Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin asiantuntijat Riitta, Mika ja Titta

Palvele paremmin ja viesti asiakkaallesi oikeaan aikaan markkinoinnin automaation avulla! 

Turhan usein digimarkkinoinnin avulla hankittuja kontakteja tai liidejä ei viedä eteenpäin millään tavalla. Kerätyt sähköpostiosoitteet joko kontaktoidaan välittömästi tai unohdetaan jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. Prosessista uupuu liidin lämmittäminen kohti onnistunutta myyntitapaamista. 

Markkinoinnin automaatiotyökaluilla voit rakentaa automaation, jossa yhteystietonsa jättänyt henkilö alkaa saada hänelle kohdennettua viestintää sähköpostiosoitteen jättämisen jälkeen. Tavoitteena on opastaa ja auttaa häntä ostoprosessissaan eteenpäin. Kun oston aika ajallaan tulee, keneen hän on yhteydessä? 

Markkinoinnin automaatiolla voit myös tehostaa viestintää olemassa oleville asiakkaille, edistää näin uudelleenostoja ja pyrkiä palvelemaan heitä niin hyvin, että he suosittelisivat yritystäsi eteenpäin. 

Markkinoinnin automaation edut

  1. Tunnistat, mistä  verkkosivukävijäsi ovat kiinnostuneita. 
  2. Palvelet paremmin, kun verkkosivukävijä saa juuri häntä kiinnostavaa viestintää. 
  3. Viestit oikea-aikaisesti, et siis silloin kun sinulla on aikaa, vaan silloin kun asiakkaalla on. 
  4. Automatisoit manuaalista työtä.

Markkinoinnin automaatio ei tee markkinoinnistasi automaattista, mutta se tehostaa kyllä tekemistä! 

1

Markkinoinnin automaatiotyökalu osana uusasiakashankintaa vaatii volyymia 

Useimmista markkinoinnin automaatiotyökaluista on hyötyä uusasiakashankinnassa vasta sitten, kun saamme verkkosivustokävijät jättämään sähköpostiosoitteensa eli kykenemme keräämään jonkin tasoisia liidejä. Näin ollen tärkeää on huolehtia, että myös ostopolun eli REANE-mallin alkupää on kunnossa.

2

Markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto on prosessi 

Markkinoinnin automaatiotyökalun hankinta ei yksin riitä. Markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto on prosessi, ei projekti. Työkalun käyttöönotto vaatii suunnittelua, johon on hyvä osallistaa markkinoinnin ohella myös myynti. Myyjät tietävät, ketkä ovat oikea kohderyhmä viestinnälle ja mitä heille tulee viestiä, jotta ostoprosessi etenee jouhevasti.  Markkinointi hahmottaa, mistä kyseinen kohderyhmä on saavutettavissa ja kuinka tehokkaat viestit luodaan. Yhteistuumin tulee kehittää riittävän houkuttava koukku, jossa verkkosivustokävijä saadaan jättämään sähköpostiosoitteensa ja homma voi alkaa.  

3

Markkinoinnin automaatio vaatii toimiakseen runsaasti sisältöä

Tarvitaan materiaalia, jonka avulla sähköpostiosoitteita pyritään hankkimaan. Lisäksi on rakennettava automaatioviestejä, joissa sisältönä voi olla tekstiä, kuvaa tai videota. Tämän lisäksi useat markkinoinnin automaatiotyökalut mahdollistavat erilliset kampanjasivut ja automaatiopolkuihin voi rakentaa vaihtoehtoisia reittejä, joihin kontaktit jakaantuvat riippuen siitä, kuinka he reagoivat viestintäämme.  

4

Uusasiakashankinnan ohella kannattaa automatisoida myös olemassa olevien asiakkaiden saama viestintä 

Markkinoinnin automaatiotyökalu hankitaan usein tukemaan uusasiakashankintaa. Työkalu toimii kuitenkin erinomaisesti myös olemassa olevien asiakkaiden tiedottamisessa. Usein markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto kannattaisikin aloittaa olemassa olevista asiakkaista, sillä meillä on jo: Heidän sähköpostiosoitteensa ja lupa viestiä. Kannattaa siis käydä läpi olemassa olevat asiakkaat ja pohtia, tulisiko heidät jakaa pienempiin ryhmiin esim. markkina-alueiden tai ostettujen palveluiden ja tuotteiden mukaisesti. Myynti ja markkinointi voi määritellä, minkälaista viestintää asiakkaille tulisi mennä, mitä myyjien tähän saakka lähettämistä viesteistä voitaisiin automatisoida ja mitä uutta viestintään tulisi sisällyttää jatkossa.  

Markkinoinnin automaatio käyttöön!   

  1. Työkalun valinta 

Valitsemme asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeita vastaavan markkinoinnin automaatiotyökalun. 

  1. Työkalun käyttöönotto 
  1. Workshop  

Järjestämme workshopin, jossa suunnittelemme markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönottoprosessin. 

  1. GDPR 

Ohjeistamme GDPR:n ja tietosuojaan liittyvissä asioissa. 

  1. Automaatioiden rakentaminen  
  • Lomakkeet 
  • Automaatiopolut 
  • Automaatioviestit 
  • Kiitossivut 
  • Analytiikkaseuranta. 
  1. Koulutus 
  1. Optimointi ja jatkokehitys 

oletko lukenut nämä?

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

YouTube-mainonta 

Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Vaikka YouTube-mainonta tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti, jää se harmillisen usein B2B-yrityksiltä hyödyntämättä.…

Lue lisää

Panu ja TuomasBlogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

WordPress verkkosivujen moottorina 

Verkkosivujen päivittäminen on helppoa ja mukavaa Rakennamme verkkosivut alusta lähtien asiakkaan tarpeiden mukaan. Koodaamme oman teeman jokaiselle verkkosivustolle. Teema sisältää verkkosivujen ulkoasun, jolloin sivujen päivittäjät…

Lue lisää

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Video on vakuuttamisen kuningas 

Kiinnitä huomiota, sytytä asiakkaasi aistit  Video on muutakin kuin verkkosivuston mukava lisä yrityksesi viestinnässä. Videon avulla rakennat luottamusta, kasvatat brändipääomaa ja annat lisäarvoa asiakkaallesi. Informatiivisuus saa…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia.