fbpx Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – Somen edut ja heikkoidet
Hakukoneoptimointi-vs.-sosiaalinen-media

10.09.2018

Hakukoneoptimointi vs. sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 2

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun jälkeen pyrin tekemään perustellun yhteenvedon aiheesta.

Miksi kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa?

Sosiaalisen median hyödyntämisen etuja

  1. Sosiaalinen media edistää hakukoneoptimointia
    Koska juuri summasimme yhteen hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, sinua varmasti kiinnostaa tietää, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa hakukoneoptimointiin. Sosiaalinen media on yksi tehokkaimmista kanavista rakentaa sivustolle aktiivisia ulkoisia linkityksiä, lisätä kävijävirtaa sivustollesi sekä rohkaista mahdolliset asiakkaasi vuorovaikutukseen kanssasi.
  2. Sosiaalinen media edesauttaa henkilökohtaisen suhteen luomista
    Sosiaalisessa mediassa kannattaa esiintyä henkilönä – ei yrityksenä. Tämä auttaa sinua antamaan kasvot edustamallesi yritykselle ja vuorovaikuttamaan sidosryhmiesi kanssa suoraan. Sosiaalinen media mahdollistaa henkilökohtaisen suhteen luomisen sekä henkilökohtaisemman asiakaspalvelun.
  3. Sosiaalinen media on monikanavaista
    Sosiaalinen media tarjoaa kattavan verkoston, jossa levittää esimerkiksi verkkosivustollasi julkaistua sisältöä tehokkaasti. Sama sisältö erityyppisiksi viesteiksi muotoiltuna sopii niin Twitteriin, Instagramiin, Facebookiin kuin LinkedIniinkin. Näin tehostat sisältöjesi näkyvyyttä tehokkaasti.
  4. Sosiaalinen media mahdollistaa tarkan kohdentamisen
    Kun hakukoneoptimoinnissa keskityttiin löytämään mahdollisimman tehokkaita avainsanoja, tarjoaa sosiaalinen media mahdollisuuden kohdentaa henkilön ikään, sukupuoleen tai vaikka kiinnostuksenkohteisiin perustuen. Näin kohdennat markkinointisi vieläkin tarkemmin.
  5. Sosiaalinen media mahdollistaa asiakaspalautteiden hyödyntämisen
    Tutkimusten mukaan 80 % nuorista kuluttajista hyödyntää netissä julkaistuja asiakaspalautteita ostopäätöstensä tukena ja 51 % heistä pitää netissä annettuja palautteita lähipiirin suosituksia vaikuttavampina. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa edesauttaa myös asiakaspalautteiden syntymistä.

Sosiaalisen median hyödyntämisen heikkouksia

  1. Sosiaalinen media epäonnistuu ilman sisältöä
    Menestys sosiaalisessa mediassa vaatii vahvan sisältöstrategian. Uutta sisältöä on kyettävä tuottamaan jatkuvalla syötöllä, jotta aina on tarjolla materiaalia jakoon. Tässä suhteessa sisältöpaineet ovat siis samat kuin hakukoneoptimointipuolella – sisältötyyppien kirjo vain on tyypillisesti somessa laajempaa.
  2. Some-sisällöt vanhenevat nopeasti
    Toisin kuin hakukoneoptimoinnissa, sosiaaliseen mediaan toteutetut sisällöt vanhenevat nopeasti. Päivityksesi Twitterin tai Facebookin uutisvirrassa hukkuu muutamassa tunnissa. Näin ollen sosiaaliseen mediaan asetetut sisältöpanokset eivät tuota pitkäaikaista hyötyä.
  3. Menestys somessa vaatii aikaa
    Sosiaalisessa mediassa menestyminen perustuu suureen yleisöön, mutta seuraajajoukon kerryttäminen on aikaa vievää puuhaa. Ohituskaistana voit toki hyödyntää maksettuja yleisöjä, mutta pitkällä aikavälillä se tulee kalliiksi. Varaudu siis kuukausien tai jopa vuosien prosessiin ennen kuin sosiaalinen media muodostuu tehokkaaksi liikenteenlähteeksi sivustollesi.
  4. Sosiaalisen median käyttö on hektistä
    Sosiaalinen media päivittyy jatkuvalla syötöllä ja kanavat perustuvat aktiivisuuteen. Tästä johtuen sosiaalisessa mediassa pärjätäkseen on kyettävä seuraamaan sosiaalisen median tapahtumia päivittäin ja vastaamaan nopealla syötöllä somen kautta lähetettyihin kommentteihin ja kysymyksiin.
  5. Myös sosiaalisessa mediassa joudut tekemään valinnan kanavista
    Sosiaalisia medioita on tarjolla valtavasti ja siksi joudut tekemään myös sosiaalisten medioiden kesken päätöksin, mihin aikasi käytät. Tutkimusten mukaan B2B-sektorilla LinkedIn on tehokkain myyntikanava kun taas kuluttajapuolella jyrää edelleen Facebook. Kartoita siis, missä potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat ja panosta niihin kanaviin.

Kumpaan siis keskityn?

Sosiaalinen media ja hakukoneoptimointi toimivat paremmin yhdessä.

Sekä sosiaalinen media että hakukoneoptimointi nojaavat hyvään sisältöön ja näin ollen ne tukevat toisiaan. Hyvä sisältö kannattaa toteuttaa verkkosivustolle, jotta se ei vanhene niin nopeasti, mutta sitä kannattaa markkinoida sosiaalisen median kanavia hyödyntämällä, jotta sivustolle saataisiin ohjattua kävijöitä monikanavaisesti.

Sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin raja ei ole enää niin tarkka. Sosiaalinen media edesauttaa hakukoneoptimointia tukevien ulkoisten linkitysten kerryttämistä ja Google jopa arvottaa sosiaalisen median jakoja ja tuo mm. Google+:n tai YouTubeen ladattuja sisältöjä hakutuloksiin näkyviin.

Mutta jos valinta on tehtävä?

Molemmissa vertailussani päädyin lopputulemaan: ”On tärkeää arvioida, missä asiakkaasi ovat, kun valitset käytettäviä markkinointikanavia verkossa.” On siis tärkeää hyödyntää sivuston analytiikkaa ja tutkia, mistä verkkosivustosi kävijät nykyisin tulevat sivustollesi.

Tämä ei kuitenkaan tarjoa koko totuutta, sillä liikenteen lähteen puuttuminen voi johtua myös heikosta hakukonelöydettävyydestä tai laiskasta some-presenssistä. Onneksi digimarkkinointi mahdollistaa eri markkinointikanavien testaamisen erilaisten kampanjoiden muodossa nopeasti ja saat hieman mututuntumaa pidemmälle vievää dataa päätöksesi pohjalle.

Tutustu tästä tapaamme tehdä hakukoneoptimointia ja some-markkinointia!

 

Some-opas B2B-yritykselle

Riikka Pohjanen

Kirjoittaja Riikka Pohjanen on ollut #verkkisläinen vuodesta 2011 lähtien. Riikka blogaa digimarkkinoinnista sekä ohjelmistoratkaisuista.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

verkkoasema voita asiantuntija

Ammattimaineen rakentajalle: Tekemisen teesit

Mitkä ovat niitä tekemisen teesejä, joiden avulla alkaa asioita tapahtua – olipa kyse sitten yrittäjyydestä tai ammattimaineen rakentamisesta? Intohimo: Tee sitä mitä rakastat. Nopeus: Uskalla kokeilla ja epäonnistua. Aktiivisuus: Tee juttuja. PALJON. Huomio: Onko katse peräpeilissä ja hilloat epäonnistumisia vai tutkailetko uteliaasti edessäpäin avautuvaa maisemaa?

some-markkinoinnin mittaaminen

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan. Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi ihandiginä Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva trainee tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit