Blogi|Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Sosiaalinen media sisällön jakelukanavana

Oletko kuullut seitsemän kerran säännöstä? Tulevan asiakkaan tulee kuulla (markkinoinnillinen) viestisi vähintään 7 kertaa ennen kuin hän on valmis ostotoimintaan. Seitsemän vaikuttavaa viestiä ennen ostotapahtumaa – on selvää, että nämä viestit eivät olla asiakkaan ahdistelua tai spämmäystä. Inbound-markkinoinnin mallin mukaisesti tulevalle asiakkaalle tulee tarjota kiinnostavaa sisältöä jokaisessa ostoprosessin vaiheessa.

Asiakkaan ostoprosessin alkuvaiheessa istutetaan ajatuksen siemen tarjoamastasi palvelusta ja matkan varrella siementä kastellaan ja hoivataan, mahdollistetaan sen kasvu kiinnostavan sisällön avulla. Jotta tämä olisi mahdollista, tulevan asiakkaan täytyy löytää tiensä sisältömme pariin.

Kalleinta onkin sisältö, joka ei tavoita lukijaansa.

Sisällön jakaminen ja markkinointi

Onnistunut sisällön jakaminen ajaa liikennettä verkkosivuille, sitouttaa kävijöitä ja auttaa tulevia asiakkaita päätöksenteossa. Pelkkä sisällöntuottaminen ilman jakelua on sama kuin suunnittelisi upeat synttäribileet, mutta unohtaisi kutsua vieraat.

Ilmainen sisällön jakelu. Ehdottomasti tehokkain ilmainen jakelukanava on onnistunut hakukoneoptimointi, eli se, että haluttu sisältö löytyy hakukoneesta asiakkaiden käyttämillä avainsanoilla. Sähköpostimarkkinointi kuuluu myös ilmaisiin jakelukanaviin, vaikka itse työkalut saattavatkin olla maksullisia. Sosiaalinen media on veloitukseton kanava, vaikkakin yrityssivujen luonnollinen näkyvyys asiakkaiden feedeissä on heikentynyt huomattavasti.

Maksullinen sisällön jakelu. Maksetussa mainonnassa on se erityinen etu, että näissä kanavissa pystytään kohdentamaan jakelua ilmaisia kanavia huomattavasti tarkemmin. Tyypillisimmät maksulliset jakelukanavat ovat hakukonemainonta (Suomessa suosituin Google AdWords) sekä some-kanavat kuten Facebook, LinkedIn, Twitter ja Instagram. Maksullista näkyvyyttä on hyvä ensin kokeilla pienemmällä budjetilla eri kanavia ja kohderyhmiä hyödyntäen kuin rysäyttää isolla rahalla kaikkiin kanaviin kerralla.