Tavoitteelliset verkkosivut blogi

15.05.2018

Tavoitteelliset verkkosivut

Tiedätkö, paljonko sivustollasi on kävijöitä? Kuinka moni heistä palaa takaisin ja kuinka moni poistuu saman tien? Mistä sivuston kävijät oikein saapuvat? Mitä he sivustolla tekevät? Miksi he saapuvat sivustollesi ja mitä he haluavat?

Meidän ei tarvitse ”mutuilla”!

Yksi keskeinen osa digitaalista markkinointia on tehtyjen markkinointitoimenpiteiden seuranta. Kävijäseurannan avulla saadaan tietoa markkinoinnin tehosta sekä sivuston käytettävyydestä, laadusta, tuottavuudesta jne. Kävijäseurannasta saaduilla tiedoilla voidaan kehittää ja kohdentaa digitaalista markkinointia sekä parantaa verkkosivujen laatua. Mutu-tuntumalla ei kannata suunnitella toimenpiteitä, kun analytiikasta voimme saada varmuuden.

Konversio kunniaan!

Markkinointitoimenpiteiden onnistumista voidaan mitata hyvinkin tarkasti, jolloin puhutaankin yleensä konversiosta. Konversio on verkkosivujen olemassaolon tavoite, syy, miksi ne ovat olemassa. Yleensä pitkäntähtäimen syitä ovat uusien asiakkuuksien hankkiminen ja esimerkiksi tunnettuuden kasvattaminen. Mitattavia konversiotavoitteita voi olla esimerkiksi:
• Yhteydenottolomakkeen täyttäminen
• Uutiskirjeen tilaus
• Rekisteröityminen
• Tilauksen tekeminen
• Nettikisaan osallistuminen
• Tapahtumaan ilmoittautuminen
• Oppaan lataus
Konversiolaskennassa (konversioprosentti) selvitetään siis, kuinka moni verkkosivuille tulleista kävijöistä päätyy suorittamaan asetetun tavoitteen. Konversiolaskennan tulisikin olla perusta kaikelle digitaalisen markkinoinnin mittaukselle. Konversio–optimoinnilla pyritään siis parantamaan sivuston tavoitteiden saavuttamista ilman, että lisätään mainosbudjettia, tai kasvatetaan kävijämääriä!
 

Tavoitteiden seuraaminen

Konversiotavoitteiden seuranta tapahtuu analytiikkatyökalun avulla. Tarjolla on ilmainen Google Analytics-työkalu sekä maksullisia versioita, joilla pääsee seuramaan sivuston tapahtumia myös takautuvasti sekä tunnistamaan sivustolla vierailevia organisaatioita. Konversion jälkeisiä tapahtumia pääsee taas seuraamaan markkinoinnin automaatio työkaluilla – mitä kävijä tekee konversion jälkeen? Automaation avulla voimme jatkaa kävijän palvelemista konversiosta eteenpäin, tarjoamalla juuri häntä kiinnostavia sisältöjä, juuri oikeaan aikaan. Tehokas analytiikkatyökalujen käyttö edesauttaa markkinointibudjetin oikein kohdistamista ja minimoitte hukkainvestoinnit. Verkkoasema tarjoaa tukea analytiikan seurantaan, koulutusta analytiikkatyökaluihin sekä konversio-optimointia asiakkaan tarpeiden mukaan. Tutustu referensseihimme ja pyydä tarjous tarvitsemastanne analytiikkapalvelusta.

Tiedä mitä teet ja miksi – siinä on avaimet onnistuneeseen digimarkkinointiin!

Terkuin,

Tiina Räisänen

B2B-yrityksen verkkosivut
Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Digimarkkinoinnilla lisää liikevaihtoa

Digimarkkinoinnilla lisää liikevaihtoa

Saako digillä tuloksia? Tutustu Verkkiksen omaan dataan! Vuosi on taas vierähtänyt ja on aika tutustua Verkkiksen oman markkinoinnin tuloksiin. Teemme asiakkaillemme digimarkkinointia, mutta toki teemme paljon markkinointia myös itsellemme. Verkkis toimiikin erinomaisena testilabrana, kun kokeilemme uusia työkaluja, medioita tai tekniikoita. Vuoden 2017 tulokset löydät täältä. Verkkosivujen kävijävolyymi on noussut +15… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit