Digimarkkinointi rekrytoinnin tukena

Rekrymarkkinointi
Alansa huippuosaajien rekrytointi vaatii muutakin kuin onnistuneen rekryilmoituksen. Itseasiassa rekrymarkkinointi on käynnistynyt jo ennen varsinaisen avoimen paikan markkinointia. Kaikki se, miten yritys viestii – tai on viestimättä), on itseasiassa rekrymarkkinointia. Somepresenssi, uutiskirjeet, verkkosivujen päivitykset, työntekijöiden päivitykset esimerkiksi LinkedIn:ssä ovat osa rekrymarkkinointia ja rakentavat mielikuvaa yrityksestä työnantajana.
Ottaako yritys hakemuksia vastaan, vai tekeekö se rekrymarkkinointia houkutellakseen parhaita osaajia?
Tom Laine, LinkedIn-guru ja Verkkoaseman osakas
miten rakennetaan positiivinen työnantajamielikuva?
Työnantajamielikuva, eli employer brand, on yhtä kuin yrityksesi maine työnantajana. Se on kriittinen osa koko yrityksesi brändiä, eikä vähiten siksi, että monilla aloilla käydään nyt kovaa kilpailua parhaista osaajista. Jos haluat, että yrityksesi on haluttu työpaikka, jonne oman alansa huiput hinkuvat töihin, on sinun kiinnitettävä huomiota siihen, millainen kuva yrityksestäsi välittyy ulospäin.
Tässä webinaarissa markkinointivelhomme Marjo Pekonen ja Riitta Ylilehto paljastivat parhaat vinkkinsä työnantajamielikuvan rakentamiseen.
TULOKSELLINEN REKRYMARKKINOINTI
- Unelmatyöntekijän profiilin tekeminen: Millainen on juuri teille sopiva työntekijä? Jotta yrityksellesi sopivia työhakemuksia alkaa tulla, täytyy ensin selvittää, millaista työntekijää etsitte? Mitä hän haluaa? Mitä arvostaa? MIKSI hän haluaisi työskennellä juuri teidän yrityksessänne? Mistä kanavista hänet löytää?
- Työnantajamielikuvan suunnitelmallinen rakentaminen: Millainen mielikuva yrityksestänne syntyy verkkosivuilla ja somessa? Millaista teillä on olla töissä? Millaisia tehtäviä ja työnkuvia yrityksessänne on tarjolla? Tarkastele kriittisesti nykyistä viestintäänne unelmatyöntekijän näkökulmasta. Houkutteleeko? Mitä voisitte tehdä toisin?
- Työntekijälähettiläiden kannustaminen: Työnhakijan on helpointa samaistua työntekijöihin ja heidän viestintäänsä. Löytyykö verkkosivuiltanne uratarinoita? Kannustetaanko työntekijöitä viestimään työstään esimerkiksi LinkedInissä? Näyttääkö johto esimerkkiä ja sparraa muita?
Työnantajamielikuvan rakentaminen on prosessi
Löydä unelma- työntekijäsi
- Unelmatyöntekijäprofiilin määrittäminen
- Unelmatyöntekijöiden tavoittelu
-
- Työnantajamielikuvaan vaikuttavien sisältöjen jakelu eri kanavissa
- Rekrytointikampanjointi
- (maksullinen mainonta)
- Rekrytointikampanjointi (orgaaniset postaukset)
Herätä kiinnostus
- Verkkosivuille rekrytointiosio
- Artikkeli: Millaista meillä on työskennellä?
- Kuvia toimitiloissa kuvattuna
- Esimiehet esille
- Työsuhde-edut verkkosivuille esille
- Viihteellisempää sisältöä someen
-
- TikTok
Osaajat esiin
- Työntekijälähettiläiden koulutus
- Työntekijätarinat
- Valokuvaus
- Tilannekuvia
- Kasvokuvat
- Asiantuntija-artikkeleilla osaaminen esiin
Avoimet työpaikat & pysy mielessä
- Tuodaan avoimet työpaikat verkkosivuilla näkyvästi esille
- Uudelleenmarkkinointia aiemmin hakeneille
- Potentiaalisten hakijoiden uutiskirjelista
Tehosta tekemistä
- Mihin hakemukset menevät? Voidaanko osa käsittelystä automatisoida?
- Voidaanko hakijoille vastata automaattisesti prosessin edetessä?
- Onhan käsittelyprosessi suunniteltu hakijan kokemuksen näkökulmasta?
Suosituimpia rekrytointimarkkinoinnin toimenpiteitä
Olemme koonneet tyypillisimmät rekrytointimarkkinoinnin toimenpiteet selkeiksi kokonaisuuksiksi eli digisisällöiksi. Digisisällöt toteutetaan yhden sprintin eli kuukauden aikana ja niitä voidaan tehdä useita rinnakkain.
Työnantajamielikuvan määrittäminen ja kehittämissuunnitelma
Analysoimme työnantajamielikuvan nykytilanteen ja teemme kehittämistä varten toimenpidesuunnitelman. Määrittelemme myös mittarit, joiden avulla voimme seurata mielikuvan kehittymistä jatkossa.
Unelmatyöntekijäprofiilin määrittäminen
Määrittelemme unelmatyöntekijäprofiileja asiakkaamme edustajien kanssa workshopissa. Teemme 1 – 3 profiilia valmiiksi ja käymme ne asiakkaamme kanssa läpi yhdessä. Näitä profiileja voimme hyödyntää jatkossa mm. sisällöntuotannossa ja rekrytointimarkkinoinnissa.
Työntekijälähettiläisyys, koulutus
Järjestämme ensin tunnin konsultoinnin yrityksen johdon kanssa. Käymme tässä läpi nykytilannetta ja sovimme tavoitteet. Tämän jälkeen pidämme valituille työntekijälähettiläille. Koulutamme mm. LinkedInin hyödyntämistä ja sitoutamme työntekijöitä lähettiläisyyteen.
Tekstimuotoinen työntekijätarina (1 kpl)
Haastattelemme työntekijän ja asiakkaamme edustajan tarinaa varten puhelimitse tai Teamsin välityksellä. Toimitamme kysymykset etukäteen tutustuttavaksi. Haastattelun perusteella kirjoitamme tarinan ja toimitamme tekstin haastatelluille hyväksyttäväksi.
Valmis tarina julkaistaan asiakkaan verkkosivuilla.
Esimerkkejä
Rekrytointi, kampanjointi (maksullinen mainonta)
Kuukauden kampanjasuunnitelma yhdelle maksullisen mainonnan kampanjalle (olemassa olevalle mainostilille). Tuotamme myös tekstisisällön ja muokkaamme kuvat kampanjoihin (olemassa olevasta kuvamateriaalista).
Rekrytointi, orgaaninen jakelu
Orgaaninen jakelu yhteen yrityksen sosiaalisen median kanavaan/valittujen henkilöiden profiileihin (max. 3 tiliä). Ei maksettua mainontaa.
oletko lukenut nämä?

MILLAISEN MUUTOKSEN SINÄ HALUAT SAADA AIKAISEKSI?
Oletko valmis kasvattamaan myyntiäsi? Ota yhteyttä ja aloitetaan yhdessä muutos, joka näkyy tuloksissasi.
”Muutos markkinoinnilla” on periaate, joka ohjaa kaikkea tekemistämme. Meidän kanssamme se tarkoittaa konkreettisia toimia ja mitattavia tuloksia – ei pelkkiä lupauksia.