Markkinoinnin-automaation-kolmikanta

11.04.2017

Markkinoinnin automaation kolmikanta

Markkinoinnin automaatio on järjestelmä, jonka käyttövoima syntyy kolmen eri osapuolen tarpeista. Vaikka järjestelmän nimi viittaa ainoastaan markkinoinnin suuntaan, kaikkia kolmea tarvitaan, jotta itse automaatio saadaan rullaamaan. Nämä osapuolten tarpeet ja tavoitteet tulisi käydä aina läpi, ennen markkinoinnin automaatiojärjestelmän valintaa ja käyttöönottamista. Jokaisella markkinoinnin automaatiojärjestelmällä on oma prosessinsa käyttöönoton suhteen, mutta nämä perusperiaatteet toimivat riippumatta siitä mikä tekninen ratkaisu alla jyllää.

markkinoinnin_automaation_kolmikanta

Miksi markkinoinnin automaatio?

Myyjä:

Myyjä ei halua soittaa enää kylmiä kontakteja vaan haluaa tietää milloin asiakkaan kiinnostus on herännyt tai ostoikkuna on auki. Myyjä ei halua eikä hänen kannatakaan tuhlata arvokasta aikaa täysin kylmien puheluiden tekoon. Työn mielekkyys ja tehokkuus paranee kun vuorovaikutus myyjän ja mahdollisen asiakkaan kanssa on hedelmällistä.

Markkinoija:

Asiakastiedon kerääminen on erittäin arvokasta markkinoijalle, koska rikastetun tiedon avulla markkinoinnin kohdentaminen on huomattavasti tehokkaampaa. Myöskään markkinoija ei halua tuhlata aikaansa väärään kohderyhmään tai vääränlaisen viestin suunniteluun. On mielekästä tuottaa markkinointivestintää siten, että asiakas on antanut jo signaalin kiinnostuksestaan, tätä mallia kutsutaankin inbound-markkinoinniksi. Markkinoinnin automaation etuna on myös se, että se poistaa monia käsityön vaiheita ja antaa markkinoijalle mahdollisuuden keskittyä siihen tärkeimpään tehtävään – asiakasta kiinnostavan sisällön tuotantoon. Myös markkinoija haluaa, että hänenkin työtään voidaan mitata konkreettisesti – ja mikä olisi käsinkosketeltavampaa kuin liidien tuottaminen myyjille?

Asiakas:

Asiakas ei halua, että häntä häiritään spämmillä eikä hän halua joutua ahdistelluksi myöskään ei-ajankohtaisen myyntipuheluiden muodossa. Sen sijaan asiakas mielellään hankkii lisätietoa hänelle ajankohtaisesta aiheesta ja vastaanottaa viestejä, jotka antavat hänelle konkreettista hyötyä esimerkiksi ostoprosessin eri vaiheissa. Kiinnostavaa informaatiota asiakkaan näkökulmasta voisi olla esimerkiksi ”Ostajan opas”, ”Verkkosivujen auditointi”, ”5 askelta tulokselliseen digimarkkinointiin” tai ”Järjestelmien vertailu” –tyyppiset sisällöt. Edelleen aiheiden tulee liittyä siihen asiaan, mikä asiakasta juuri siinä hetkessä kiinnostaa. Moottoripyörähankintaa tekevä ei välttämättä innostu uuden Honda Civicin –koeajosta, vaikka muuten Honda-asiakas olisikin.

Markkinoinnin automaatio antaa siis tietoa siitä mikä on asiakkaan kuumottavin ongelma / hankinta / haaste siinä hetkessä. Tämä tieto palvelee sekä asiakasta, markkinoijaa sekä myyjää.

Miten saat markkinoinnin automaation toimimaan osapuolten tarpeita palvellen?

  1. Kuuntele: Rakenna automaatio siten, että se seuraa asiakkaan antamia signaaleja verkossa.
  2. Opi: Tutustu asiakkaaseen. Segmentoi. Anna markkinoinnin automaation rikastaa asiakastietojasi.
  3. Ota tieto käyttöön ja kokeile: Lähesty asiakastasi oikeaan aikaan ja kiinnostavalla viestillä. Markkinoinnin automaation avulla voit vastata oikeassa hetkessä asiakkaan antamiin signaaleihin.
  4. Kontaktoi: Kun asiakasta on hoivattu riittävä aika innostavalla ja kiinnostavalla sisällöllä, lähesty suoraan ja tarjoa apuasi.

Tiesitkö, että markkinoinnin automaation voi yhdistää Marketing IT-palveluumme!

Markkinoinnin automaatio -pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus verkkokauppa Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit