fbpx Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla | Verkkoasema
Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

26.09.2018

Näin tehostat mainontaasi mainoslaajennuksilla

Google Ads mainoslaajennuksetEdeltävässä blogissa kerroin, miten kirjotat tehokkaita tekstimainoksia. Nyt on aika tehdä mainoksistasi entistä houkuttelevampia: mainoslaajennusten avulla saat enemmän tehoja irti tekstimainoksistasi! Niiden avulla voit antaa arvokasta lisätietoa käyttäjille. Ne tuovat mukanaan kolme lyömätöntä etua:

  1. Näkyvyys. Mainoslaajennukset nimensä mukaisesti laajentavat mainoksesi kokoa, eli valtaavat hakutuloksista isomman siivun juuri sinun mainoksellesi. Kuvittele vaikka mobiilikäyttäjää – eikö olekin tärkeää, että mainoksesi kokonaispinta-ala peittää pienen laitteen näytöstä isomman osan?
  2. Tulokset. Mainoslaajennuksia käyttämällä voit saada paremman tuoton mainosbudjetillesi. Mainoslaajennuksia käyttämällä tarjoat selailijoille lisätietoja eli mahdollisuuden klikata useampaa asiaa yhdessä mainoksessa, kuten puhelinnumeroa tai karttaa. Googlen mukaan mainoslaajennusten käyttö voi parantaa klikkausprosenttia jopa 10-15 % kunkin laajennuksen kohdalla.
  3. Ei lisäkustannuksia. Mainoslaajennusten käyttö ei maksa senttiäkään päälle sen, mitä olet valmis maksamaan tavallisesta mainosklikkauksesta. Annat samalla hinnalla asiakkaalle usean vaihtoehdon lähestyä sinua mainoksesi kautta.

Miten sitten aloitat mainoslaajennusten käytön? Kirjaudu Google Adsiin, valitse valikosta mainokset ja laajennukset välilehti ja yläpalkista laajennukset sivu. Klikkaa +-merkkiä ja eteesi avautuu uusi valikko, josta pääset valitsemaan haluamasi laajennustyypin. Laajennuksia ei kuitenkaan kannata lisäillä sattumalla, vaan mainostesi tavoitteet silmällä pitäen. Mainoslaajennuksia voit määrittää niin tili-, kampanja-, kuin mainosryhmä-tasolla.

Seuraavaksi kerron, mitkä mainoslaajennukset ovat tuloksellisia erilaisissa tilanteissa.

Kaikkia tavoitteita tukevat laajennukset:

  • Sivustolinkkilaajennuksilla voit ohjata ihmisiä haluamillesi sivuille, jotka ovat muita kuin mainoksesi laskeutumissivu. Esimerkiksi blogiin, yhteydenottolomakkeeseen, toimipisteisiin jne.
  • Huomiotekstilaajennusten avulla voit lisätä tärkeitä huomioita mainokseesi. Tällaisia voi olla esimerkiksi ”ilmainen palautus”, ”pikakuljetus” ja ”monikielinen tuotetuki”.
  • Sisältöpoimintalaajennukset korostavat tuotteesi tai palvelusi erityispiirteitä. Laajennus sisältää otsikon ja listauksen halutuista asioista. Otsikkoja ovat muun muassa brändit, kohteet, lisäpalvelut, palvelut, tyylit jne.

Liiketoimintasi tyypistä huolimatta kannattaa siis vähintään ottaa tämä mainoslaajennusten voimakolmikko käyttöön. Ne palvelevat hyvin monenlaisia tavoitteita.

Haluat saada yhteydenottoja:

  • Puhelulaajennusten avulla voit kannustaa ihmisiä soittamaan joko näkyvän puhelinnumeron tai ”soita”-painikkeen muodossa.
  • Viestilaajennukset mahdollistavat sen, että käyttäjä voi mainoksen nähtyään lähettää tekstiviestin. Tämä edellyttää sitä, että sekä asiakkaalla että sinulla on puhelin, jolla voi vastaanottaa ja lähettää tekstiviestejä. Toisin sanoen, kun asiakas klikkaa mainoksesi viestikuvaketta, puhelin avaa automaattisesti viestisovelluksen.

Älä myöskään unohda yleisiä tavoitteita tukevia mainoslaajennuksia– esimerkiksi sivustolinkkilaajennus, joka johtaa tarjouspyyntölomakkeeseen, vie selailijaa lähemmäs yhteydenottoa, ja näin ollen tukee tätä tavoitetta.

Haluat tavoittaa lähelläsi olevat ihmiset ja ohjata heitä liikkeeseesi:

  • Sijaintilaajennuksia käyttämällä pystyt kannustamaan ihmisiä vierailemaan liikkeessäsi. Se muun muassa näyttää sijaintisi, soittonappulan ja linkin yritystieto-sivullesi, jossa voit kertoa muun muassa aukioloajoista ja ajo-ohjeista.
  • Mikäli tuotteellasi on useita jälleenmyyjiä, voit hyötyä yhteistyökumppanin sijaintilaajennusten käyttämisestä. Kun joku etsii tuotettasi ja mainoksesi näkyy hänelle, tämä mainoslaajennus osoittaa lähimmän sijainnin, mistä kyseinen tuote on saatavilla.

