Podcast|Ihan Diginä

Parempi asiakaskokemus palvelumuotoilun avulla

Palvelumuotoilulla tarkoitetaan palveluiden kehittämiseen luotua mallia, joka yhdistää luovan ja rationaalisen ajattelun. Tärkeää siinä on asiakaslähtöisyys ja ihmisten osallistaminen. Kukaan ei mieti ratkaisuja yksin, vaan työtä tehdään porukalla.

Palvelumuotoilussa korostetaan myös nopeita kokeiluja ja ratkaisujen visualisointia. Palvelumuotoilun avulla yrityksessä tiedetään tarkasti:

  • mitä ongelmaa, asiakkaan tai yrityksen omaa, lähdetään ratkaisemaan
  • millä keinoilla siinä onnistutaan. 

luovia Ratkaisuja

Tyypillisimmillään yritykset hakevat palvelumuotoilusta ratkaisua yksittäiseen kehittämisen tarpeeseen. Halutaan esimerkiksi ottaa käyttöön uusi palvelu, jota lähdetään muotoilemaan. Yrityksessä voi myös olla selkeä haaste, johon halutaan etsiä ratkaisua. Voi esimerkiksi olla, että asiakkaat reklamoivat tietystä asiasta, kuten jonotusajasta. 

Toisaalta palvelumuotoilulla voidaan kehittää organisaation sisäistä toimintaa, kuten tehokkuutta ja sujuvuutta. Kaikilla näillä tähdätään samaan lopputulokseen, eli asiakaskokemuksen parantamiseen.

Hyvä asiakaskokemus johtaa asiakasuskollisuuteen ja sitä kautta yrityksen menestymiseen. 

Rohkeasti asiakkaan luo

Palvelumuotoilun prosessi lähtee liikkeelle tavoitteen määrittämisestä. Eli siitä, mitä halutaan saavuttaa. Kun tavoite on kirkkaana mielessä, alkaa asiakasymmärrystutkimusvaihe. Kun tämä vaihe tehdään huolella ja syvällisesti, on seuraava vaihe, eli ratkaisun etsiminen, kaikin tavoin hedelmällisempää. On tunnettava asiakkaan ongelma ja kaikki sen taustalla olevat tekijät, jotta voidaan löytää aidosti palveleva ratkaisu.

Palvelumuotoilussa tähdätään siihen, että pöydälle saadaan hyviä ideoita, joita voi lähteä testaamaan. Ratkaisuja myös visualisoidaan jo aikaisessa vaiheessa, jolloin tiedetään, ollaanko oikeilla jäljillä. 

Moni yritys kokee ongelmallisena juuri asiakasymmärrysvaiheen. Kynnys lähteä asiakkaan luo keräämään tietoa voi olla korkea. Pahimmassa tapauksessa yrityksessä toimitaan vanhojen tapojen ja olettamusten varassa. Haastatteluissakin tieto jää usein turhan pinnalliseksi. Paras tulos saadaan, kun yhdistetään määrällistä ja laadullista tutkimustietoa. Tähän päästään haastatteluilla, havainnoinnilla, kyselyillä, työpajoilla ja kokeiluilla. Vasta huolellinen perehtyminen tuo esille ongelmat, jotka jäävät pinnan alle. Usein tuloksena on sellaistakin tietoa, josta asiakas itsekään ei ollut tietoinen. 

Luovan, eli tiedonkeräysvaiheen jälkeen tarvitaan myös analyyttistä otetta. Kerätty tieto täytyy käsitellä, yhdistellä ja analysoida niin, että siitä saadaan konkreettisia työkaluja kehitystyöhön. Erilaisten ”Kuinka me voisimme…” -kysymysten pohjalta on helppo lähteä ideoimaan ratkaisumalleja. 

Kynnys lähteä asiakkaan luo keräämään tietoa voi olla korkea. Pahimmassa tapauksessa yrityksessä toimitaan vanhojen tapojen ja olettamusten varassa.

 

oletko lukenut nämä?

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

YouTube-mainonta 

Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Vaikka YouTube-mainonta tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti, jää se harmillisen usein B2B-yrityksiltä hyödyntämättä.…

Lue lisää

Panu ja TuomasBlogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

WordPress verkkosivujen moottorina 

Verkkosivujen päivittäminen on helppoa ja mukavaa Rakennamme verkkosivut alusta lähtien asiakkaan tarpeiden mukaan. Koodaamme oman teeman jokaiselle verkkosivustolle. Teema sisältää verkkosivujen ulkoasun, jolloin sivujen päivittäjät…

Lue lisää

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Video on vakuuttamisen kuningas 

Kiinnitä huomiota, sytytä asiakkaasi aistit  Video on muutakin kuin verkkosivuston mukava lisä yrityksesi viestinnässä. Videon avulla rakennat luottamusta, kasvatat brändipääomaa ja annat lisäarvoa asiakkaallesi. Informatiivisuus saa…

Lue lisää