Tarvitseeko markkinoinnissa välittää TikTok -buumista? | Ihan Diginä 04/2025

Tässä Ihan Diginä -podcastin jaksossa tutustutaan lyhytvideoiden luomiseen, sekä niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin osana markkinointia. Lyhytvideoiden käyttöä kannattaa kokeilla, mikäli liiketoiminta on vähänkään henkilöbisnestä. Lyhytvideoilla tarkoitetaan lyhyitä story- ja reels-videoita, jotka ovat mahdollisia TikTokin lisäksi myös Instagramissa, Facebookissa, SnapChatissa, ja LinkedInissä.
Lyhytvideot ovat yrityksille persoonallinen markkinoinnin työkalu
Tarvitseeko TikTok-buumiin lähteä mukaan, mikäli yrityksen asiakaskunta koostuu konservatiivisesta, yli 50-vuotiaasta insinööriporukasta? Lyhytvideot ovat käytössä useilla eri somealustoilla, ja niitä kuluttavat enenevissä määrin myös iäkkäämpi käyttäjäkunta. Tässä Ihan Diginä -podcastjaksossa pureudutaan lyhytvideoiden mahdollisuuksiin markkinoinnissa.
Katso jakso YouTubessa tai Spotifyssa, jos oikealla oleva video ei näy.
Kuinka lyhytvideo haastaa perinteisen korporaatiovideon?
Lyhytvideoiden tärkeitä ominaisuuksia ovat:
- Skaalautuvuus: Lyhytvideoiden kautta pystytään skaalaamaan henkilöiden välinen myyntityö suuremmalle yleisölle.
- Kustannukset: Lyhytvideotuotannot ovat edullisia verrattuna tuhansien eurojen brändivideoihin. Leikkaus, tekstitys, äänitys, efektit ja tietenkin julkaisu voidaan tehdä puhelimeen ladattavilla ilmaisilla tai edullisilla sovelluksilla. Et tarvitse lyhytvideoiden luomiseen av-studiota.
- Suosio: TikTokissa yli 35-vuotiaden käyttäjien määrä kasvaa koko ajan. Lyhytvideoita kuluttavat myös sitäkin vanhemmat ikäluokat, ja voidaan olettaa, että lyhytvideoiden suosio näissä ikäluokissa kasvaa myös jatkossa.
Mistä aiheet kumpuavat?
Yleinen haaste lyhytvideoissa on sisältöjen suunnittelu. Tässä muutamia neuvoja, jotka auttavat sinut alkuun prosessissa:
- Olemassa oleva materiaali: Voit käyttää jo olemassa olevaa video-/kuvamateriaalia, kuten vaikkapa brändivideota lyhytvideon pohjana, ja lisätä siihen ”voice overina” uutta asiaa päälle.
- Kamera vain pyörimään! Kuvaa tiimipäiviä, yrityksen toimitiloja, prosesseja tai vaikka kahvihuoneen tapahtumia. Kuvatusta materiaalista valitaan lyhyet toimivat hetket.
- Lyhyestä käsikirjoitus kaunis: On suhteellisen vaikeaa puhua minuutin verran mielenkiintoista asiaa ilman valmistautumista. Kirjoita lyhyt käsikirjoitus, jossa keskitytään yhteen asiaan. Hyvä nyrkkisääntö on pitää videot 30–60 sekunnin mittaisina.
Kolmen sekunnin sääntö
Lyhytvideoiden ajatus on se, että ne eivät tarvitse pohjustusta, mutta katsojan huomio täytyy silti ansaita mielellään heti, tai viimeistään kolmen sekunnin aikana. Siksi on hyvä suunnitella jonkinlainen ”koukku” heti lyhytvideon alkuun. Myös sisältö kannattaa leikata tiiviiksi.
Seuraa Ihan Diginä -podcastia saadaksesi lisää konkreettisia vinkkejä markkinoinnin kehittämiseen!

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI?
”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia.
Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi.