Tunnetko asiakkaasi?
ALOITA TÄSTÄ!

Onnistunut ostajapersoonan määrittely ratkaisee markkinoinnin vaikuttavuuden!

”Kaikki voivat olla meidän asiakkaita.” Markkinoinnin tyypillisimpään sudenkuoppaan kompastutaan silloin, kun haluttaisiin myydä kaikkia kaikille. Tällöin markkinointiviesti on helposti väljähtynyt myyntimelskettä, joka ei kosketa enää ketään.

Ostajapersoona tulisi siis määritellä, jotta viestintä koskettaisi vastaanottajaansa. Jotta osaisimme tuottaa sisältöä, joka herättää huomion ja houkuttelee, meidän tulee tuntea ostajapersoona. Pelkkä demografinen segmentointi ei riitä, sillä ostajapersoona täytyy määritellä henkilökohtaisemmin. Millaisia tavoitteita, haasteita, ongelmia, toiveita ja pelkoja hänellä on? Kun ostajapersoona on kuvattu huolella, se auttaa markkinointia ja myyntiä viestimään tulevan asiakkaan kanssa huomattavasti vaikuttavammin.

Hyödyt

  1. Osaat tuottaa sisältöä, joka herättää huomion!
  2. Osaat suunnitella lupauksen, jota on vaikea ohittaa.
  3. Osaat miettiä takuun, joka taklaa asiakkaasi pelkoja. 

Vinkit ostajapersoonan luomiseen

Ostajapersoonan määrittelyyn voi käyttää apuna seuraavaa listaa:

  1. selvitä asiakkaasi henkilökohtainen tausta
  2. etsi tietoa asiakasyrityksestä
  3. selvitä asiakkaasi rooli yrityksessä
  4. selvitä millaisia haasteita asiakkaallasi on
  5. selvitä millaisia tavoitteita hänellä on
  6. selvitä millaisia osto-preferenssejä hänellä on

 

LATAA ILMAINEN REANE-TYÖKIRJA!

Miten me se tehdään?

  1. Esikyselyssä haastattelemme asiakastamme ja luomme kokonaiskuvan markkinointiviestinnän nykytilanteesta.
  2. Kahdessa workshopissa käymme läpi mm. kohderyhmän, ydinviestin ja kilpailuedut. Näistä jalostuu digistrategia, joka vastaa kysymyksiin: Kenelle? Mistä? Miten? Milloin? Missä?
  3. Digistrategiaa syvennetään määrittelemällä tarkemmin ostajapersoonat heitä kiinnostavat sisällöt (sisältöstrategia).
  4. Ostajapersoonien määrittelyssä käytämme hyväksi mm. yrityksen myynnin (hiljaista) tietoa asiakkaista ja tarpeen mukaan teemme myös asiakashaastatteluja.

Kun tunnet unelma-asiakkaasi, tiedät mistä viestiä.