Onnistunut ostajapersoonan määrittely ratkaisee markkinoinnin vaikuttavuuden!

Erota ostaja renkaanpotkijasta

Markkinoinnin tyypillisimpään sudenkuoppaan kompastutaan silloin, kun haluttaisiin myydä kaikkia kaikille. Tällöin markkinointiviesti on helposti väljähtynyttä myyntimelskettä, joka ei kosketa ketään. Ostajapersoona tulisi siis määritellä, jotta viestintä koskettaisi vastaanottajaansa. Osuvan sisällön tuotanto ja huomion herättäminen onnistuu vain, kun tiedetään kuka on vain kuluttamassa aikaa kanssasi, ja kenen asenne odottaa vain oston laukaisevaa ärsykettä. Pelkkä demografinen segmentointi ei riitä, sillä ostajapersoona täytyy määritellä henkilökohtaisemmin. Millaisia tavoitteita, haasteita, ongelmia, toiveita ja pelkoja hänellä on? Kun ostajapersoona on kuvattu huolella, se auttaa markkinointia ja myyntiä viestimään tulevan asiakkaan kanssa huomattavasti vaikuttavammin.

Kun tunnet ostajan

  • osaat tuottaa sisältöä, joka herättää huomion.
  • osaat suunnitella lupauksen, jota on vaikea ohittaa.
  • osaat miettiä takuun, joka taklaa asiakkaasi pelkoja.
  • osaat rakentaa luottamusta kohti ostopäätöstä.

Kaikki voivat olla meidän asiakkaita.

Markkinoinnin tyypillisin sudenkuoppa.

Vinkit ostajapersoonan luomiseen

Ostajapersoonan määrittelyyn voi käyttää apuna seuraavaa listaa:

  1. selvitä asiakkaasi henkilökohtainen tausta
  2. etsi tietoa asiakasyrityksestä
  3. selvitä asiakkaasi rooli yrityksessä
  4. selvitä millaisia haasteita asiakkaallasi on
  5. selvitä millaisia tavoitteita hänellä on
  6. selvitä millaisia osto-preferenssejä hänellä on

Tai sitten käännyt puoleemme ja ilmiannat itsesi ostajapersoonaksemme! Se käy helposti varaamalla Riikan kalenterista juttutuokion.

Riikka Pohjanen

Tutustu myös näihin