Markkinoinnin automaatio

Palvele paremmin ja viesti asiakkaallesi oikeaan aikaan!  

Turhan usein digimarkkinoinnin avulla hankittuja kontakteja tai liidejä ei viedä eteenpäin millään tavalla. Kerätyt sähköpostiosoitteet joko kontaktoidaan välittömästi tai unohdetaan jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. Prosessista uupuu liidin lämmittäminen kohti onnistunutta myyntitapaamista.  

Markkinoinnin automaatiotyökaluilla voit rakentaa automaation, jossa yhteystietonsa jättänyt henkilö alkaa saada hänelle kohdennettua viestintää sähköpostiosoitteen jättämisen jälkeen. Tavoitteena on opastaa ja auttaa häntä ostoprosessissaan eteenpäin. Kun oston aika ajallaan tulee, keneen hän on yhteydessä? 

Markkinoinnin automaatiolla voit myös tehostaa viestintää olemassa oleville asiakkaille, edistää näin uudelleenostoja ja pyrkiä palvelemaan heitä niin hyvin, että he suosittelisivat yritystäsi eteenpäin.  

markkinoinnin automaation edut

1

Tunnistat, mistä  verkkosivukävijäsi ovat kiinnostuneita.  

2

Palvelet paremmin, kun verkkosivukävijä saa juuri häntä kiinnostavaa viestintää.  

3

Viestit oikea-aikaisesti, et siis silloin kun sinulla on aikaa, vaan silloin kun asiakkaalla on.  

4

Automatisoit manuaalista työtä.

Markkinoinnin automaatio ei tee markkinoinnistasi automaattista, mutta se tehostaa kyllä tekemistä!  

  1. Markkinoinnin automaatiotyökalu osana uusasiakashankintaa vaatii volyymia

Useimmista markkinoinnin automaatiotyökaluista on hyötyä uusasiakashankinnassa vasta sitten, kun saamme verkkosivustokävijät jättämään sähköpostiosoitteensa eli kykenemme keräämään jonkin tasoisia liidejä. Näin ollen tärkeää on huolehtia, että myös ostopolun eli REANE-mallin alkupää on kunnossa. 

  1. Markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto on prosessi

Markkinoinnin automaatiotyökalun hankinta ei yksin riitä. Markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto on prosessi, ei projekti. Työkalun käyttöönotto vaatii suunnittelua, johon on hyvä osallistaa markkinoinnin ohella myös myynti. Myyjät tietävät, ketkä ovat oikea kohderyhmä viestinnälle ja mitä heille tulee viestiä, jotta ostoprosessi etenee jouhevasti.  Markkinointi hahmottaa, mistä kyseinen kohderyhmä on saavutettavissa ja kuinka tehokkaat viestit luodaan. Yhteistuumin tulee kehittää riittävän houkuttava koukku, jossa verkkosivustokävijä saadaan jättämään sähköpostiosoitteensa ja homma voi alkaa. 

  1. Markkinoinnin automaatio vaatii toimiakseen runsaasti sisältöä. 

Tarvitaan materiaalia, jonka avulla sähköpostiosoitteita pyritään hankkimaan. Lisäksi on rakennettava automaatioviestejä, joissa sisältönä voi olla tekstiä, kuvaa tai videota. Tämän lisäksi useat markkinoinnin automaatiotyökalut mahdollistavat erilliset kampanjasivut ja automaatiopolkuihin voi rakentaa vaihtoehtoisia reittejä, joihin kontaktit jakaantuvat riippuen siitä, kuinka he reagoivat viestintäämme. 

  1. Uusasiakashankinnan ohella kannattaa automatisoida myös olemassa olevien asiakkaiden saama viestintä

Markkinoinnin automaatiotyökalu hankitaan usein tukemaan uusasiakashankintaa. Työkalu toimii kuitenkin erinomaisesti myös olemassa olevien asiakkaiden tiedottamisessa. Usein markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönotto kannattaisikin aloittaa olemassa olevista asiakkaista, sillä meillä on jo:  Heidän sähköpostiosoitteensa ja lupa viestiä. Kannattaa siis käydä läpi olemassa olevat asiakkaat ja pohtia, tulisiko heidät jakaa pienempiin ryhmiin esim. markkina-alueiden tai ostettujen palveluiden ja tuotteiden mukaisesti. Myynti ja markkinointi voi määritellä, minkälaista viestintää asiakkaille tulisi mennä, mitä myyjien tähän saakka lähettämistä viesteistä voitaisiin automatisoida ja mitä uutta viestintään tulisi sisällyttää jatkossa. 

Markkinoinnin automaatio käyttöön!  

  1. Työkalun valinta

    Valitsemme asiakkaan kanssa asiakkaan tarpeita vastaavan markkinoinnin automaatiotyökalun.

     

  2. Työkalun käyttöönotto

  3. Workshop

    Järjestämme workshopin, jossa suunnittelemme markkinoinnin automaatiotyökalun käyttöönottoprosessin .

  4. GDPR

    Ohjeistamme GDPR:n ja tietosuojaan liittyvissä asioissa.

  5. Automaatioiden rakentaminen

    • Lomakkeet
    • Automaatiopolut
    • Automaatioviestit
    • Kiitossivut
    • Analytiikkaseuranta.
  6. Koulutus

  7. Optimointi ja jatkokehitys

Activecampaign markkinoinnin automaatio testiin

Kiinnostaisiko sinuakin tehostaa markkinointiasi?

Varaa juttuhetki teknisen tuotannon johtajaltamme Joni Norringilta! 

Joni Norring

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä