Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Markkinointibudjetti 0 €? Näin saat ilmaista näkyvyyttä.

Aluksi on todettava, että kaikki arvokas maksaa lopulta, mutta ilman MEDIAbudjettia on täysin mahdollista saada yritykselle näkyvyyttä verkossa. Hintalappu näkyvyydelle muodostuu lopulta käytetystä ajasta, innostuksesta, inspiraatiosta, kokeilusta ja uteliaisuudesta. Blogin tavoitteena on siis paljastaa ne ”ilmaiset keinot” tulokselliseen digimarkkinointiin! Vinkit ovat happotestattu niin asiakkaiden kanssa kuin omasta toimesta 😉

Riikka, Tiina ja Laura.

Kaikki mikä on arvokasta, maksaa lopulta.

3 keinoa saada ilmaista näkyvyyttä verkossa

1. Sisältö ja hakukoneoptimointi

Kiinnostava ja informatiivinen sisältö herättää niin asiakkaan kuin Googlenkin huomion. Google palkitsee verkkosivuja hyvillä sijoituksilla, mikäli sisältö on asiakkaiden silmissä houkuttelevaa. Tämä palkinto vaatii kuitenkin:

  1. Säännöllistä sisällöntuottamista esimerkiksi blogien ja artikkelien muodossa.
  2. Asiakkaiden kieleen tutustumista eli avainsana-analyysia. On selvitettävä asiakkaan käyttämä terminologia, jotta osaamme tuottaa sisältöä niitä sanoja käyttäen, mitä asiakkaat kirjoittavat Googleen.
  3. Verkkosivujen rakentamista Googlen ohjeistuksien mukaisesti.
  4. Sisältöjen jakamista somekanaviin ja teemaan liittyviin keskusteluryhmiin. Yksi jakelukerta ei riitä!
  5. Aikaa. Orgaanisen (=ilmaisen) hakukonenäkyvyyden rakentaminen, erityisesti kilpailuilla toimialoilla, vie aikaa.

Mikäli sisältöjen jakeluun ei käytetä mediabudjettia, on mahdollista, että osa sisällöistä ei koskaan löydä tietään kohdeyleisön silmien eteen. Tämä saattaa joskus masentaa sisältöjen kirjoittajaa, joten budjettikuurilaisen on hyvä huomioida tämä jo etukäteen. Valittu tie ei siis tarjoa pikavoittoja, mutta näkyvyyttä on täysin mahdollista saavuttaa pitkäjänteisellä tekemisellä – ilman mediabudjettia.

Kalleinta on sisältö, joka ei löydä lukijaansa.

2. Uudet kanavat ja uteliaisuus

Suuret mediajättiläiset, kuten Facebook, eivät tarjoile yrityksille juurikaan ilmaista näkyvyyttä. Sen sijaan uusilta haastajilta saattaa saada veloituksetta näkyvyyttä runsaastikin, kun uusi media vielä houkuttelee käyttäjiä. Tällä hetkellä näkyvyyttä on saatavilla esimerkiksi TikTokissa ja Instagramin Reelseissa mukavasti. Tämä tietenkin edellyttää erittäin hyvää (ja viihdyttävää) sisältöä ja näissä kanavissa vielä videoformaatissa.

Älä yritä myydä!

Myynnillinen sisältö ei näissä toimi, joten sisällön luomiseen tulisikin suhtautua uteliaasti. Esimerkkinä voi käydä kurkkaamassa esimerkiksi Hydraulic Press Chanelia tai K-Citymarket Malmin kauppiasta TikTokissa.

Mikä teema/asia voisi liittyä yritykseeni/tuotteeseeni/palveluuni, josta olisi helppo tuottaa viihdyttävää materiaalia?

Henkilöbrändin rakentamisen ensiaskeleet:

1

Määrittele mitä haluat saada aikaiseksi?​

2

Mikä on teemasi, jopa intohimosi?​ Mistä sinut tunnistaa?

3

Kuinka paljon / kauan olet valmis investoimaan aikaa?​

4

Valitse omat kanavasi ja pistä profiilit kuntoon.

5

Aloita sisällöntuotanto!

Näin onnistut henkilöbrändin rakentamisessa:

  1. Kerää ideoita aktiivisesti sisältöön: Dokumentoi, jaa osaamistasi, kerro tarinoita.
  2. Sitoudu ja ole säännöllinen.
  3. Jakele aktiivisesti kaikkiin valitsemiisi kanaviin.

Ihmiset omilla kasvoillaan, persoonillaan janäkemyksillään ovat 10 x mielenkiintoisimpia kuin yritysbrändit.

Bonfire

Yksi tunnetuimpia esimerkkejä lienee Andrei Koivumäki​, joka on pystynyt rakentamaan henkilöbrändin ja vahvan yrityksen. Andrein ”salaisuus” on henkilökohtainen ote viestinnässä, tulokset puhuvat puolestaan, avoimuus ja tunnistettavat elementit, kuten mies itse ja hästäg #neliötliikkuu.

Näkyvyyttä saa siis myös ”ilmaiseksi”, mutta aikaa ja sitoutumista työ vaatii!

oletko lukenut nämä?

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

YouTube-mainonta 

Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Vaikka YouTube-mainonta tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti, jää se harmillisen usein B2B-yrityksiltä hyödyntämättä.…

Lue lisää

Panu ja TuomasBlogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

WordPress verkkosivujen moottorina 

Verkkosivujen päivittäminen on helppoa ja mukavaa Rakennamme verkkosivut alusta lähtien asiakkaan tarpeiden mukaan. Koodaamme oman teeman jokaiselle verkkosivustolle. Teema sisältää verkkosivujen ulkoasun, jolloin sivujen päivittäjät…

Lue lisää

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Video on vakuuttamisen kuningas 

Kiinnitä huomiota, sytytä asiakkaasi aistit  Video on muutakin kuin verkkosivuston mukava lisä yrityksesi viestinnässä. Videon avulla rakennat luottamusta, kasvatat brändipääomaa ja annat lisäarvoa asiakkaallesi. Informatiivisuus saa…

Lue lisää