edupoli workshop

Edupoli – Workshop-päivä digiongelmien ratkaisemiseen

Verkkoaseman ensimmäinen Voita asiantuntija -kisa järjestettiin keväällä 2017. Kisan ensimmäisen workshopin organisaatiolleen voitti Mari Siivonen, Edupolin kouluttaja ja koulutusvastaava. Ohessa Marin koulutusmaailmaan ja erityisesti aikuiskoulutukseen keskittyvä digiongelma:

”Terveiset aikuiskoulutuksen maailmasta. Toimin kouluttajana ja koulutusalavastaavana Edupolilla. Suunnittelen koulutuksia yritysten ja rahoittajien kanssa ja ohjaan omia aikuisia opiskelijoita. Markkinointi on suuri tekijä siihen miten/mistä saamme opiskelijoita?

Kilpailun maailma koulutuspuolella on kova, asiakasryhmiä on paljon: eri-ikäisiä, erilaisissa tehtävissä ja toimialoilla. Meidän pitää olla siellä missä asiakkaatkin ovat, eli hakevat tietoa tai vaikka eivät haekaan, niin meidän tulisi olla esillä?

Meillä koulutetaan monenlaista eli osaamista pitäisi olla tuoda esiin myös meidän markkinoinnin kautta. Saan osallistua ja suunnitella markkinointia ja segmenttiä, mutta kun päätyö on kuitenkin opiskelijoiden ohjaus ja koulutusten suunnittelu, on niin monta asiaa mihin en voi vaikuttaa. Meillä on markkinointiporukka, mutta täällä kouluttajan avunhuuto ajantasaiseen markkinointiin kera innovatiivisten ideoiden.

Esimieheni saa hyvin mukaan, koska meillä on sama tavoite. Haasteena on rahoitus eli markkinointi pitää hoitaa pienellä budjetilla, mutta tehoa tuoden.”

edupoli workshop vantaalla

Workshop-päivä Edupolilla Vantaan Tikkurilassa

Workshop järjestettiin Edupolilla Vantaan Tikkurilassa 2.5.2017 osallistujinaan Mari Siivosen lisäksi myös Minna Pennanen, Edupolin asiakaspäällikkö ja kouluttaja sekä Pia Hannula, Edupolin markkinointikoordinaattori. Workshop-päivän kouluttajana toimi Verkkoaseman digimarkkinoinnin johtaja Riikka Pohjanen, sillä Riikka Verkkoaseman pääkouluttajana on koulutusalalle kokenein valinta. Koulutuspuolen lisäksi Riikalla on reilun seitsemän vuoden kokemus erilaisten digimarkkinoinnin projektien tekemisestä eri aloilla.

Workshop-päivän aikana kävimme läpi kattavasti digimarkkinoinnin osa-alueita pohjautuen REAN-malliin. Määrittelimme digimarkkinoinnin keinot ja kävimme läpi koulutuspuolelle parhaiten soveltuvat keinot kohderyhmien tavoittamiseen, sitouttamiseen, aktivointiin sekä hoivaamiseen. Päivän päätteeksi workshopin osallistujat saivat itsellensä workshop-materiaalin, jonka lisäksi koostimme yhdessä kattavan ”to do” –listan konkreettisista toimenpiteistä, joilla tilannetta saadaan vietyä eteenpäin.

edupoli workshop

Kokemuksia Verkkoaseman Workshop-päivästä

”Workshop-päivä antoi keinoja katsoa omaa ja muiden verkkosivustoa uusin silmin. Kokoamme tästä yhteenvedon ja viemme viestiä talon sisällä eteenpäin.” kertoo Mari Siivonen, Verkkoaseman asiantuntija-kisaan osallistunut ja workshop-päivän organisaatiolleen voittanut Edupolin kouluttaja ja koulutusalavastaava.

”Erityisen hyvää oli se, että jouduimme miettimään läpi omat kilpailuetumme ja kuinka se näkyy viestinnässämme. Aika pienillä muutoksilla on nähtävästi saatavissa paljon aikaan. On ollut aikaisemmin sellainen kuva, ettei voi vaikuttaa, mutta voihan siihen, kun ottaa asiakseen. Uusia ideoita tuli mm. videoiden tekemiseen sekä henkilökohtaisempaan viestintään ja markkinointiin.” toteaa Minna Pennanen, Edupolin asiakaspäällikkö ja kouluttaja.

”Oli silmiä avaavaa nähdä asioita toisen silmin. Palveluita on digimarkkinoinnin saralla tarjolla järjetön määrä, joten on tärkeää saada tietoon, mikä toimii missäkin ja miten parhaiten. Päivän aikana saimme paljon käytännön vinkkejä.” jatkaa Edupolin markkinointikoordinaattori Pia Hannula.