Kopar – Markkinointia globaalisti ja kohdennetusti

Vuonna 1989 perustettu Kopar Oy on kansainvälisesti toimiva suomalainen yritys. Metallurgiseen ja prosessiteollisuuteen sekä voimalaitoksiin toimitettavia mekaanisia ja pneumaattisia kuljetinjärjestelmiä on käytössä kaikilla maailman asutuilla mantereilla. IoT-kehitykseen satsaamalla ja älyn lisäämisellä kuljetinlaitteisiin Kopar tähtää alan edelläkävijyyteen. Markkinointi on Koparilla aina ostettu ulkoistettuna palveluna. Kokemuksia oli kertynyt toimivista ja vähemmän toimivista yhteistyömuodoista.

– Alkujaan Verkkoasema jäi tutkaan saamamme myyntiesittelyn kautta. Tuolloin asia jäi hautumaan. Myöhemmin Koparille töihin tulleella henkilöllä oli kokemuksia Verkkiksestä – ja jälleen olimme aikaisemmassa mietintäaiheessa, Kopar Oy:n hallituksen puheenjohtaja Erika Hietamäki kertoo yhteistyön aloittamisesta Verkkoaseman kanssa.

kopar oy

  • Toiminnan kuvaus: Mekaanisten ja pneumaattisten kuljetinjärjesteleminen toimittaja.
  • Liikevaihto 2021: 16,3 M€
  • Henkilöstömäärä 2020: 75
  • Kotipaikka: Parkano
  • Sivutoimipaikka: Lehtimäki
  • Toiminta-alue: globaali yritys

projektin hyödyt

  • Verkkosivuston sisältökehitys
  • Verkkosivuston kävijöiden laadullinen nosto
  • Verkkosivustolta ladattavien materiaalien hyödyntäminen
  • Markkinointitoimenpiteiden optimointia
  • Uutiskirjeviestinnän käyttöönotto ja hoito
  • LinkedIn-käytön kehitys henkilötasolla

Syyt yhteistyön aloittamiseen

  • Sai tilanneanalyysin jo ennen yhteistyön aloitusta
  • Analyysin luvut todensivat silloisen tilanteen
  • Hinnoittelumalli on selkeä
  • Ulkoistettu markkinointipalvelu on helppo budjetoida

Lopulta ratkaiseva tekijä yhteistyön alkamiselle oli saamamme tilanneanalyysi sekä vahvasti lukuihin perustuva todentaminen. Selkeä hinnoittelumalli helpotti entisestään päätöksen tekoa. Tiesimme mitä ostopalvelu tulee maksamaan.

Erika Hietamäki

Kävijöiden laatu ennen määrää

Verkkoaseman kanssa yhteistyö lähti liikkeelle verkkosivuston muokkaamisella käyttäjäystävällisemmäksi. Luotiin selkeät tuotesivut, ja sisällön rikastuttaminen ja kehitys on jatkunut ja jatkuu edelleen.

Google Ads on ollut globaalin digimarkkinoinnin päätoimenpide Koparille. Kuten Verkkoaseman toimintaan kuuluu, data ja fakta ohjaavat markkinointia. Tulosten ja analyysin mukaan toimenpiteitä optimoidaan kohdentumaan yhä paremmin.

– Numeerisia tavoitteita ei asetettu. Isommat asiat piti saada kuntoon – kuten tuotesivut. Verkkosivuillamme oli kävijöitä, mutta välitön poistumis-% oli karmaiseva. Verkkoasema otti aiheen haltuun. Saimme selkeät laskeutumissivut, joilla pystyimme puhuttelemaan tarkemmin eri kohderyhmiä, ja joille pystyimme hakemaan relevanttia yleisöä. Nyt yksittäinen kävijä selailee useampia sivuja, eikä poistu samalla oven avauksella asiamme äärestä, yhdistää Erika toimenpiteet ja tulokset.

Suurin positiivinen yllätys on ollut saamamme sisällön laatu. Itse parikymmentä vuotta sisältöä luoneena, tiedän luomisen tuskan. Nyt roolini on olla Insinöörikieli-Suomi -tulkkaaja.

Erika Hietamäki

 ”Jatkossa haluamme kumppanuuden syventyvän edelleen.

Erika Hietamäki, hallituksen puheenjohtaja, Kopar Oy
Koparin 30 ensimmäistä vuotta
Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia.