Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Hakukoneoptimointi

Riikka ja Laura

Hakukoneoptimointi säästää rahaa ja auttaa oikeita asiakkaita löytämään yrityksesi

Kun tarvitset tiettyä tuotetta tai palvelua, mitä teet? Googlaat, totta kai! Fakta on, että jopa 92 % haluamaansa etsivistä ihmisistä aloittaa ostopäätösprosessinsa hakukoneesta. Ensin etsitään lisää tietoa aiheesta, tuotteesta tai palvelusta. Sitten pyritään löytämään paras, halvin tai luotettavin yritys, joka tarjoaa ratkaisua tähän tarpeeseen. Koska Google on ylivoimaisesti suosituin hakukone, on sivuston löydettävyyden kannalta kriittistä sijoittua korkealle Googlen hakutuloksissa.

Googlessa näkyvyyttä saa joko luonnollisilla hakutuloksilla tai maksetuilla Google Ads - mainoksilla. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization eli SEO) tarkoittaa sivuston luonnollisten hakutulosten parantamista. Hakukoneoptimointi on maksettua mainontaa paljon kustannustehokkaampaa, varsinkin jos sitä tehdään pitkällä tähtäimellä ja systemaattisesti. 

Hakukoneoptimoinnista hyötyy niin asiakas kuin yrityksesikin 

  • Tunnettuutesi kasvaa, kun näyt paremmin Googlessa 
  • Ratkaisua etsivät asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin 
  • Verkkosivustosi palvelee käyttäjien tarpeita paremmin 
  • Hakukoneoptimointi kasvattaa myyntiä, sillä asiakas on jo ostohousut jalassa 
  • Parantaa sivustosi käyttäjäystävällisyyttä 
  • Ymmärryksesi Googlen arvotuskriteereistä kasvaa.

”Näpyttelin avainsanoja verkkosivuille, eikö se riitä?”

1

Kuvitellaan, että hakukoneoptimointi tapahtuu itsestään

Edelleen törmää väitteeseen, että hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä on yhtä kuin hakukoneoptimointi. Todellisuudessa hakukoneystävällisen julkaisujärjestelmän valinta mahdollistaa hakukoneoptimoinnin tekemisen. Hakukoneoptimointi on prosessi, jossa sivustoa työstetään mukailemaan Googlen ohjeistuksia. Googlen ohjeistukset on jaettu suuriin kokonaisuuksiin, jotka koskevat sivuston tekniikkaa, sisältöjä, sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä sekä käyttäjäkokemusta. Parhaan hakukonenäkyvyyden saavat ne sivustot, jotka parhaiten noudattavat Googlen ohjeistuksia. 

2

Hakukoneoptimointia tehdään väärille avainsanoille 

Hakukoneoptimoinnin käynnistyessä tulee määritellä, millä sanoilla Googlessa halutaan näkyä. Kyse on avainsana-analyysistä, jolla etsitään sanoja, joita oikea kohderyhmä käyttää Googlessa yrityksen tarjoamia palveluita etsiessään. Mikäli avainsana-analyysivaihe laiminlyödään, voi seurauksena olla:  

  • Hakukoneoptimointi avainsanoille, joilla kukaan ei tee hakuja Googlessa 
  • Hakukoneoptimointi avainsanoille, joilla Googlen käyttäjät etsivät jotain aivan muuta 

Ilman huolellista avainsana-analyysiä hakukoneoptimointi ei tuota toivottuja tuloksia. 

3

Hakukoneoptimointi jätetään puolitiehen 

Pelkkä hakukoneoptimoinnin auditointi ei vielä paranna hakukonenäkyvyyttä. Hakukoneoptimointi aloitetaan usein nykytila-analyysillä tai auditoinnilla, mutta siinä vasta paikannetaan ongelmat ja määritellään tarvittavat toimenpiteet haluttujen tulosten savuttamiseksi. Hakukoneoptimoinnin tulosten saavuttaminen vie tyypillisesti neljästä kuuteen kuukautta ja sen aikana toimenpiteitä tehdään vaiheittain. 

Hakukoneoptimointi on prosessi, ei projekti. Google-näkyvyyden ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa työntekoa, sillä aina, kun kilpailijat parantavat sivustojaan, meidän on vastattava kilpailuun. Lisäksi meillä on mahdollisuus laajentaa hakukoneoptimointia määrittämällä uusia avainsanoja ja luomalla uusia sivuja sivurakenteeseen. 

“Verkkoasema osoitti, että on kiinnostunut tekemään töitä meidän kasvutavoitteiden eteen.”  

– Aku Bragge, Liiketoimintapäällikkö, Oy Nylund-Group Ab 

Miten Google toimii?

Googlen algoritmit ovat niin edistyneitä, että vain ne sivustot, jotka sisältävät oikeasti laadukasta ja aktivoivaa sisältöä, sijoittuvat ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Käytännössä Google nostaa etusivulleen niitä sivuja, jotka vastaavat hakuja tekevien ihmisten tarpeisiin parhaiten. 

No mistä sitten tietää vastaako sivu ihmisten tarvetta? Yleisesti Google katsoo sivujen vastaavan ihmisten tarvetta esimerkiksi silloin, kun kävijät käyvät vierailunsa aikana usealla sivulla, viettävät sivustolla aikaa ja tekevät siellä mitattavia toimenpiteitä, kuten painavat sivulla olevia painikkeita. Hakukoneoptimointia tulee siis lähestyä käyttäjän näkökulmasta, unohtamatta kuitenkaan teknistä hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimoinnin vaiheet

  • Nykytila-analyysi ja toimenpide-ehdotukset 
  • Avainsana-analyysi 
  • Tekninen hakukoneoptimointi 
  • Sisältöjen hakukoneoptimointi 
  • Kävijäpolkujen rakentaminen 
  • Käyttäjäkokemuksen parantaminen 
  • Seuranta ja tulosten raportointi 

oletko lukenut nämä?

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

YouTube-mainonta 

Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Vaikka YouTube-mainonta tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti, jää se harmillisen usein B2B-yrityksiltä hyödyntämättä.…

Lue lisää

Panu ja TuomasBlogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

WordPress verkkosivujen moottorina 

Verkkosivujen päivittäminen on helppoa ja mukavaa Rakennamme verkkosivut alusta lähtien asiakkaan tarpeiden mukaan. Koodaamme oman teeman jokaiselle verkkosivustolle. Teema sisältää verkkosivujen ulkoasun, jolloin sivujen päivittäjät…

Lue lisää

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Video on vakuuttamisen kuningas 

Kiinnitä huomiota, sytytä asiakkaasi aistit  Video on muutakin kuin verkkosivuston mukava lisä yrityksesi viestinnässä. Videon avulla rakennat luottamusta, kasvatat brändipääomaa ja annat lisäarvoa asiakkaallesi. Informatiivisuus saa…

Lue lisää

Riikka, Tiina ja Laura.

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI? 

Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi. 

”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia.