Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

26.09.2018

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Google Ads mainoslaajennuksetEdeltävässä blogissa kerroin, miten kirjotat tehokkaita tekstimainoksia. Nyt on aika tehdä mainoksistasi entistä houkuttelevampia: mainoslaajennusten avulla saat enemmän tehoja irti tekstimainoksistasi! Niiden avulla voit antaa arvokasta lisätietoa käyttäjille. Ne tuovat mukanaan kolme lyömätöntä etua:

  1. Näkyvyys. Mainoslaajennukset nimensä mukaisesti laajentavat mainoksesi kokoa, eli valtaavat hakutuloksista isomman siivun juuri sinun mainoksellesi. Kuvittele vaikka mobiilikäyttäjää – eikö olekin tärkeää, että mainoksesi kokonaispinta-ala peittää pienen laitteen näytöstä isomman osan?
  2. Tulokset. Mainoslaajennuksia käyttämällä voit saada paremman tuoton mainosbudjetillesi. Mainoslaajennuksia käyttämällä tarjoat selailijoille lisätietoja eli mahdollisuuden klikata useampaa asiaa yhdessä mainoksessa, kuten puhelinnumeroa tai karttaa. Googlen mukaan mainoslaajennusten käyttö voi parantaa klikkausprosenttia jopa 10-15 % kunkin laajennuksen kohdalla.
  3. Ei lisäkustannuksia. Mainoslaajennusten käyttö ei maksa senttiäkään päälle sen, mitä olet valmis maksamaan tavallisesta mainosklikkauksesta. Annat samalla hinnalla asiakkaalle usean vaihtoehdon lähestyä sinua mainoksesi kautta.

Miten sitten aloitat mainoslaajennusten käytön? Kirjaudu Google Adsiin, valitse valikosta mainokset ja laajennukset välilehti ja yläpalkista laajennukset sivu. Klikkaa +-merkkiä ja eteesi avautuu uusi valikko, josta pääset valitsemaan haluamasi laajennustyypin. Laajennuksia ei kuitenkaan kannata lisäillä sattumalla, vaan mainostesi tavoitteet silmällä pitäen. Mainoslaajennuksia voit määrittää niin tili-, kampanja-, kuin mainosryhmä-tasolla.

Seuraavaksi kerron, mitkä mainoslaajennukset ovat tuloksellisia erilaisissa tilanteissa.

Kaikkia tavoitteita tukevat laajennukset:

  • Sivustolinkkilaajennuksilla voit ohjata ihmisiä haluamillesi sivuille, jotka ovat muita kuin mainoksesi laskeutumissivu. Esimerkiksi blogiin, yhteydenottolomakkeeseen, toimipisteisiin jne.
  • Huomiotekstilaajennusten avulla voit lisätä tärkeitä huomioita mainokseesi. Tällaisia voi olla esimerkiksi ”ilmainen palautus”, ”pikakuljetus” ja ”monikielinen tuotetuki”.
  • Sisältöpoimintalaajennukset korostavat tuotteesi tai palvelusi erityispiirteitä. Laajennus sisältää otsikon ja listauksen halutuista asioista. Otsikkoja ovat muun muassa brändit, kohteet, lisäpalvelut, palvelut, tyylit jne.

Liiketoimintasi tyypistä huolimatta kannattaa siis vähintään ottaa tämä mainoslaajennusten voimakolmikko käyttöön. Ne palvelevat hyvin monenlaisia tavoitteita.

Haluat saada yhteydenottoja:

  • Puhelulaajennusten avulla voit kannustaa ihmisiä soittamaan joko näkyvän puhelinnumeron tai ”soita”-painikkeen muodossa.
  • Viestilaajennukset mahdollistavat sen, että käyttäjä voi mainoksen nähtyään lähettää tekstiviestin. Tämä edellyttää sitä, että sekä asiakkaalla että sinulla on puhelin, jolla voi vastaanottaa ja lähettää tekstiviestejä. Toisin sanoen, kun asiakas klikkaa mainoksesi viestikuvaketta, puhelin avaa automaattisesti viestisovelluksen.

Älä myöskään unohda yleisiä tavoitteita tukevia mainoslaajennuksia– esimerkiksi sivustolinkkilaajennus, joka johtaa tarjouspyyntölomakkeeseen, vie selailijaa lähemmäs yhteydenottoa, ja näin ollen tukee tätä tavoitetta.

Haluat tavoittaa lähelläsi olevat ihmiset ja ohjata heitä liikkeeseesi:

  • Sijaintilaajennuksia käyttämällä pystyt kannustamaan ihmisiä vierailemaan liikkeessäsi. Se muun muassa näyttää sijaintisi, soittonappulan ja linkin yritystieto-sivullesi, jossa voit kertoa muun muassa aukioloajoista ja ajo-ohjeista.
  • Mikäli tuotteellasi on useita jälleenmyyjiä, voit hyötyä yhteistyökumppanin sijaintilaajennusten käyttämisestä. Kun joku etsii tuotettasi ja mainoksesi näkyy hänelle, tämä mainoslaajennus osoittaa lähimmän sijainnin, mistä kyseinen tuote on saatavilla.

