Tavoitteelliset verkkosivut blogi

15.05.2018

Tavoitteelliset verkkosivut

Tiedätkö, paljonko sivustollasi on kävijöitä? Kuinka moni heistä palaa takaisin ja kuinka moni poistuu saman tien? Mistä sivuston kävijät oikein saapuvat? Mitä he sivustolla tekevät? Miksi he saapuvat sivustollesi ja mitä he haluavat?

Meidän ei tarvitse ”mutuilla”!

Yksi keskeinen osa digitaalista markkinointia on tehtyjen markkinointitoimenpiteiden seuranta. Kävijäseurannan avulla saadaan tietoa markkinoinnin tehosta sekä sivuston käytettävyydestä, laadusta, tuottavuudesta jne. Kävijäseurannasta saaduilla tiedoilla voidaan kehittää ja kohdentaa digitaalista markkinointia sekä parantaa verkkosivujen laatua. Mutu-tuntumalla ei kannata suunnitella toimenpiteitä, kun analytiikasta voimme saada varmuuden.
 

Konversio kunniaan!

Markkinointitoimenpiteiden onnistumista voidaan mitata hyvinkin tarkasti, jolloin puhutaankin yleensä konversiosta. Konversio on verkkosivujen olemassaolon tavoite, syy, miksi ne ovat olemassa. Yleensä pitkäntähtäimen syitä ovat uusien asiakkuuksien hankkiminen ja esimerkiksi tunnettuuden kasvattaminen. Mitattavia konversiotavoitteita voi olla esimerkiksi:
• Yhteydenottolomakkeen täyttäminen
• Uutiskirjeen tilaus
• Rekisteröityminen
• Tilauksen tekeminen
• Nettikisaan osallistuminen
• Tapahtumaan ilmoittautuminen
• Oppaan lataus
Konversiolaskennassa (konversioprosentti) selvitetään siis, kuinka moni verkkosivuille tulleista kävijöistä päätyy suorittamaan asetetun tavoitteen. Konversiolaskennan tulisikin olla perusta kaikelle digitaalisen markkinoinnin mittaukselle. Konversio–optimoinnilla pyritään siis parantamaan sivuston tavoitteiden saavuttamista ilman, että lisätään mainosbudjettia, tai kasvatetaan kävijämääriä!
 

Tavoitteiden seuraaminen

Konversiotavoitteiden seuranta tapahtuu analytiikkatyökalun avulla. Tarjolla on ilmainen Google Analytics-työkalu sekä maksullisia versioita, joilla pääsee seuramaan sivuston tapahtumia myös takautuvasti sekä tunnistamaan sivustolla vierailevia organisaatioita. Konversion jälkeisiä tapahtumia pääsee taas seuraamaan markkinoinnin automaatio työkaluilla – mitä kävijä tekee konversion jälkeen? Automaation avulla voimme jatkaa kävijän palvelemista konversiosta eteenpäin, tarjoamalla juuri häntä kiinnostavia sisältöjä, juuri oikeaan aikaan. Tehokas analytiikkatyökalujen käyttö edesauttaa markkinointibudjetin oikein kohdistamista ja minimoitte hukkainvestoinnit. Verkkoasema tarjoaa tukea analytiikan seurantaan, koulutusta analytiikkatyökaluihin sekä konversio-optimointia asiakkaan tarpeiden mukaan. Tutustu referensseihimme ja pyydä tarjous tarvitsemastanne analytiikkapalvelusta.

Tiedä mitä teet ja miksi – siinä on avaimet onnistuneeseen digimarkkinointiin!

Terkuin,

Tiina Räisänen

B2B-yrityksen verkkosivut
Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit