24.9.2018

Näin teet hyvän Google Ads -tekstimainoksen

Osuvan tekstimainoksen tekeminen edellyttää Googlen sääntöjen ja suositusten noudattamisen lisäksi myös ymmärryksen asiakkaasi ongelmasta ja syyt miksi hän googlettaa. Tässä blogissa neuvon, miten luot mainoksia, joilla tavoitat kohderyhmäsi ja saat heidät klikkaamaan mainoksiasi.

Lähdetään liikkeelle mainoksen rakenteesta. Tekstimainos sisältää 3 otsikkoa, 2 kuvausta, URL:in ja halutessasi mainoksen polun.

Hyvä otsikko herättää huomion

Ihmiset kiinnittävät ensimmäisenä huomion otsikkoon – panosta siis siihen. Voit sisällyttää mainokseen kolme 30 merkin mittaista otsikkoa. Muista, että otsikon tulisi sisältää avainsanojasi.

Voit kokeilla erilaisia otsikkovaihtoehtoja, esimerkiksi kehotuksella tai ilman ja vertailla miten tämän vaikuttaa klikkausten määrään.

Onko sinulla meneillään ale-kampanja? Kerro tästä otsikossa.

Mainoksen kuvaus kertoo lisäarvosta

Pystytkö tiivistämään lupauksesi 90 merkkiin? Tämä on nimittäin Googlen sallima merkkimäärä tekstimainoksen kuvaukselle. Kuten otsikossa, myös kuvauksessa tulisi käyttää relevantteja avainsanoja.

Kerro siis kuvauksessa, miksi mainostamasi palvelu tai tuote on klikkaamisen arvoinen – ja kannusta klikkaukseen. Lisää kuvauksen loppuun houkutteleva call-to-action -kehotus. Kehotusta suunniteltaessa, pidä mielessä, mihin asiakas päätyy mainosta klikattuaan eli mitä odotat hänen tekevän sivustolla. ”Varaa aika nyt!”, ”Kokeile kuukausi veloituksetta!” tai ”Lue lisää palvelustamme!” ovat vain muutamia esimerkkejä. Kokeile miten eri vaihtoehdot toimivat.

Lopullinen URL

Mainokseen lisätään se URL-osoite, jonne asiakas päätyy klikkauksen jälkeen. Muista, että selailijan tulee päätyä mainosta vastaavalle laskeutumissivulle. Ei siis yrityksesi etusivulle, vaan sivulle, joka antaa lisätietoa klikatusta aiheesta. Laadukkaalla, mainosta vastaavalla laskeutumissivulla käytetään myös valittuja avainsanoja. Lisäksi sivun käyttökokemus ja nopea latausaika parantavat laskeutumissivun kokemusta, millä voi olla positiivisia vaikutuksia myös avainsanojesi laatupisteisiin.

Esimerkki:
Jos myyt retkeilyvarusteita ja haluat mainostaa telttoja, voisi mainoksen lasketumissivun URL olla seuraava: www.retkeilyputiikki.fi/teltat. Mainoksessa näkyviin tulisi kuitenkin ainoastaan: www.retkeilyputiikki.fi.

Miten voit antaa selailijalle lisätietoa sivusta, jolle hän on menemässä? Alla olevassa kappaleessa selvennetään tätä.

Mainoksen polku antaa hyödyllistä lisätietoa

Mainoksen polun tarkoituksena on antaa lisätietoja asiakkaalle siitä, mille sivulle hän klikattuaan päätyy. Kenttä on vapaaehtoinen, mutta sen käyttö on kuitenkin suositeltavaa.

Pystyt lisäämään kaksi polkutunnistetta, molemmat enintään 15 merkkiä. Yllä olevan esimerkin mukaan kannattaisi ainakin lisätä ”teltat” polku1:een ja polku2:seen jotain mahdollista lisätietoa, kuten ”kesäretkeily”, mikäli mainostaisit erityisesti kesätelttailuvarusteita. Mainoksessasi näkyvä URL tulisi täten olemaan muotoa: www.retkeilyputiikki.fi/teltat/kesäretkeily.

Mitä hyvä mainos ei sisällä?

Jos haluat Googlen (sekä asiakkaidesi) hyväksynnän, unohda Caps Lockilla kirjoitetut tekstit ja ylenpalttisen huutomerkkien käytön mainoksissa. Myöskään symbolit ja emojit eivät ole sallittuja. Jos kirjoitat kuvaukseen ”klikkaa tästä”, mainoksesi mitä todennäköisimmin hylätään. Tehtäväsi on siis saada asiakas klikkaamaan mainosta muiden kehotusten avulla.

Haluatko puhelinnumerosi mainokseen? Hyvä. Älä kuitenkaan kirjoita puhelinnumeroa mainostekstiin, vaan käytä puhelulaajennusta.

Asetu asiakkaasi asemaan ja luot parempia mainoksia

Nyt kun tiedät, mistä Google tykkää, kannattaa uhrata hetki ajatuksista sinulle tärkeimmälle eli asiakkaalle. Ajattele kuten asiakas ja mieti, miten hän lähtee etsimään ratkaisua ongelmaansa. Mitä hakutermejä hän käyttää? Käytä näitä termejä avainsanoina ja sisällytä avainsanat mainoksiin (sekä laskeutumissivulle). Muista, että sinun ei tarvitse arvailla: hyödynnä hakutermiraportin tietoja ja käytä apuna myös avainsanojen suunnittelijaa.

Jos haluat parantaa ja tehostaa mainoksiasi, suosittelen mainoslaajennusten käyttöä. Niiden avulla pystyt antamaan asiakkaalle lisätietoja ja ohjata häntä helpommin esimerkiksi yhteydenottoon. Mainoslaajennuksista lisää seuraavassa blogissa!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut rekrymarkkinointi salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys