Podcast|Ihan Diginä

Tarvitseeko markkinoinnissa välittää TikTok -buumista?  | Ihan Diginä 04/2025

Tässä Ihan Diginä -podcastin jaksossa tutustutaan lyhytvideoiden luomiseen, sekä niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin osana markkinointia. Lyhytvideoiden käyttöä kannattaa kokeilla, mikäli liiketoiminta on vähänkään henkilöbisnestä. Lyhytvideoilla tarkoitetaan lyhyitä story- ja reels-videoita, jotka ovat mahdollisia TikTokin lisäksi myös Instagramissa, Facebookissa, SnapChatissa, ja LinkedInissä.

Kuinka lyhytvideo haastaa perinteisen korporaatiovideon?

Lyhytvideoiden tärkeitä ominaisuuksia ovat:

  • Skaalautuvuus: Lyhytvideoiden kautta pystytään skaalaamaan henkilöiden välinen myyntityö suuremmalle yleisölle.
  • Kustannukset: Lyhytvideotuotannot ovat edullisia verrattuna tuhansien eurojen brändivideoihin. Leikkaus, tekstitys, äänitys, efektit ja tietenkin julkaisu voidaan tehdä puhelimeen ladattavilla ilmaisilla tai edullisilla sovelluksilla. Et tarvitse lyhytvideoiden luomiseen av-studiota.
  • Suosio: TikTokissa yli 35-vuotiaden käyttäjien määrä kasvaa koko ajan. Lyhytvideoita kuluttavat myös sitäkin vanhemmat ikäluokat, ja voidaan olettaa, että lyhytvideoiden suosio näissä ikäluokissa kasvaa myös jatkossa.

Mistä aiheet kumpuavat?

Yleinen haaste lyhytvideoissa on sisältöjen suunnittelu. Tässä muutamia neuvoja, jotka auttavat sinut alkuun prosessissa:

  • Olemassa oleva materiaali: Voit käyttää jo olemassa olevaa video-/kuvamateriaalia, kuten vaikkapa brändivideota lyhytvideon pohjana, ja lisätä siihen ”voice overina” uutta asiaa päälle.
  • Kamera vain pyörimään!  Kuvaa tiimipäiviä, yrityksen toimitiloja, prosesseja tai vaikka kahvihuoneen tapahtumia. Kuvatusta materiaalista valitaan lyhyet toimivat hetket.
  • Lyhyestä käsikirjoitus kaunis: On suhteellisen vaikeaa puhua minuutin verran mielenkiintoista asiaa ilman valmistautumista. Kirjoita lyhyt käsikirjoitus, jossa keskitytään yhteen asiaan. Hyvä nyrkkisääntö on pitää videot 30–60 sekunnin mittaisina.

Kolmen sekunnin sääntö

Lyhytvideoiden ajatus on se, että ne eivät tarvitse pohjustusta, mutta katsojan huomio täytyy silti ansaita mielellään heti, tai viimeistään kolmen sekunnin aikana. Siksi on hyvä suunnitella jonkinlainen ”koukku” heti lyhytvideon alkuun. Myös sisältö kannattaa leikata tiiviiksi.

Seuraa Ihan Diginä -podcastia saadaksesi lisää konkreettisia vinkkejä markkinoinnin kehittämiseen! 

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia. 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

oletko lukenut nämä?

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

YouTube-mainonta 

Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Vaikka YouTube-mainonta tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti, jää se harmillisen usein B2B-yrityksiltä hyödyntämättä.…

Lue lisää

Panu ja TuomasBlogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

WordPress verkkosivujen moottorina 

Verkkosivujen päivittäminen on helppoa ja mukavaa Rakennamme verkkosivut alusta lähtien asiakkaan tarpeiden mukaan. Koodaamme oman teeman jokaiselle verkkosivustolle. Teema sisältää verkkosivujen ulkoasun, jolloin sivujen päivittäjät…

Lue lisää

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Video on vakuuttamisen kuningas 

Kiinnitä huomiota, sytytä asiakkaasi aistit  Video on muutakin kuin verkkosivuston mukava lisä yrityksesi viestinnässä. Videon avulla rakennat luottamusta, kasvatat brändipääomaa ja annat lisäarvoa asiakkaallesi. Informatiivisuus saa…

Lue lisää