Haluat edistää kävijöiden konvertoitumista:

  • Hintalaajennusten avulla pystyt esittelemään tarjontaasi helpommin ja esteettisemmin – käyttäjä pystyy katselemaan tarjontaasi selattavassa muodossa. Laajennus helpottaa myös konversioiden syntymistä, sillä se ohjaa se selailijan suoraan tuotteen sivulle (ja mahdollisuuteen ostaa!). Hintalaajennukset helpottavat myös omaa työtäsi: sinun ei tarvitse laatia koko ajan uusia tekstimainoksia tai muokata vanhoja.
  • Tarjouslaajennusta tehtäessä voit halutessasi valita tilaisuuden, kuten Äitienpäivän tai Black Fridayn, jota alennus koskee. Mainoskampanjan tyyppi voi olla esimerkiksi rahallinen alennus tai prosenttialennus ja lisäksi voit mainita laajennuksessa alennuskoodin tai muun lisätiedon. Tarjouslaajennuksia on helppo lisätä, päivittää ja ajoittaa. Voit myös päättää, haluatko näyttää tarjouksiasi ensisijaisesti mobiililla. Tämän laajennuksen ansiosta asiakkaiden houkuttelu ei voisi enää helpommaksi muuttua!

Google Ads tarjouslaajennus

Haluat, että sovelluksesi ladataan:

  • Lisää mainokseesi sovelluslaajennus! Tämän avulla voit lisätä mainokseesi suoran mahdollisuuden ladata Android tai iOS -sovellus puhelimeen tai tabletille.

Automaattiset mainoslaajennukset – Mitä? Miten? Milloin?

Iskeekö epätoivo, kun pitäisi alkaa hommiin? Ei hätää – automaattiset laajennukset auttavat. Jos verkkosivustosi perusteella näyttää siltä, että sinulle tärkeä liiketoimintatavoite olisi yhteydenotot asiakkaalta, Google Ads voi ottaa käyttöön automaattiset puhelu- ja viestilaajennukset. Lisäksi sijaintilaajennukset voivat olla automaattisia.

Lisäksi kaikki yleisiä tavoitteita tukevia laajennuksia (= sivustolinkkilaajennukset, sisältöpoimintalaajennukset ja huomiotekstilaajennukset) on saatavilla dynaamisena. Google Ads hyödyntää sivustosi tietoja dynaamisten laajennusten luomisessa. Huomaathan, että mikäli sinulla on esim. manuaalisesti tehtyjä sivustolinkkilaajennuksia, nämä näkyvät ensisijaisesti.

Automaattisten laajennusten hinnoitteluperiaate on sama, kuin manuaalisten – maksat sen hinnan, jonka maksaisit mainoksen otsikon klikkauksesta. Joukossa on kuitenkin yksi poikkeus: arvio myyjästä -laajennus. Tämä laajennus hyödyntää luotettavista ja riippumattomista lähteistä tulevia arvosteluja ja arvostelu näkyy mainoksen alaosassa, mikäli arvostelujen keskiarvo on vähintään 3,5 tähteä ja olet saanut vähintään 150 yksittäistä arvostelua. Laajennus ei ole maksullinen, mutta mainoksen klikkauksesta veloitetaan normaalisti. Arvio myyjästä -laajennus voi lisätä yrityksesi houkuttelevuutta potentiaalisten asiakkaiden silmissä!

Nyt sinulla pitäisi olla hyppysissäsi resepti, jolla tehostat mainostesi toimivuutta erilaisten mainoslaajennusten avulla. Pidä kirkkaana mielessä liiketoimintasi tavoitteet, kokeile automaattisia laajennuksia tai nykäise meitä hihasta!

 

Tuomas Timonen

Kirjoittaja Tuomas Timonen toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana. Hänen erikoisalaansa on Googlen ihmeellinen maailma, erityisesti AdWords.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Google ja tietoturva – Google Marketing Live 2019

Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Googlen ajatus on, että me kaikki, niin… Lue lisää

Googlen innovaatioita – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 7 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin innovaatioihin. Olen jo parin vuoden ajan povannut, että Googlen hakutulokset korvataan verkkokauppalinkeillä, jolloin hakutuloksista ei mentäisi kivijalkaan paikanpäälle tai verkkokauppaan ostamaan, vaan osto voisi tapahtua suoraan Googlen hakutuloksissa. Nyt vihdoin tämän suuntaiset tuulet puhaltavat. Tämän lisäksi Googlen selkeä… Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Uusia palveluita yksityishenkilöille – GoogleMarketingLive2019

Blogisarja osa 5 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuun Googlen matkatoimisto-ominaisuuteen, joka yhdistää Googlen eri työkalujen tarjoamaa sisältöä matkailijan avuksi. Uusia työkaluja matkailijalle Google on selkeästi havainnut, että ihmiset pakenevat Googlesta erilaisten lentoyhtiö- ja hotelliapplikaatioiden äärelle. Näin ollen yksi erityisimpiä lanseerauksia tänä vuonna oli google.com/travel. Palvelu, jolla… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit