Oy Ahola Group Ab

– Digistrategia vastaamaan brändiä

Verkkoaseman asiantuntijuuteen ja ammattitaitoon on ollut helppoa luottaa ja tuloksistakin näemme, että teemme nyt oikeita asioita oikealla tavalla.

Sanna Tamminen / Content Specialist, Ahola Transport

Oy Ahola Group Ab on yksi Pohjoismaiden suurimmista logistiikka-alan toimijoista. Yritys koostuu maantiekuljetusten ammattilaisesta Ahola Transportista, erikoiskuljetuksiin keskittyvästä Ahola Specialista sekä logistiikan digitaalisia ratkaisuja tarjoavasta Ahola Digitalista. Yritys palvelee asiakkaita Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa sekä CEE-maissa. 

Yhteistyömme Ahola Groupin kanssa käynnistyi maaliskuussa 2022, kun Ahola etsi kumppania, joka pystyisi tarjoamaan vahvan asiantuntijaosaamisen lisäksi projektihallinnan. KasvuMIT-palvelumme sopi heidän tarpeisiinsa erinomaisesti. Palvelussamme ei tehdä tuntitöitä, vaan digisisältöjä eli tuotteistettuja toimenpidekokonaisuuksista, jotka sisältävät tietyn aihepiiriin kaikki tarvittavat toimenpiteet toteutettuna kuukauden aikajaksolla.  

Tarpeet, joihin lähdimme hakemaan ratkaisuja

Yhteistyön tärkeimpänä tavoitteena oli saada luotua digistrategia, joka tukisi kaikkia Aholan eri palvelusegmenttejä sekä vastikään uudistettua brändiä.

Digimarkkinoinnin ja myynnin tueksi Ahola halusi kehittää myös verkkosivustonsa tekniikkaa, sisältöä ja käytettävyyttä.  

Digimarkkinoinnin tarpeisiin kuului mm.:  

  • parempi Google-näkyvyys  
  • monikanavainen markkinoint ja yhdenmukaistaminen uuden brändin mukaiseksi 
  • verkkosivuston kehittäminen 1.0-versiosta eteenpäin 
  • sisällöntuotanto ja käännöstyöt strategian mukaisille kielille (suomi, ruotsi, englanti, viro, puola). 

tavoitteita kohti

Lähdimme liikkeelle digistrategian suunnittelusta Ahola Transportille ja Specialille. Pidimme Aholan yhteyshenkilöiden kanssa workshoppeja, joissa kävimme läpi yrityksen liiketoimintaa ja kohderyhmiä. Määrittelimme yhdessä digimarkkinoinnin tavoitteet, jotka olivat:  

  • uuden brändin mukainen monikanavainen viestintä 
  • näkyvyyden ja sitä kautta tunnettuuden kasvattaminen sekä uusien asiakkaiden että sopimusliikennöitsijöiden keskuudessa 
  • yhteydenottojen määrän lisääminen verkkosivuilta. 

Otimme haltuun Aholan somekanavat ja Google Ads -tilit ja kävimme ne läpi tiimin kesken. Rakensimme sivustolle Google Analytics -seurannan ja optimoimme kampanjoita vastaamaan paremmin Aholan uutta brändiä. Teimme myös kanavatestit rekrytoinnille ja käynnistimme sopimusliikennöitsijäkampanjat Transportille. Specialin puolella kampanjat keskittyivät uusasiakashankintaan. Myös sisällöntuotanto lähti käyntiin heti yhteistyön alussa. Kirjoitimme erilaisia asiantuntijasisältöjä verkkosivuille ja vuosikertomukseen ja käännätimme ne kaikille kielille.

Tulosten analysointia helpottamaan rakensimme Looker Studio (entinen DataStudio) -raportit, joilla pääsemme analysoimaan dataa yhdessä näkymässä kaikista eri kanavista aina kampanjoista verkkosivuston kautta konvertoitumiseen saakka. 

Otimme myös haltuumme Aholan markkinointikanavat ja lähdimme kokeilemaan uutena TikTokia uutena kanavana erityisesti työnantajamielikuvan rakentamisessa.  

Olimme erittäin tyytyväisiä saamiemme hakemusten määrään ja laatuun. Tästä on tullut hyvää palautetta ja kiitosta useilta Aholalaisilta.

Jimmy Ahola / Marketing specialist, Ahola Transport

 

Verkkosivujen kävijäpolut kuntoon

Syksyllä 2022 otimme Aholan verkkosivut muun perustyön ohessa tarkempaan tarkasteluun. Teimme kävijäpolkusuunnitelman ja paransimme sivuilla käytettävyyttä ja lisäsimme laadukasta sisältöä.

 

Verkkoaseman tiimi

Aholan tiimissämme on kuusi jäsentä: Riikka toimii kasvupäällikkönä, Venla varakasvupäällikkönä, Riitta digisuunnittelijana, Jani hoitaa raportoinnin ja analytiikan, Riitta somepuolen ja kampanjat, Mika vastaa verkkosivujen kehittämisestä ja Susanna sisällöntuotannosta.  

Viikoittaisissa palavereissa käymme eri kokoonpanoilla läpi edellisen viikon toimenpiteet sekä tulevat suunnitelmat. Lisäksi sisällöntuottajamme Susanna jututtaa Aholan tiimiä aina tarpeen mukaan artikkeleita varten. 

Yhteistyöllä saadut tulokset

Monikanavainen markkinointi on toiminut rekrytoinnissa erinomaisesti ja tuonut runsaasti hakemuksia. Verkkosivujen parannustöiden seurauksena sivuston eheyttä ja toimintaa mittaava Health Score -pisteytys on noussut 65 –> 81.

Konversioiden määrä on ollut erittäin hyvä etenkin Transportin ja Specialin osalta, joihin markkinointia on ensimmäisen vuoden aikana keskitytty. Verkkosivukävijöitä tuli aikavälillä 19.4.–13.12.2022 lähes 60 000 ja konversioita lähes 2 000, mikä ylitti etenkin Transportin osalta hienosti asetetut tavoitteet.    

 

Lisäksi toteuttamamme sopimusliikennekampanja toi Aholalle vuoden 2022 aikana yhteensä 133 suomenkielistä, 14 englanninkielistä, 19 ruotsinkielistä, 51 puolankielistä ja 46 vironkielistä hakemusta. 

MITÄ MIELTÄ Aholalla OLLAAN YHTEISTYÖSTÄ?

Yhteistyömallimme toimii hyvin. Verkkoaseman asiantuntijatiimi pystyy vastaamaan Aholan tarpeisiin ja viikoittaiset palaverit ovat olleet hyvä tapa pysyä ajan tasalla puolin ja toisin. Yhteistyötä on ollut helppoa tehdä ja yhteistyön tulokset ovat olleet erinomaisia. Erityisesti sopimusliikennöitsijöiden rekrytointikampanjat ovat tuottaneet erinomaisia tuloksia. Meillä oli toiminnan kasvaessa erityinen tarve saada lisää uusia sopimusliikennöitsijöitä ja aloitimme siihen liittyen kampanjoinnin viime keväänä. Olimme erittäin tyytyväisiä saamiemme hakemusten määrään ja laatuun. Tästä on tullut hyvää palautetta ja kiitosta useilta Aholalaisilta.

Jimmy Ahola / Marketing specialist, Ahola Transport

On ollut helppo hypätä uutena mukaan tiimiin. Yhteistyö Verkkoaseman tiimin kanssa on ollut luontevaa ja mutkatonta alusta saakka. Verkkoaseman asiantuntijuuteen ja ammattitaitoon on ollut helppoa luottaa ja tuloksistakin näemme, että teemme nyt oikeita asioita oikealla tavalla.

Sanna Tamminen / Content Specialist, Ahola Transport

Oy Ahola group Ab

  • OY Ahola Group AB on yksi Pohjoismaiden johtavia kuljetusalan yrityksiä
  • Perustettu vuonna 1955
  • Kotipaikka Kokkola
  • Työllistää n. 700 henkilöä
  • Liikevaihto (12/2021) 112 702 000 EUR

Haluaisitko sinäkin markkinoinnista vetoapua myynnille?

Varaa juttuhetki toimitusjohtajamme Tiinan kanssa!

Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen

Vastaavia toteutuksia