Tiekartta moderniin myyntiin – Mikä on tarpeeksi?

Modernissa myyntityössä yksi keskeisimmistä kysymyksistä on: Mikä on tarpeeksi? Tämä on myös ensimmäinen aihe Myyntijohtajan tiekartta -videokurssissa, joka pureutuu myynnin tehokkuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tässä osassa opit lisää asiakkaiden tavoittamisesta ja siitä, kuinka myyntijohto voi tukea tiimiään saavuttamaan parempia tuloksia.
Onko myyntitiimimme riittävän aktiivinen asiakkaiden tavoittamisessa?
Aloita analysoimalla nykyiset käytännöt ja ota käyttöön rohkeampia, monikanavaisia ratkaisuja.
Asiakastavoittaminen – enemmän on enemmän
Liian usein yrityksissä jännitetään, kuinka paljon asiakkaita voidaan lähestyä ilman, että he tympääntyvät. Muista kuitenkin tämä: viestintää ei voi olla liikaa, kun tavoitteena on pysyä asiakkaiden mielessä.
Asiakkaat hukkuvat viestien tulvaan, joten yksi viesti ei riitä. Tutkimukset osoittavat, että viestin on tavoitettava asiakas keskimäärin seitsemän kertaa, ennen kuin muistijälki syntyy. Myyjien kohdalla tämä tarkoittaa, että esimerkiksi yhden tapaamisen saaminen voi vaatia jopa 50 kylmäsoittoa.

Kanavat haltuun – rohkeasti digitaalisille alustoille
Myynnin onnistumisessa kriittistä on aktiivinen ja monikanavainen asiakkaiden kontaktointi. Myyjien on mentävä sinne, missä asiakkaat ovat:
- Puhelut ja sähköpostit ovat yhä tärkeitä, mutta eivät enää yksinään riitä.
- Social selling, eli sosiaalisen median aktiivinen hyödyntäminen, on tänä päivänä myyntityön keskiössä. Esimerkiksi LinkedIn tarjoaa loistavan alustan asiakkaiden tavoittamiseen ja heidän tarpeidensa ymmärtämiseen.
Tiedolla etumatkaa
Ennen tapaamista myyjän tulisi käyttää aikaa tutustuen asiakkaaseen – ja tähän sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Esimerkiksi LinkedInin avulla voit selvittää:
- Mitä asiakasyritys juuri nyt painottaa viestinnässään?
- Millaisia tarpeita heidän alallaan saattaa olla?
Kun myyjä saapuu tapaamiseen valmistautuneena, hän voi esittää kysymyksiä ja tarjota ratkaisuja, jotka ovat aidosti asiakkaan liiketoimintaa tukevia.