Hakukoneoptimointi säästää rahaa ja auttaa oikeita asiakkaita löytämään yrityksesi

Kun tarvitset tiettyä tuotetta tai palvelua, mitä teet? Googlaat, totta kai! Fakta on, että jopa 92% haluamaansa etsivistä ihmisistä aloittaa ostopäätösprosessinsa hakukoneesta. Ensin etsitään lisää tietoa aiheesta, tuotteesta tai palvelusta. Sitten pyritään löytämään paras, halvin tai luotettavin yritys, joka tarjoaa ratkaisua tähän tarpeeseen. Koska Google on ylivoimaisesti suosituin hakukone, on sivuston löydettävyyden kannalta kriittistä sijoittua korkealle Googlen hakutuloksissa.

Googlessa näkyvyyttä saa joko luonnollisilla hakutuloksilla tai maksetuilla Google Ads - mainoksilla. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization eli SEO) tarkoittaa sivuston luonnollisten hakutulosten parantamista. Hakukoneoptimointi on maksettua mainontaa paljon kustannustehokkaampaa, varsinkin jos sitä tehdään pitkällä tähtäimellä ja systemaattisesti. 

Hakukoneoptimoinnista hyötyy niin asiakas kuin yrityksesikin

  • Tunnettuutesi kasvaa, kun näyt paremmin Googlessa 
  • Ratkaisua etsivät asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin 
  • Verkkosivustosi palvelee käyttäjien tarpeita paremmin 
  • Hakukoneoptimointi kasvattaa myyntiä, sillä asiakas on jo ostohousut jalassa 
  • Parantaa sivustosi käyttäjäystävällisyyttä 
  • Ymmärryksesi Googlen arvotuskriteereistä kasvaa.

Pienilläkin muutoksilla voidaan saada aikaan suuria heilahduksia hakusijoituksissa . 

”Näpyttelin avainsanoja verkkosivuille, eikö se riitä?”

  1. Kuvitellaan, että hakukoneoptimointi tapahtuu itsestään

    Edelleen törmää väitteeseen, että hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä on yhtä kuin hakukoneoptimointi. Todellisuudessa hakukoneystävällisen julkaisujärjestelmän valinta mahdollistaa hakukoneoptimoinnin tekemisen. Hakukoneoptimointi on prosessi, jossa sivustoa työstetään mukailemaan Googlen ohjeistuksia. Googlen ohjeistukset on jaettu suuriin kokonaisuuksiin, jotka koskevat sivuston tekniikkaa, sisältöjä, sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä sekä käyttäjäkokemusta. Parhaan hakukonenäkyvyyden saavat ne sivustot, jotka parhaiten noudattavat Googlen ohjeistuksia.

  2. Hakukoneoptimointia tehdään väärille avainsanoille 

    Hakukoneoptimoinnin käynnistyessä tulee määritellä, millä sanoilla Googlessa halutaan näkyä. Kyse on avainsana-analyysistä, jolla etsitään sanoja, joita oikea kohderyhmä käyttää Googlessa yrityksen tarjoamia palveluita etsiessään. Mikäli avainsana-analyysivaihe laiminlyödään, voi seurauksena olla:

    • Hakukoneoptimointi avainsanoille, joilla kukaan ei tee hakuja Googlessa
    • Hakukoneoptimointi avainsanoille, joilla Googlen käyttäjät etsivät jotain aivan muuta

    Ilman huolellista avainsana-analyysiä hakukoneoptimointi ei tuota toivottuja tuloksia.

  3. Hakukoneoptimointi jätetään puolitiehen 

    Pelkkä hakukoneoptimoinnin auditointi ei vielä paranna hakukonenäkyvyyttä. Hakukoneoptimointi aloitetaan usein nykytila-analyysillä tai auditoinnilla, mutta siinä vasta paikannetaan ongelmat ja määritellään tarvittavat toimenpiteet haluttujen tulosten savuttamiseksi. Hakukoneoptimoinnin tulosten saavuttaminen vie tyypillisesti neljästä kuuteen kuukautta ja sen aikana toimenpiteitä tehdään vaiheittain.

    Hakukoneoptimointi on prosessi, ei projekti. Google-näkyvyyden ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa työntekoa, sillä aina, kun kilpailijat parantavat sivustojaan, meidän on vastattava kilpailuun. Lisäksi meillä on mahdollisuus laajentaa hakukoneoptimointia määrittämällä uusia avainsanoja ja luomalla uusia sivuja sivurakenteeseen.

Verkkoasema osoitti, että on kiinnostunut tekemään töitä meidän kasvutavoitteiden eteen.

Aku Bragge
Liiketoimintapäällikkö, Oy Nylund-Group Ab

Miten google toimii?

Googlen algoritmit ovat niin edistyneitä, että vain ne sivustot, jotka sisältävät oikeasti laadukasta ja aktivoivaa sisältöä, sijoittuvat ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Käytännössä Google nostaa etusivulleen niitä sivuja, jotka vastaavat hakuja tekevien ihmisten tarpeisiin parhaiten. 

No mistä sitten tietää vastaako sivu ihmisten tarvetta? Yleisesti Google katsoo sivujen vastaavan ihmisten tarvetta esimerkiksi silloin, kun kävijät käyvät vierailunsa aikana usealla sivulla, viettävät sivustolla aikaa ja tekevät siellä mitattavia toimenpiteitä, kuten painavat sivulla olevia painikkeita. Hakukoneoptimointia tulee siis lähestyä käyttäjän näkökulmasta, unohtamatta kuitenkaan teknistä hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimoinnin vaiheet

  1. Nykytila-analyysi ja toimenpide-ehdotukset 
  1. Avainsana-analyysi 
  1. Tekninen hakukoneoptimointi 
  1. Sisältöjen hakukoneoptimointi 
  1. Kävijäpolkujen rakentaminen 
  1. Käyttäjäkokemuksen parantaminen 
  1. Seuranta ja tulosten raportointi 

Lue lisää hakukoneoptimoinnista:

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi on yksi Google-näkyvyyden kulmakiviä. Kun yrityksesi sivusto rakennetaan teknisesti Googlen mieltymysten mukaisesti, sillä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet sijoittua korkealle hakutuloksissa. Lue lisää

Sisällön hakukoneoptimointi

Jotta sivustosi voisi miellyttää sekä käyttäjiä että hakukoneita, on sivuilla oltava riittävästi laadukasta ja aidosti arvoa luovaa sisältöä. Laadukas ja kohderyhmääsi kiinnostava sisältö palvelee asiakkaitasi paremmin, kuin puolivillainen pari lausetta sisältävä kertomus tuotteiden ominaisuuksista. Lue lisää

B2B-päättäjä! Älä valitse markkinointikumppania ennen kuin olet nähnyt ehdotuksemme!

Laitetaanko teille hakukone tekemään myyntityötä puolestasi?

Varaa Riikan kalenterista aika juttutuokiolle.

Riikka Pohjanen

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä