26.11.2019

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin.

Mitä konversiot ovat?

Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi täytettyjä tarjouspyyntölomakkeita, ostoja verkkokaupassa, oppaan tai blogin tilauksia, tai jotain muuta konkreettista, mitä haluat mitata.

Ilman toimenpiteitä konversioprosentti on tyypillisesti 1-2 % luokkaa. Verkkokaupoissa arvo on toki luonnostaan suurempi. Kun konversioprosenttia halutaan nostaa, aletaan puhumaan konversio-optimoinnista.

Edellytykset konversio-optimoinnille

Ensimmäinen steppi on päättää, mitä haluat mitata. Tässä vaiheessa on tärkeää ottaa katsaus verkkosivuille ja katsoa niitä kriittisesti: onko siellä ennestään tarpeeksi konversiopisteitä, esimerkiksi mahdollisuuksia yhteydenottoon tai ujompaan kiinnostuksen osoittamiseen, kuten uutiskirjeen tai oppaan tilaukseen. Jos konversiopisteitä on vähän, niitä tulee lisätä verkkosivuille.

Mainitsimme aiemmin, että lopetussivuja seuraamalla saat tiedon siitä, mihin kävijän matka sivustolla päättyy. Voit hyödyntää myös tätä tietoa. Käy lopetussivut läpi, ja pohdi voisitko lisätä näille sivulle CTA-painikkeita rohkaisemaan asiakasta kohti haluamaasi konversiota.

Kannattaa myös pitää mielessä, että ostajat ovat eri vaiheissa ostopolullaan, tai sinun näkövinkkelistä, myyntisuppilossa. Osa kävijöistä saapuu verkkosivullesi ensimmäistä kertaa ja osa on jo lähempänä asiakkuutta. Ota siis huomioon eri arvoiset konversiot, kun mietit mitä haluat mitata.

Miten voin seurata konversioita?

Kun tavoitteet ovat määritelty, klikkaa itsesi Google Analyticsin Järjestelmänvalvoja-osioon. Tämä on helpoin tapa aloittaa konversioiden seuranta. Käyttäjänhallinnan, muutoshistorian ja eri tilien linkittämismahdollisuuden lisäksi Järjestelmänvalvoja on tavoitteidesi koti. Tavoitteet-osion löydät oikeanpuoleisesta sarakkeesta, jota klikkaamalla pääset luomaan uuden tavoitteen ylhäällä olevasta painikkeesta. Eteesi avautuu seuraavanlainen näkymä:

Valitse tavoitettasi kuvaava määritelmä. Voit alkaa rakentaa tavoitteita mallista:
Jos sinua kiinnostaa seurata varausten tai tilausten määrää, valitse Tulo.
Jos haluat selvittää, kuinka moni on luonut käyttäjäprofiilin, valitse Hankinta.
Mikäli olet kiinnostunut siitä, onko sijaintiasi, reittiohjeitasi tai yhteystietojasi katsottu, valitse Kyselyn alta sopiva tavoite.
Aktivoinnin alta voit määritellä tavoitteeksi esimerkiksi uutiskirjeen tilaamisen tai some-jaon toteutumisen.
Mikäli haluat tietää, kuinka moni kävijä on vieraillut jollain tietyllä sivulla, katsonut videon, viettänyt sivustolla tietyn aikaa tai selannut tietyn määrän sivuja, voit valita myös Oman tavoitteen.
Seuraavaksi on aika määritellä Tavoitteen kuvaus. Kuvitellaan, että olet valinnut tavoitteeksesi ennakkotilauksen. Nimeä tavoitteesi kuvaavasti ja määrittele tavoitteen tyyppi, tässä tapauksessa esimerkiksi kohde.
Lopuksi pääset syöttämään tavoitteellesi tavoitetiedot. Kun esimerkissämme oli tilaus ja tyyppinä kohde, on luonnollista laittaa tavoitteen kohteeksi kiitossivu. Valitse yhtä kuin ja lisää urlin loppuosa. Voit myös halutessasi määrittää konversiolle rahallisen arvon. Tämä on erityisen kätevää, jos tiedossasi on keskiostoksen suuruus tai tavoitteen tarkka arvo. Tämän jälkeen tavoitteesi on valmis tallennettavaksi!
Kun olet saanut tavoitteet luotua, kokeile tehdä testitapahtumia ja katso täyttyvätkö tavoitteet.

Mihin Google Analytics taipuu yksin ja mihin ei?

Google Analyticsillä voit seurata esimerkiksi jollekin sivulle päätymistä, sivulla vietettyä aikaa tai vaikka selattujen sivujen määrä. Google Analyticsillä ei kuitenkaan yksin voi seurata esimerkiksi useamman sivuston dataa yhdessä tai esimerkiksi erilaisia painikkeita sivustolla. Saat tiedon Google Analyticsiin hyödyntämällä Googlen Tag Manager-työkalua, joka laajentaa jälleen analytiikan seurantaa entisestään.

Miksi konversiota kannattaa seurata?

Datasta ei ole hyötyä, ellei sitä analysoi ja hyödynnä. Konversioita seuraamalla mittaat onnistumisia ja pystyt tekemään toimenpiteitä käyttäjien käytöksen pohjalta. Saatat esimerkiksi huomata, että jokin markkinointikampanja tai liikenteen lähde ajaa sivustolle paremmin konvertoituvaa liikennettä. Tämän tiedon pohjalta voit siirtää markkinointibudjettiasi toimimattomasta kampanjasta toimivaan tai muokata verkkosivujasi yhä paremmiksi.

Koska verkkosivujesi tavoite on tehdä kauppaa tai kerätä liidejä, on tärkeää ottaa konversio-optimointi haltuun – aloita jo tänään!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys