät eivät poistu sivuilta välittömästi. Verkkosivuille tuotetaan sisältöä, joka tukee tulevaa asiakasta eri ostoprosessin vaiheissa. Tulevaa asiakasta ohjataan aktiivisesti kohti toimintaa eli tarjotaan sisältöjä (pikaoppaat, whitepaperit), joiden vastineeksi asiakas antaa oman sähköpostiosoitteensa. Inbound-markkinoinnin ydin on tulevan asiakkaan tunnistaminen ennen virallista yhteydenottoa tai tarjouspyyntöä.

3. Liidistä asiakkaaksi. Kun tuleva asiakas on antanut tunnistetietonsa, alkaa lämmittelyvaihe. Hänelle tarjotaan sopivassa määrin sisältöjä, jotka auttavat häntä ostoprosessissan eteenpäin. Oikein ajoitetut sähköpostiviestit ovat kaikkea muuta kuin spämmäystä ja yleensä niiden avausprosentit ovatkin täysin eri luokkaa kuin perinteisten uutiskirjeiden. Kun tuleva asiakas on siirtynyt prosessissaan riittävän pitkälle ja osoittanut mielenkiintoaan, siirtää markkinointi liidin myynnin kontaktoitavaksi.

4. Hoivaaminen. Tulevia ja nykyisiä asiakkaita tulee hoivata asiakassuhteen ylläpitämiseksi. Henkilökohtaiset kontaktoinnit ovat yleensä parhaimpia, mutta myös huolellisesti kohdennetun sähköpostiviestinnän avulla saadaan aikaiseksi pysyvämpiä suhteita. Hoivaaminen perustuu asiakkaan omaan käyttäytymiseen ja hänen tarpeidensa täyttämiseen – ei yrityksen oman viestin tuputtamiseen.

Me autamme

Meiltä saat selkeän suunnitelman, innostavat sisällöt, näkyvyyden valituissa kanavissa, houkuttelevat verkkosivut ja markkinoinnin automaation asiakkaittesi hoivaamiseen. Suositun MIT-palvelun avulla voit tuoda inbound-markkinoinnin mallin yritykseesi tehokkaasti yhden kumppanin opastuksella. Otamme täyden vastuun kokonaisuuden suunnittelusta, toteutuksesta ja ylläpidosta. Tyypillisesti mallin käyttöönotto vie 6 kuukautta.

Mikäli inbound-markkinointi kiinnostaa, suosittelemme tilaamaan Verkkoaseman Inbound-markkinoinnin kirjekurssin ensimmäisen osan e-kirjana sekä osallistumaan kurssin toiselle tuotantokaudelle!

Markkinoinnin automaatio osana inbound-markkinointia

Markkinoinnin automaation toteutukseen voi valita itselleen sopivimman järjestelmän, markkinoilla on niitä useita. Niinkuin kaikissa muissakin, olennaista ei ole itse softa vaan ne toiminnot, joita järjestelmä mahdollistaa. Markkinoinnin automaation tarkoitus on säästää aikaa eli automatiosoida sekä palvella tulevia asiakkaita. Keveästi ja edullisesti pääsee alkuun esimerkiksi yhdistämällä WordPress-julkaisujärjestelmän sekä Active Campaign -työkalun.

Marketing IT –palvelullamme saat enemmän

Marketing IT-palvelussamme emme keskity kanavaan, vaan tarjoamme asiantuntijatyötä tuntiresurssina. Näin ollen sinun ei tarvitse ostaa erikseen esimerkiksi Google AdWords-kampanjaa, hakukoneoptimointia, some-kampanjointia tai verkkosivuston muutostöitä, vaan kaikki hoituu yhdellä sopimuksella saman toimittajan kautta.

Kun digimarkkinoinnin keinoja niputetaan, myös tulokset paranevat, sillä kokonaisuus otetaan haltuun ja selkeät tavoitteet ohjaavat markkinointitoimenpiteitäsi. MIT-tiimisi koostuu digimarkkinoinnin asiantuntijoista sekä ohjelmistokehittäjistä.