Sosiaalinen media sisällön jakelukanavana

24.11.2017

Sosiaalinen media sisällön jakelukanavana

Oletko kuullut seitsemän kerran säännöstä? Tulevan asiakkaan tulee kuulla (markkinoinnillinen) viestisi vähintään 7 kertaa ennen kuin hän on valmis ostotoimintaan. Seitsemän vaikuttavaa viestiä ennen ostotapahtumaa – on selvää, että nämä viestit eivät olla asiakkaan ahdistelua tai spämmäystä. Inbound-markkinoinnin mallin mukaisesti tulevalle asiakkaalle tulee tarjota kiinnostavaa sisältöä jokaisessa ostoprosessin vaiheessa.

Asiakkaan ostoprosessin alkuvaiheessa istutetaan ajatuksen siemen tarjoamastasi palvelusta ja matkan varrella siementä kastellaan ja hoivataan, mahdollistetaan sen kasvu kiinnostavan sisällön avulla. Jotta tämä olisi mahdollista, tulevan asiakkaan täytyy löytää tiensä sisältömme pariin.

Kalleinta onkin sisältö, joka ei tavoita lukijaansa.

Sisällön jakaminen ja markkinointi

Onnistunut sisällön jakaminen ajaa liikennettä verkkosivuille, sitouttaa kävijöitä ja auttaa tulevia asiakkaita päätöksenteossa. Pelkkä sisällöntuottaminen ilman jakelua on sama kuin suunnittelisi upeat synttäribileet, mutta unohtaisi kutsua vieraat.

Ilmainen sisällön jakelu. Ehdottomasti tehokkain ilmainen jakelukanava on onnistunut hakukoneoptimointi, eli se, että haluttu sisältö löytyy hakukoneesta asiakkaiden käyttämillä avainsanoilla. Sähköpostimarkkinointi kuuluu myös ilmaisiin jakelukanaviin, vaikka itse työkalut saattavatkin olla maksullisia. Sosiaalinen media on veloitukseton kanava, vaikkakin yrityssivujen luonnollinen näkyvyys asiakkaiden feedeissä on heikentynyt huomattavasti.

Maksullinen sisällön jakelu. Maksetussa mainonnassa on se erityinen etu, että näissä kanavissa pystytään kohdentamaan jakelua ilmaisia kanavia huomattavasti tarkemmin. Tyypillisimmät maksulliset jakelukanavat ovat hakukonemainonta (Suomessa suosituin Google AdWords) sekä some-kanavat kuten Facebook, LinkedIn, Twitter ja Instagram. Maksullista näkyvyyttä on hyvä ensin kokeilla pienemmällä budjetilla eri kanavia ja kohderyhmiä hyödyntäen kuin rysäyttää isolla rahalla kaikkiin kanaviin kerralla.

Sosiaalinen media jakelukanavana

Miten aloitan?

  1. Aseta tavoitteet toiminnalle. Haluatko lisää liikennettä verkkosivuille? Lisää uutiskirjeen tilaajia? Käytä hyväksi SMART-mallia: Specifi-Measurable-Attainable-Relevant-Timely.
  2. Tee sisältösuunnitelma. Valitse se sisältö, mitä jaat eteenpäin sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi voit päättää, että sosiaalisessa mediassa jaetaan ainoastaan blogaukset ja yrityksen tapahtumien markkinointi. Sisällön muodosta riippuen erityyppisiä sisältöjä voidaan jakaa eri kanavissa, esimerkiksi kuvat Instagramissa ja blogit LinkedInissä.
  3. Valitse ne kanavat, joissa tulevat asiakkaasi viihtyvät. Älä yritä ottaa haltuun kaikkia kanavia kerralla, määrä ei korvaa laatua.
  4. Some-optimointi. Kokeile erilaisia tapoja viestiä. Jossain kanavissa on jo rajoittava merkkimäärä käytettävissä, joka haastaa sanomaan asiaan asioita eri tavalla. Hyödynnä ja kokeile kuvia ja videoita – ne saavat useimmiten paremmin huomiota kuin pelkkä teksti. Muista kuitenkin laatu visuaalisessa sisällössä (ei pikselöityneitä suttukuvia). Älä jäykistele liikaa vaan muista aitous ja rentous.
  5. Mittaa sitoutuneisuutta aina konversioon saakka. Mittaa ensin yleisösi koko, kuinka paljon olet kasvattanut yleisöäsi viimeisen kvartaalin aikana. Kuinka paljon yleisösi on sitoutunut sisältöösi (jaot, tykkäykset, twiittaukset) ja kuinka paljon yleisöstä on generoitunut liideiksi.
  6. Testaa ja hyödynnä oppimaasi.

Kurkkaa tästä, miten meillä tehdään some-markkinointia! Kerromme mielellämme lisää.

 

Some-opas B2B-yritykselle

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

verkkoasema voita asiantuntija

Ammattimaineen rakentajalle: Tekemisen teesit

Mitkä ovat niitä tekemisen teesejä, joiden avulla alkaa asioita tapahtua – olipa kyse sitten yrittäjyydestä tai ammattimaineen rakentamisesta? Intohimo: Tee sitä mitä rakastat. Nopeus: Uskalla kokeilla ja epäonnistua. Aktiivisuus: Tee juttuja. PALJON. Huomio: Onko katse peräpeilissä ja hilloat epäonnistumisia vai tutkailetko uteliaasti edessäpäin avautuvaa maisemaa?

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta… Lue lisää

Onko somesta hyötyä myynnissä -blogi

Onko somesta hyötyä myynnissä?

Ei tarvitse mennä montaa vuotta taaksepäin, kun somen käyttäminen töissä oli työnantajan ajan tuhlaamista. Koettiin, että siellä viihtyminen oli pelkästään henkilökohtaista toimintaa eikä liittynyt myyntiin saatikka sitten ”oikeisiin töihin”. Suosittu lausahdus on ollut myös seuraava: ”Ei ne meidän asiakkaat Facebookissa ole!” Sosiaalinen media on mahdollisuuksien areena tänä päivänä. Päättäjistä 80… Lue lisää

kahdeksan vinkkiä sometukseen

Somevillitys – kannattaako tuhlata aikaa? Kahdeksan vinkkiä onnistuneeseen somestrategiaan.

”Meikästä tuli sitten meidän firman LinkedIn-kouluttaja. Ei vaadita näköjään muuta kuin se, että osaan muodostaa lauseen ja postata sen linkkariin. P*kele.” Sain ylläolevan viestin eräältä tutultani viime viikon perjantai-iltana. Tuttuni on töissä eräässä noin 100 hlöä työllistävässä asiantuntijayrityksessä, jossa on päätetty ottaa some haltuun. Soitin tuttavalleni ja kyselin tarkemmin tilanteesta,… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit