some-markkinoinnin mittaaminen

28.09.2018

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan.

Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta mikäli markkinointi ei auta yritystä saavuttamaan strategiassa määriteltyjä tavoitteita, onko markkinointi lopulta edes toimivaa?

Havainnollistetaan asiaa esimerkillä. Yrityksen tavoitteena on saada lisää liidejä sosiaalisen median markkinoinnin avulla, joten yritys on päättänyt investoida markkinointiin Facebookissa ja LinkedInissa. Kampanjat on pystytetty ja mainoksista henkilö ohjataan lataamaan opas, jota vastaan henkilön tulee antaa sähköpostiosoitteensa. Tarkoituksena on, että lomakkeen lähetettyään henkilö siirtyy yrityksen markkinoinnin automaatioon lämmitettäväksi liidiksi. Tulosten mukaan näyttää siltä, että Facebook-mainoksia on klikattu hyvin ja niiden klikkausprosentti on hyvällä tasolla. LinkedInissa on puolestaan tavoitettu vähemmän ihmisiä eikä klikkauksiakaan ole juuri saatu, ainakaan verrattuna Facebook-kampanjan tuloksiin. Facebook-kampanja siis toimii paremmin, koska yritys saa ajettua liikennettä verkkosivuilleen! Vai onko asia sittenkään näin?

Mittaamisen kokonaisuus haltuun

Jos some-markkinoinnin tuloksia seurataan sokeasti vain some-kanavan mittareiden läpi, voi totuus markkinoinnin tehokkuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta olla harhaanjohtava. Jotta some-markkinoinnin tehokkuudesta saadaan kokonaiskuva, tulisi yrityksessä seurata myös verkkosivujen analytiikkaa esim. Google Analytics -työkalun avulla.

Google Analyticsistä näet some-kanavista, kuten Facebookista, saapuneen liikenteen määrän lisäksi liikenteen laadun. Tarkkaile siis some-kanavasta saapuneen liikenteen välitöntä poistumisprosenttia, istunnon keskimääräistä kestoa, keskimääräisiä sivujen katseluita per istunto sekä konversioita. Jos käytät useampaa laskeutumissivua, tarkkaile myös yksittäisten laskeutumissivujen toimivuutta.

Mikäli some-mainoksista saapunut liikenne poistuu verkkosivustoltasi välittömästi eikä tuota konversioita, on hyvä pohtia, missä mennään vikaan? Onko vika itse laskeutumissivussa, eikö se ole tarpeeksi houkutteleva? Vai eikö kohdeyleisösi ole tarpeeksi tarkkaan määritetty? Ja vaikka olisitkin saanut hyvin liidejä some-markkinoinnin kautta, on hyvä tarkastella, mikä osuus näistä on kuumia liidejä, jotka voi siirtää myynnin käsittelyyn.

Some-markkinoinnin mittareiden harhaanjohtavuus

Some-markkinointi voi olla harhaanjohtavaa myös kanavien välillä. Palataan takaisin esimerkin pariin.

Yritys lähtee tarkastelemaan syvemmin some-kanavien toimivuutta Google Analytics -työkalussa. Huomataan, että Facebookista saapunut liikenne ei ole lähellekään yhtä laadukasta kuin LinkedInista saapunut liikenne. Vaikka Facebook-markkinoinnin kautta on ajettu liikennettä verkkosivuille, on liikenteen laatu huonoa eikä toivottuja konversioita ole juurikaan syntynyt. LinkedIn-markkinoinnin kautta saapunut liikenne on puolestaan ollut laadukkaampaa ja konversioita on syntynyt erittäin hyvin liikenteen määrään verrattuna.

Some-markkinointia tehdessäsi keskity siis tarkastelemaan myös verkkosivujesi analytiikkaa. Vertaile kanavien liikenteen laatua ja konversioprosenttia. Vaikka esimerkiksi LinkedIn-mainonta olisikin kolme kertaa kalliimpaa kuin Facebook-markkinointi, kannattaa markkinointiin varatut rahat sijoittaa niihin some-kanaviin, jotka auttavat yritystäsi pääsemään tavoitteisiinsa.

Some-opas B2B-yritykselle

Elina Kylmäluoma

Kirjoittaja Elina Kylmäluoma toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana.

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Kädenlämmintä vai tulikuumaa?

Lenkkipolulta löytyy tänään neljä lääkettä B2B-yritysten somevaivoihin! B2B-yritysten somekanavien valloitus jää usein pelkäksi yritykseksi, sillä taustalta puuttuu joko osaaminen, tai halu ja kyky luoda kiinnostavaa sisältöä, joka tuottaa tuloksia. 1. Satsaa sisältöön. Kädenlämpö on leipoessa kiva juttu, mutta tekstiä tuottaessa sisältö vastaa lähinnä puhelinluetteloa, jos inspiraatio on löytynyt taikinakulhon lämpötilasta…. Lue lisää

Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 6 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kuvien- ja videoiden tunnistukseen liittyviin lanseerauksiin. Google on kehittänyt myös kuvatunnistusta kilpaa Facebookin kanssa. Tämän ohella haasteena on ollut, ettei videosisällöstä hakeminen onnistu vielä yhtä tehokkaasti kuin tekstisisältöhaku. Tähän lupaillaan nyt muutosta. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä,… Lue lisää

Apua kohdentamiseen – Google Marketing Live 2019

Blogisarja osa 4 Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin kohdentamista helpottaviin lanseerauksiin. Tänä vuonna tälläkin saralla fokus oli koneoppimisen hyödyntämisessä. Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa. Löydä potentiaalinen yleisösi Yksi digimarkkinoinnin keskeisin haaste on, kuinka löydät oikean yleisön oikeaan… Lue lisää

Digimarkkinoinnilla lisää liikevaihtoa

Digimarkkinoinnilla lisää liikevaihtoa

Saako digillä tuloksia? Tutustu Verkkiksen omaan dataan! Vuosi on taas vierähtänyt ja on aika tutustua Verkkiksen oman markkinoinnin tuloksiin. Teemme asiakkaillemme digimarkkinointia, mutta toki teemme paljon markkinointia myös itsellemme. Verkkis toimiikin erinomaisena testilabrana, kun kokeilemme uusia työkaluja, medioita tai tekniikoita. Vuoden 2017 tulokset löydät täältä. Verkkosivujen kävijävolyymi on noussut +15… Lue lisää

Analytiikka asiakaskokemus asiakastiedot b2b CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio digivalmennukset DO2018 ensivaikutelma hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi Internet Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu liidit marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointistrategia markkinointiteknologia myynti northern glow ohjelmistosuunnittelu Ohjelmistot palvelut salesvation sisällöntuotanto sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Testaus Tietoturva tulevaisuus työkalut uutiskirje verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut videotuotanto Yrittäjyys

Kaikki blogit