Haluat edistää kävijöiden konvertoitumista:

  • Hintalaajennusten avulla pystyt esittelemään tarjontaasi helpommin ja esteettisemmin – käyttäjä pystyy katselemaan tarjontaasi selattavassa muodossa. Laajennus helpottaa myös konversioiden syntymistä, sillä se ohjaa se selailijan suoraan tuotteen sivulle (ja mahdollisuuteen ostaa!). Hintalaajennukset helpottavat myös omaa työtäsi: sinun ei tarvitse laatia koko ajan uusia tekstimainoksia tai muokata vanhoja.
  • Tarjouslaajennusta tehtäessä voit halutessasi valita tilaisuuden, kuten Äitienpäivän tai Black Fridayn, jota alennus koskee. Mainoskampanjan tyyppi voi olla esimerkiksi rahallinen alennus tai prosenttialennus ja lisäksi voit mainita laajennuksessa alennuskoodin tai muun lisätiedon. Tarjouslaajennuksia on helppo lisätä, päivittää ja ajoittaa. Voit myös päättää, haluatko näyttää tarjouksiasi ensisijaisesti mobiililla. Tämän laajennuksen ansiosta asiakkaiden houkuttelu ei voisi enää helpommaksi muuttua!

Google Ads tarjouslaajennus

Haluat, että sovelluksesi ladataan:

  • Lisää mainokseesi sovelluslaajennus! Tämän avulla voit lisätä mainokseesi suoran mahdollisuuden ladata Android tai iOS -sovellus puhelimeen tai tabletille.

Automaattiset mainoslaajennukset – Mitä? Miten? Milloin?

Iskeekö epätoivo, kun pitäisi alkaa hommiin? Ei hätää – automaattiset laajennukset auttavat. Jos verkkosivustosi perusteella näyttää siltä, että sinulle tärkeä liiketoimintatavoite olisi yhteydenotot asiakkaalta, Google Ads voi ottaa käyttöön automaattiset puhelu- ja viestilaajennukset. Lisäksi sijaintilaajennukset voivat olla automaattisia.

Lisäksi kaikki yleisiä tavoitteita tukevia laajennuksia (= sivustolinkkilaajennukset, sisältöpoimintalaajennukset ja huomiotekstilaajennukset) on saatavilla dynaamisena. Google Ads hyödyntää sivustosi tietoja dynaamisten laajennusten luomisessa. Huomaathan, että mikäli sinulla on esim. manuaalisesti tehtyjä sivustolinkkilaajennuksia, nämä näkyvät ensisijaisesti.

Automaattisten laajennusten hinnoitteluperiaate on sama, kuin manuaalisten – maksat sen hinnan, jonka maksaisit mainoksen otsikon klikkauksesta. Joukossa on kuitenkin yksi poikkeus: arvio myyjästä -laajennus. Tämä laajennus hyödyntää luotettavista ja riippumattomista lähteistä tulevia arvosteluja ja arvostelu näkyy mainoksen alaosassa, mikäli arvostelujen keskiarvo on vähintään 3,5 tähteä ja olet saanut vähintään 150 yksittäistä arvostelua. Laajennus ei ole maksullinen, mutta mainoksen klikkauksesta veloitetaan normaalisti. Arvio myyjästä -laajennus voi lisätä yrityksesi houkuttelevuutta potentiaalisten asiakkaiden silmissä!

Nyt sinulla pitäisi olla hyppysissäsi resepti, jolla tehostat mainostesi toimivuutta erilaisten mainoslaajennusten avulla. Pidä kirkkaana mielessä liiketoimintasi tavoitteet, kokeile automaattisia laajennuksia tai nykäise meitä hihasta!

 

Tuomas Timonen

Kirjoittaja Tuomas Timonen toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana. Hänen erikoisalaansa on Googlen ihmeellinen maailma, erityisesti AdWords.

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Miksi digimarkkinointi kannattaa ulkoistaa?

Miksi ulkoistaisit digimarkkinointisi, kun sinulla on jo omat työntekijät, jotka päivittelevät somea ja tekevät välillä jonkun kampanjan? 💁‍♂️ No siksi, että hankkimalla yrityksellesi digimarkkinoinnin luottokumppanin, saat yhden ihmisen sijaan kokonaisen tiimin, joka on jo testannut kaiken kantapään kautta – jättäen jäljelle vain tehokkaat ja tuottavat menetelmät! Samalla voit antaa omien… Lue lisää

Miten myydään diginä?

Apua! Kaikki myynti on siirtynyt digikanaviin, ja viestini hukkuu muiden sekaan! Mitä teen? Kuinka saat asiakkaasi kiinni kotisohvalta, kun kaikki muutkin yrittävät päästä samalle apajalle? Miten siis myyt diginä? 1. Herätä HUOMIO! Täsmäisku suoraan asiakkaan haasteisiin tai tarpeisiin tuottaa tuloksellisia yhteydenottoja. Älä tarjoa moottoriveneeseen uusia renkaita! 2. Auta ja tuota… Lue lisää

Pitäisikö perinteiset markkinointisuunnitelmat heittää roskakoriin?

Olen perustamassa uutta yritystä harrastukseeni liittyen ja ajattelin josko tällä kertaa tekisin liiketoimintasuunnitelman. Löysin pohjan yrittäjille suunnatusta palvelusta ja sieltä bongasin kohdan, jossa kuvailtiin markkinointisuunnitelman sisältöä. Meinasi leuka tippua lattiaan sitä lukiessa. Ei vilaustakaan ostajapersoonista, sisällöistä, luottamuksen rakentamisesta. Sen sijaan puhuttiin logosta, kirjekuorista ja mainosteippauksista. Toivon syvästi, ettei yksikään uusi… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva trainee tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit