Blogi

24.11.2017

Sosiaalinen media sisällön jakelukanavana

Oletko kuullut seitsemän kerran säännöstä? Tulevan asiakkaan tulee kuulla (markkinoinnillinen) viestisi vähintään 7 kertaa ennen kuin hän on valmis ostotoimintaan. Seitsemän vaikuttavaa viestiä ennen ostotapahtumaa – on selvää, että nämä viestit eivät olla asiakkaan ahdistelua tai spämmäystä. Inbound-markkinoinnin mallin mukaisesti tulevalle asiakkaalle tulee tarjota kiinnostavaa sisältöä jokaisessa ostoprosessin vaiheessa.

Asiakkaan ostoprosessin alkuvaiheessa istutetaan ajatuksen siemen tarjoamastasi palvelusta ja matkan varrella siementä kastellaan ja hoivataan, mahdollistetaan sen kasvu kiinnostavan sisällön avulla. Jotta tämä olisi mahdollista, tulevan asiakkaan täytyy löytää tiensä sisältömme pariin.

Kalleinta onkin sisältö, joka ei tavoita lukijaansa.

Sisällön jakaminen ja markkinointi

Onnistunut sisällön jakaminen ajaa liikennettä verkkosivuille, sitouttaa kävijöitä ja auttaa tulevia asiakkaita päätöksenteossa. Pelkkä sisällöntuottaminen ilman jakelua on sama kuin suunnittelisi upeat synttäribileet, mutta unohtaisi kutsua vieraat.

Ilmainen sisällön jakelu. Ehdottomasti tehokkain ilmainen jakelukanava on onnistunut hakukoneoptimointi, eli se, että haluttu sisältö löytyy hakukoneesta asiakkaiden käyttämillä avainsanoilla. Sähköpostimarkkinointi kuuluu myös ilmaisiin jakelukanaviin, vaikka itse työkalut saattavatkin olla maksullisia. Sosiaalinen media on veloitukseton kanava, vaikkakin yrityssivujen luonnollinen näkyvyys asiakkaiden feedeissä on heikentynyt huomattavasti.

Maksullinen sisällön jakelu. Maksetussa mainonnassa on se erityinen etu, että näissä kanavissa pystytään kohdentamaan jakelua ilmaisia kanavia huomattavasti tarkemmin. Tyypillisimmät maksulliset jakelukanavat ovat hakukonemainonta (Suomessa suosituin Google AdWords) sekä some-kanavat kuten Facebook, LinkedIn, Twitter ja Instagram. Maksullista näkyvyyttä on hyvä ensin kokeilla pienemmällä budjetilla eri kanavia ja kohderyhmiä hyödyntäen kuin rysäyttää isolla rahalla kaikkiin kanaviin kerralla.

Sosiaalinen media jakelukanavana

Miten aloitan?

  1. Aseta tavoitteet toiminnalle. Haluatko lisää liikennettä verkkosivuille? Lisää uutiskirjeen tilaajia? Käytä hyväksi SMART-mallia: Specifi-Measurable-Attainable-Relevant-Timely.
  2. Tee sisältösuunnitelma. Valitse se sisältö, mitä jaat eteenpäin sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi voit päättää, että sosiaalisessa mediassa jaetaan ainoastaan blogaukset ja yrityksen tapahtumien markkinointi. Sisällön muodosta riippuen erityyppisiä sisältöjä voidaan jakaa eri kanavissa, esimerkiksi kuvat Instagramissa ja blogit LinkedInissä.
  3. Valitse ne kanavat, joissa tulevat asiakkaasi viihtyvät. Älä yritä ottaa haltuun kaikkia kanavia kerralla, määrä ei korvaa laatua.
  4. Some-optimointi. Kokeile erilaisia tapoja viestiä. Jossain kanavissa on jo rajoittava merkkimäärä käytettävissä, joka haastaa sanomaan asiaan asioita eri tavalla. Hyödynnä ja kokeile kuvia ja videoita – ne saavat useimmiten paremmin huomiota kuin pelkkä teksti. Muista kuitenkin laatu visuaalisessa sisällössä (ei pikselöityneitä suttukuvia). Älä jäykistele liikaa vaan muista aitous ja rentous.
  5. Mittaa sitoutuneisuutta aina konversioon saakka. Mittaa ensin yleisösi koko, kuinka paljon olet kasvattanut yleisöäsi viimeisen kvartaalin aikana. Kuinka paljon yleisösi on sitoutunut sisältöösi (jaot, tykkäykset, twiittaukset) ja kuinka paljon yleisöstä on generoitunut liideiksi.
  6. Testaa ja hyödynnä oppimaasi.

Kurkkaa tästä, miten meillä tehdään some-markkinointia! Kerromme mielellämme lisää.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digivalmennus DO2018 etävalmennus hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu Laskurit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow Ohjelmistot palvelut Saavutettavuus salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi social selling Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivut videotuotanto WooCommerce Wordpress Yrittäjyys