Webinaaritallenne|Yleinen

WordPress-editorin hyödyt ja haitat

WordPress on avoimen koodin sisällönhallintajärjestelmä (CMS), joka luotiin alun perin blogeja varten. Myöhemmin se on kehittynyt tukemaan kaikenlaisia sivustokokonaisuuksia. WordPress on ylivoimaisesti suosituin CMS maailmassa.

Avoin lähdekoodi tuo WordPressille huomattavia etuja. Sen ansiosta järjestelmä on:

  • helppo laajentaa
  • yhteisöllinen
  • turvallinen
  • yksinkertainen käyttää.

Verkkosivujen rakennus WordPressillä

WordPressissä on jo vuodesta 2018 käytetty Gutenberg -nimistä lohkoeditoria. Sen avulla sivun, artikkelin tai muun sisältötyypin muokkaus on helpompaa ja paljon monipuolisempaa. Esimerkiksi monista elementeistä koostuvia landing-sivuja on paljon helpompaa luoda ja muokata.

Lohkoeditorissa on sisäänrakennettuna erilaisia oletuslohkoja. Lisäksi teeman ja lisäosien mukana tulee omia lohkojaan. Näiden avulla on mahdollista luoda moderneja ja rikkaita sivukokonaisuuksia.

Eri sisältötyyppejä voidaan lisätä sivulle tarpeen mukaan. Näitä voivat olla sivujen ja artikkelien lisäksi esimerkiksi:

  • Henkilökunta
  • Palvelut
  • Referenssit
  • Sijainnit jne.

Joskus sisältötyyppi ei tarvitse lohkoeditoria vaan pari yksinkertaista lomakekenttää. Esimerkiksi henkilökuntaa varten saattaa riittää nimen lisäksi kuva, titteli ja puhelinnumero. Tämä yksinkertaistaa käyttöä entisestään.

Sivustolle on myös mahdollista lisätä erilaisia kategorioita ja avainsanoja sekä käyttäjärooleja.

Käyttäjäroolien lisääminen WordPressissä

WordPress soveltuu hyvin niin kevyempien sivujen kuin monitahoisten verkkosivujen rakentamiseen. Isommille organisaatioille WordPress tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Yksi tärkeä ominaisuus on roolijärjestelmä, jolla voidaan rakentaa isommille organisaatioille sopivia käyttölupia. Käyttölupien hallintaan löytyy WordPressillä niin ikään hyviä lisäosia.

Verkkosivuille on mahdollista antaa omat lupansa esimerkiksi:

  • harjoittelijoille, voivat tehdä vain luonnoksia
  • editoreille, voivat tarkistaa ja julkaista luonnokset
  • asiakkaille, näkevät omat tilaukset ja yhteystiedot.

Verkkokauppa ja integraatiot WordPressissä

Verkkokaupat rakennetaan WordPressissä yleensä WooCommerce -lisäosan avulla. Verkkokauppaan saa lisättyä erilaisia lisäosia, kuten verkkomaksut. Integraatiot esimerkiksi ActiveCampaigniin ja analytiikkatyökaluihin onnistuvat myös lisäosien avulla.

WordPress = käyttäjäystävällinen

Ammattimaiseen WordPress sivustokehitykseen kuuluu se, että sivustoista tehdään käyttäjäystävällisiä.

  • Sisällöt löytyvät helposti valikoista, arkistosivuista ja listoista sekä hauista
  • Sisällöillä on omat linkkinsä
  • Sivujen saavutettavuus on kunnossa
  • Sivu toimii nopeasti
  • Sivu toimii kaikilla laitteilla.

Näillä kaikilla tekijöillä on merkitystä esimerkiksi siihen, miten hyvin sivu löytyy hakukoneilla.

Mikä on Cornerstone?

Olemme kehittäneet Verkkoasemalla oman pohjateeman Cornerstonen, jota käytämme useimmissa WordPress-toteutuksissamme pohjalla. Cornestonen toiminnallisuudet auttavat kehittäjiä, sillä olemme valinneet siihen yleisiä, hyväksi todettuja käytäntöjä.

Cornerstone poistaa myös sivustolta tarpeettomia ominaisuuksia ja tekee näin lohkoeditorin käytöstä sujuvampaa. Pohjateemamme kehittyy jatkuvasti.

Tietoturva ja WordPress

Mahdolliset riskit WordPressin käytössä liittyvät tietoturvaan. Sivuston hyvä ylläpito on tärkeää. WordPress ja lisäosat tulisi pitää ajan tasalla ja varmuuskopioista on syytä pitää huoli.

Sivustosta riippuen on myös syytä kiinnittää huomiota siellä kulkeviin henkilötietoihin. Voi esimerkiksi olla hyvä idea tuhota lomaketietueet automaattisesti 30 päivän jälkeen.

Toki myös perus tietosuoja-asiat, kuten hyvät salasanakäytännöt, kannattaa pitää mielessä.

Muita vinkkejä

Lohkoeditoria on helppo testata itse! https://wordpress.org/gutenberg/
Vinkkejä lohkoeditorin käyttöön https://www.verkkoasema.fi/blogi/vinkkeja-wordpresssin-lohkoeditorin-kayttoon/
Verkkosivut Verkkoasemalta https://www.verkkoasema.fi/verkkosivut/

oletko lukenut nämä?

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

YouTube-mainonta 

Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Hyödynnä Youtube-mainontaa tarinasi jakamisessa maailman suosituimmassa videopalvelussa Vaikka YouTube-mainonta tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti, jää se harmillisen usein B2B-yrityksiltä hyödyntämättä.…

Lue lisää

Panu ja TuomasBlogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

WordPress verkkosivujen moottorina 

Verkkosivujen päivittäminen on helppoa ja mukavaa Rakennamme verkkosivut alusta lähtien asiakkaan tarpeiden mukaan. Koodaamme oman teeman jokaiselle verkkosivustolle. Teema sisältää verkkosivujen ulkoasun, jolloin sivujen päivittäjät…

Lue lisää

Blogi

Yrityksen tunnettuuden lisääminen

Video on vakuuttamisen kuningas 

Kiinnitä huomiota, sytytä asiakkaasi aistit  Video on muutakin kuin verkkosivuston mukava lisä yrityksesi viestinnässä. Videon avulla rakennat luottamusta, kasvatat brändipääomaa ja annat lisäarvoa asiakkaallesi. Informatiivisuus saa…

Lue lisää