Blogi|Yleinen

Verkkopalvelun vienti uudelle levelille

Oletko uudistanut verkkopalvelusi kahden vuoden sisällä, mutta epäilet sen tehokkuutta? Näetkö verkkopalvelusi analytiikasta selkeitä pullonkauloja ja umpikujia, joita tulisi oikoa? Onko mielessäsi pyörinyt myös uusia ominaisuuksia, joihin verkkopalvelusi toteuttaja suhtautuu nihkeästi tai sopimuksenne on jo päättynyt? Tuntuuko, että kilpailijat kurvaavat vauhdilla ohi verkkomaailmassa?

Blogissani keskityn pohtimaan, minkälainen verkkopalveluprojekti vastaa parhaiten tämän päivän vaatimuksia.

Maltilla maaliin

Hyvin tavallista on nähdä verkkopalveluprojekti kertarykäisynä, jossa uusi verkkopalvelu korvaa vanhan kokonaisuudessaan. Raskaan prosessin jälkeen verkkopalvelu taas unohdetaan muutamaksi vuodeksi, jonka jälkeen sama toistetaan yhtä umpimähkää. Ongelmana on, että keskitymme tuolloin pääasiassa visuaalisuuteen, emme verkkopalvelun toimintaan ja todellisiin mahdollisuuksiin. Usein verkkopalvelun puutteet huomataan vasta uuden sivuston käyttöönoton jälkeen ja mikäli jatkosopimusta tai budjettia ei korjauksille ole, jää kehitysideat toteuttamatta.

Verkkopalveluprojekti tulisikin ajatella jatkumona, jossa ensin toteutetaan versio 1.0 ja vasta, kun näemme, kuinka verkkopalvelun kävijät reagoivat uuteen sivustoon, voimme yhdessä verkkopalvelutoimittajan kanssa rakentaa version 1.2 ja niin edelleen. Verkkopalvelun jatkuva kehitys myös teknisesti mahdollistaa erilaisten toimintojen testaamisen sivustolla ja näin tehokkaimpien ominaisuuksien löytämisen.

Verkkopalvelun testaus käytännössä

Verkkopalvelun testaus pitää sisällään verkkopalvelun käytettävyyden ja toiminnollisuuksien testaamisen objektiivisen toimijan toimesta. Testaaja ei siis ole sama henkilö, joka toteutti verkkopalvelun vaan henkilö, joka käyttää palvelua kuin kuka tahansa potentiaalinen asiakas. Testaaja keskittyy verkkopalvelussa liiketoiminnallisesti oleellisiin asioihin, jotta testauksen ja toimenpiteiden tuloksena verkkopalvelu tuottaisi aiempaa enemmän.

Käytännössä tämä tarkoittaa verkkopalvelun toiminnollisuuksien testaamista eri laitteilla ja selaimilla erilaisten nettiyhteyksien varassa sekä sisältöjen ja rakenteen selkeyden arviointia. Samalla testaaja kerää suosituksia, kuinka sisältö ja toiminnollisuudet voitaisiin rakentaa nykyistä paremmin, kuinka myyntiä sivustolla voitaisiin parantaa ja mitä palveluun olisi hyvä lisätä tai ottaa huomioon jatkossa.

On myös mahdollista toteuttaa erilaisia käyttäjäkokeiluja joko niin, että käyttäjiltä kysellään käyttökokemuksia tai niin, että käyttäjän käyntiä kuvataan sivustolla. Tämän ohella myös analytiikkatyökalujen tuottamien tilastojen hyödyntäminen testauksen tukena on hyödyllistä. Näin pääsemme kiinni keskeisimpiin pullonkauloihin ja luuppeihin ja pystymme testaamaan vaihtoehtoisten tavoitereittien toimivuutta ennen järeämpiä toimenpiteitä sivustolla.

Tuloksena uusia asiakkaita ja merkittäviä säästöjä

Verkkopalveluiden keskeisin heikkous on se, ettei palvelulle ole alun perin asetettu mitään tavoitteita. Emme siis mittaa verkkopalvelun tehokkuutta mitenkään ja siksi verkkopalvelumme ei myöskään tuota mitään. Verkkopalvelua kehittämällä on mahdollisuus luoda verkkoon ylimääräinen myyntimies, joka työskentelee väsymättä 24/7.

Verkkopalvelun jatkuva kehittäminen on keino vastata asiakkaiden tarpeeseen. Seuraamme, mitä asiakkaat verkkopalvelussamme tekevät ja kehitämme palvelua tukemaan tätä toimintaa aiempaa paremmin. Näin asiakastyytyväisyys kasvaa ja verkkopalvelumme tuottaa parempia tuloksia.

Lisäksi testaaminen ja verkkopalvelun tekniset päivitykset auttavat meitä lähestymään potentiaalisia asiakkaitamme entistä tehokkaammin. Pääsemme keräämään signaaleja leadien kuumuudesta ja voimme näin kohdentaa myyntiä lämpimämpiin leadeihin. Myös verkopalvelun leadigeneraattoreita on hyvä päivittää aika-ajoin.

oletko lukenut nämä?

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

YouTube-mainonta 

Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Vaikka YouTube-mainonta tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti, jää se harmillisen usein B2B-yrityksiltä hyödyntämättä.…

Lue lisää

Panu ja TuomasBlogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

WordPress verkkosivujen moottorina 

Verkkosivujen päivittäminen on helppoa ja mukavaa Rakennamme verkkosivut alusta lähtien asiakkaan tarpeiden mukaan. Koodaamme oman teeman jokaiselle verkkosivustolle. Teema sisältää verkkosivujen ulkoasun, jolloin sivujen päivittäjät…

Lue lisää

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Video on vakuuttamisen kuningas 

Kiinnitä huomiota, sytytä asiakkaasi aistit  Video on muutakin kuin verkkosivuston mukava lisä yrityksesi viestinnässä. Videon avulla rakennat luottamusta, kasvatat brändipääomaa ja annat lisäarvoa asiakkaallesi. Informatiivisuus saa…

Lue lisää