Sisältöstrategia pönkittää liiketoiminnan strategiaa

Yritysten ja organisaatioiden suurimpia markkinoinnin haasteita on tuottaa markkinoinnin sisältöjä, jotka pohjautuvat liiketoiminnan strategisiin tavoitteisiin. Yritysten verkkosivustolla tai somekanavissa on usein sisältöjä, joilla vaikutetaan oikeisiin kohderyhmiin tai ostajapersooniin. Mutta yhtä usein ostajaan osuvat sisällöt ovat yksittäisiä oikean asian saarekkeita. Johdonmukainen ostajaa ohjaava sisältöketju katkeilee.

Sisältöä tulisi tuottaa:

  1. liiketoiminnan strategisia tavoitteita tukien
  2. tulevan asiakkaan eri ostoprosessin vaiheisiin
  3. ostajapersoonille räätälöidysti
  4. kanavakohtaisesti

Usein tämä kokonaisuus tuntuu haastavalta toteuttaa ja sen vuoksi onkin järkevä tehdä suunnitelma sisällöntuotannosta. Sisältöstrategia auttaakin jäsentämään kokonaisuutta ja luo suuntaviivat sille kuka viestii, kenelle viestitään, mistä aiheesta, missä formaatissa ja missä kanavissa. 

HYÖDYT

1

Selvät roolit vauhdittavat tekemistä.

2

Tiedämme tavoitteet, mihin sisällöntuotannolla pyritään.

3

Ostaja ohjautuu haluttuun paikkaan verkkosivustolla.

4

Mittaaminen auttaa parantamaan ja terävöittämään viestintää.

Sisältöprosessi

Sisältöstrategia auttaa nopeuttamaan sisällöntuotantoa kuvaamalla sen, miten sisältöä tehdään. Sujuva sisältöprosessi on helposti toistettavissa ja pilkkoo suurempia kokonaisuuksia järkevän kokoisiksi suupaloiksi. Prosessi voisi esimerkiksi olla seuraavanlainen:

  1. Sisältösuunnitelma

    Maksimissaan kolmen kuukauden mittainen.

  2. Sisällöntuotannon roolitus

    Kuka tuottaa, mistä aiheesta ja milloin?

  3. Sisällön arviointi

    Muutkin kuin itse kirjoittaja.

  4. Sisällön editointi

    • faktat
    • tarinan sujuva kulku
    • SEO-näkökulma
  5. Jakelu

    Sisällön julkaisu ja markkinointi.

  6. Tulokset

    Sisällön toimivuuden arviointi ja kehitysideat jatkoon.

Sisältöstrategian mukainen suunnitelmallinen ja johdonmukainen sisältö mahdollistaa jatkuvan sisällön kehittämisen. Toisinaan käytännön tulokset ohjaavat jopa koko liiketoiminnan tavoiteasettelua. Toteutetaanko teillä vaikuttavaa viestintää suunnitelmallisesti?

Mietitäänkö yhdessä millaista sisältöä ja mihin kanaviin teille kannattaisi tuottaa?

Varaa Outilta aika keskustelulle.

Outi Arontie

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä