Sosiaalinen media sisällön jakelukanavana

24.11.2017

Sosiaalinen media sisällön jakelukanavana

Oletko kuullut seitsemän kerran säännöstä? Tulevan asiakkaan tulee kuulla (markkinoinnillinen) viestisi vähintään 7 kertaa ennen kuin hän on valmis ostotoimintaan. Seitsemän vaikuttavaa viestiä ennen ostotapahtumaa – on selvää, että nämä viestit eivät olla asiakkaan ahdistelua tai spämmäystä. Inbound-markkinoinnin mallin mukaisesti tulevalle asiakkaalle tulee tarjota kiinnostavaa sisältöä jokaisessa ostoprosessin vaiheessa.

Asiakkaan ostoprosessin alkuvaiheessa istutetaan ajatuksen siemen tarjoamastasi palvelusta ja matkan varrella siementä kastellaan ja hoivataan, mahdollistetaan sen kasvu kiinnostavan sisällön avulla. Jotta tämä olisi mahdollista, tulevan asiakkaan täytyy löytää tiensä sisältömme pariin.

Kalleinta onkin sisältö, joka ei tavoita lukijaansa.

Sisällön jakaminen ja markkinointi

Onnistunut sisällön jakaminen ajaa liikennettä verkkosivuille, sitouttaa kävijöitä ja auttaa tulevia asiakkaita päätöksenteossa. Pelkkä sisällöntuottaminen ilman jakelua on sama kuin suunnittelisi upeat synttäribileet, mutta unohtaisi kutsua vieraat.

Ilmainen sisällön jakelu. Ehdottomasti tehokkain ilmainen jakelukanava on onnistunut hakukoneoptimointi, eli se, että haluttu sisältö löytyy hakukoneesta asiakkaiden käyttämillä avainsanoilla. Sähköpostimarkkinointi kuuluu myös ilmaisiin jakelukanaviin, vaikka itse työkalut saattavatkin olla maksullisia. Sosiaalinen media on veloitukseton kanava, vaikkakin yrityssivujen luonnollinen näkyvyys asiakkaiden feedeissä on heikentynyt huomattavasti.

Maksullinen sisällön jakelu. Maksetussa mainonnassa on se erityinen etu, että näissä kanavissa pystytään kohdentamaan jakelua ilmaisia kanavia huomattavasti tarkemmin. Tyypillisimmät maksulliset jakelukanavat ovat hakukonemainonta (Suomessa suosituin Google AdWords) sekä some-kanavat kuten Facebook, LinkedIn, Twitter ja Instagram. Maksullista näkyvyyttä on hyvä ensin kokeilla pienemmällä budjetilla eri kanavia ja kohderyhmiä hyödyntäen kuin rysäyttää isolla rahalla kaikkiin kanaviin kerralla.

Sosiaalinen media jakelukanavana

Miten aloitan?

  1. Aseta tavoitteet toiminnalle. Haluatko lisää liikennettä verkkosivuille? Lisää uutiskirjeen tilaajia? Käytä hyväksi SMART-mallia: Specifi-Measurable-Attainable-Relevant-Timely.
  2. Tee sisältösuunnitelma. Valitse se sisältö, mitä jaat eteenpäin sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi voit päättää, että sosiaalisessa mediassa jaetaan ainoastaan blogaukset ja yrityksen tapahtumien markkinointi. Sisällön muodosta riippuen erityyppisiä sisältöjä voidaan jakaa eri kanavissa, esimerkiksi kuvat Instagramissa ja blogit LinkedInissä.
  3. Valitse ne kanavat, joissa tulevat asiakkaasi viihtyvät. Älä yritä ottaa haltuun kaikkia kanavia kerralla, määrä ei korvaa laatua.
  4. Some-optimointi. Kokeile erilaisia tapoja viestiä. Jossain kanavissa on jo rajoittava merkkimäärä käytettävissä, joka haastaa sanomaan asiaan asioita eri tavalla. Hyödynnä ja kokeile kuvia ja videoita – ne saavat useimmiten paremmin huomiota kuin pelkkä teksti. Muista kuitenkin laatu visuaalisessa sisällössä (ei pikselöityneitä suttukuvia). Älä jäykistele liikaa vaan muista aitous ja rentous.
  5. Mittaa sitoutuneisuutta aina konversioon saakka. Mittaa ensin yleisösi koko, kuinka paljon olet kasvattanut yleisöäsi viimeisen kvartaalin aikana. Kuinka paljon yleisösi on sitoutunut sisältöösi (jaot, tykkäykset, twiittaukset) ja kuinka paljon yleisöstä on generoitunut liideiksi.
  6. Testaa ja hyödynnä oppimaasi.

Kurkkaa tästä, miten meillä tehdään some-markkinointia! Kerromme mielellämme lisää.

 

Some-opas B2B-yritykselle

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Mitä tarkoittaa sisältöstrategia?

Myyjät mukaan markkinointiin! Olen käynyt viime viikkojen aikana kymmeniä keskusteluja yrittäjien ja markkinoijien kanssa siitä, miten nykyisessä maailmantilassa voidaan tehdä myyntiä ja uusasiakashankinta. Sellaiset termit kuin mm. sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja inbound ovat nousseet tiuhaan keskusteluissa esiin. Tällainen markkinoinnille tuttu terminologia saattaa kuitenkin tuntua myyjien vinkkelistä ylätason hötöltä – miten nämä… Lue lisää

Älä haaveile turhaan videosi trendaamisesta tai nousemisesta viraaliksi!

Olen tehnyt lähes kolmesataa videota Verkkiksen aikana, aloittaen vuonna 2017. Moniko näistä videoista on noussut viraaliksi? Ei yksikään! Mutta uusia asiakkaita niiden avulla on saatu! Lakkaa siis haaveilemasta omien videoidesi trendaamisesta, ja panosta sen sijaan sisällön laatuun! Viskaa siis viraalit veke ja keskity videotuotannon laatuun näillä vinkeillä! 1. Monikanavaisuus. ”Ydinkohderyhmäni ei ole… Lue lisää

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit