Markkinoinnin-automaation-kolmikanta

11.04.2017

Markkinoinnin automaation kolmikanta

Markkinoinnin automaatio on järjestelmä, jonka käyttövoima syntyy kolmen eri osapuolen tarpeista. Vaikka järjestelmän nimi viittaa ainoastaan markkinoinnin suuntaan, kaikkia kolmea tarvitaan, jotta itse automaatio saadaan rullaamaan. Nämä osapuolten tarpeet ja tavoitteet tulisi käydä aina läpi, ennen markkinoinnin automaatiojärjestelmän valintaa ja käyttöönottamista. Jokaisella markkinoinnin automaatiojärjestelmällä on oma prosessinsa käyttöönoton suhteen, mutta nämä perusperiaatteet toimivat riippumatta siitä mikä tekninen ratkaisu alla jyllää.

markkinoinnin_automaation_kolmikanta

Miksi markkinoinnin automaatio?

Myyjä:

Myyjä ei halua soittaa enää kylmiä kontakteja vaan haluaa tietää milloin asiakkaan kiinnostus on herännyt tai ostoikkuna on auki. Myyjä ei halua eikä hänen kannatakaan tuhlata arvokasta aikaa täysin kylmien puheluiden tekoon. Työn mielekkyys ja tehokkuus paranee kun vuorovaikutus myyjän ja mahdollisen asiakkaan kanssa on hedelmällistä.

Markkinoija:

Asiakastiedon kerääminen on erittäin arvokasta markkinoijalle, koska rikastetun tiedon avulla markkinoinnin kohdentaminen on huomattavasti tehokkaampaa. Myöskään markkinoija ei halua tuhlata aikaansa väärään kohderyhmään tai vääränlaisen viestin suunniteluun. On mielekästä tuottaa markkinointivestintää siten, että asiakas on antanut jo signaalin kiinnostuksestaan, tätä mallia kutsutaankin inbound-markkinoinniksi. Markkinoinnin automaation etuna on myös se, että se poistaa monia käsityön vaiheita ja antaa markkinoijalle mahdollisuuden keskittyä siihen tärkeimpään tehtävään – asiakasta kiinnostavan sisällön tuotantoon. Myös markkinoija haluaa, että hänenkin työtään voidaan mitata konkreettisesti – ja mikä olisi käsinkosketeltavampaa kuin liidien tuottaminen myyjille?

Asiakas:

Asiakas ei halua, että häntä häiritään spämmillä eikä hän halua joutua ahdistelluksi myöskään ei-ajankohtaisen myyntipuheluiden muodossa. Sen sijaan asiakas mielellään hankkii lisätietoa hänelle ajankohtaisesta aiheesta ja vastaanottaa viestejä, jotka antavat hänelle konkreettista hyötyä esimerkiksi ostoprosessin eri vaiheissa. Kiinnostavaa informaatiota asiakkaan näkökulmasta voisi olla esimerkiksi ”Ostajan opas”, ”Verkkosivujen auditointi”, ”5 askelta tulokselliseen digimarkkinointiin” tai ”Järjestelmien vertailu” –tyyppiset sisällöt. Edelleen aiheiden tulee liittyä siihen asiaan, mikä asiakasta juuri siinä hetkessä kiinnostaa. Moottoripyörähankintaa tekevä ei välttämättä innostu uuden Honda Civicin –koeajosta, vaikka muuten Honda-asiakas olisikin.

Markkinoinnin automaatio antaa siis tietoa siitä mikä on asiakkaan kuumottavin ongelma / hankinta / haaste siinä hetkessä. Tämä tieto palvelee sekä asiakasta, markkinoijaa sekä myyjää.

Miten saat markkinoinnin automaation toimimaan osapuolten tarpeita palvellen?

  1. Kuuntele: Rakenna automaatio siten, että se seuraa asiakkaan antamia signaaleja verkossa.
  2. Opi: Tutustu asiakkaaseen. Segmentoi. Anna markkinoinnin automaation rikastaa asiakastietojasi.
  3. Ota tieto käyttöön ja kokeile: Lähesty asiakastasi oikeaan aikaan ja kiinnostavalla viestillä. Markkinoinnin automaation avulla voit vastata oikeassa hetkessä asiakkaan antamiin signaaleihin.
  4. Kontaktoi: Kun asiakasta on hoivattu riittävä aika innostavalla ja kiinnostavalla sisällöllä, lähesty suoraan ja tarjoa apuasi.

Tiesitkö, että markkinoinnin automaation voi yhdistää Marketing IT-palveluumme!

Markkinoinnin automaatio -pikaopas

Tiina Räisänen

Tiina Räisänen on Verkkiksen toimitusjohtaja, taivaisiin kurottaja ja digitekijä. Intohimon kohteina ovat mm. moderni johtaminen, inbound-markkinointi, kirjoittaminen & sisällöntuotanto ja perinteinen sekä sosiaalinen myyntityö.

Seuraa kirjoittajaa myös somessa:

Tilaa blogit
Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinoinnin automaation nykytila ja tulevaisuus – blogi | Verkkoasema oy

Markkinoinnin automaatio tänään ja tulevaisuudessa

Markkinoinnin automaatiojärjestelmät ovat olleet kuuma puheenaihe viime vuosina ja Suomessakin yhä useampi suuri yritys käyttää markkinoinnin automaatio-ohjelmistoja päivittäin. Dingle toteutti keväällä 2018 mielenkiintoisen markkinoinnin automaatiotutkimuksen, josta innostuin tutkimaan aihetta lisää ja kirjoittamaan tämän blogipostauksen. Blogissa luodaan katsaus markkinoinnin automaation nykytilaan ja kurkataan tulevaisuuteen. Kuinka moni oikeasti osaa hyödyntää markkinoinnin automaation… Lue lisää

DiamondCRM

15 myyttiä hakukoneoptimoinnista

Edelleen törmään keskusteluissa SEO-myytteihin, jotka kannattaisi jättää visusti historiaan. Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti pyrkien estämään väärinkäytökset ja siksi vanhoilla ”black hat” -optimointikikoilla ei enää saa toivottuja tuloksia. Vanhat myytit elävät silti vahvoina. Blogissani käyn läpi 15 esimerkkiä väärinkäsityksistä, joihin olen työssäni törmännyt. 1. Minun täytyy itse lisätä sivustoni Googlen hakukoneeseen… Lue lisää

verkkoaseman verkkosivusto on uudistunut

Verkkoaseman sivusto uudistui!

Kerroin blogissani ”Tehokas verkkosivusto 2019”, kuinka verkkosivustoprojektin vaiheistaminen tuo paremman lopputuloksen. Tällä periaatteella toteutimme myös Verkkoaseman oman sivuston, josta julkaistiin juuri versio 2.0 Tässä blogissani kerron, kuinka uudistusprosessin on edennyt käytännössä. Verkkoaseman sivusto uudistui Mutta ulkoasu on lähes sama kuin edellisessä sivustoversiossa. Miten tämä on mahdollista? Modernissa verkkosivustoprojektissa sivustosta pyritään… Lue lisää

verkkosivut-2019

Verkkosivuston saavutettavuus ja helppokäyttöisyys vuonna 2019

Verkkosivujen saavutettavuudesta ja helppokäyttöisyydestä on puhuttu paljon, sillä Suomi ottaa käyttöön julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuudesta säätävän EU-direktiivin vuoden 2019 aikana. Verkkosivusto on kaikille käyttäjille helppokäyttöinen, kun se on kaikilla laitteilla käytettävä ja saavutettava. Blogissani käyn läpi, mitä verkkosivuston saavutettavuudella tarkoitetaan ja kuinka voimme olla varmoja, että sivustomme on helppokäyttöinen kaikille?… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit