some-markkinoinnin mittaaminen

28.09.2018

Some-markkinoinnin mittaaminen

Sosiaalisen median markkinoinnissa käytettävien mittareiden tulisi perustua yrityksen sosiaalisen median strategiaan ja siellä asetettuihin tavoitteisiin. Strategiassa määritetyt tavoitteet antavat yrityksen sosiaalisen median toiminnalle päämäärän ja raamit, joiden mukaan toimitaan.

Some-markkinoinnin tehokkuutta ja tuloksia ei tulisi mitata pelkästään some-kanavien omilla mittareilla. Yrityksen some-markkinointi voi some-kanavan mittareiden mukaan näyttää erittäin toimivalta, mutta mikäli markkinointi ei auta yritystä saavuttamaan strategiassa määriteltyjä tavoitteita, onko markkinointi lopulta edes toimivaa?

Havainnollistetaan asiaa esimerkillä. Yrityksen tavoitteena on saada lisää liidejä sosiaalisen median markkinoinnin avulla, joten yritys on päättänyt investoida markkinointiin Facebookissa ja LinkedInissa. Kampanjat on pystytetty ja mainoksista henkilö ohjataan lataamaan opas, jota vastaan henkilön tulee antaa sähköpostiosoitteensa. Tarkoituksena on, että lomakkeen lähetettyään henkilö siirtyy yrityksen markkinoinnin automaatioon lämmitettäväksi liidiksi. Tulosten mukaan näyttää siltä, että Facebook-mainoksia on klikattu hyvin ja niiden klikkausprosentti on hyvällä tasolla. LinkedInissa on puolestaan tavoitettu vähemmän ihmisiä eikä klikkauksiakaan ole juuri saatu, ainakaan verrattuna Facebook-kampanjan tuloksiin. Facebook-kampanja siis toimii paremmin, koska yritys saa ajettua liikennettä verkkosivuilleen! Vai onko asia sittenkään näin?

Mittaamisen kokonaisuus haltuun

Jos some-markkinoinnin tuloksia seurataan sokeasti vain some-kanavan mittareiden läpi, voi totuus markkinoinnin tehokkuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta olla harhaanjohtava. Jotta some-markkinoinnin tehokkuudesta saadaan kokonaiskuva, tulisi yrityksessä seurata myös verkkosivujen analytiikkaa esim. Google Analytics -työkalun avulla.

Google Analyticsistä näet some-kanavista, kuten Facebookista, saapuneen liikenteen määrän lisäksi liikenteen laadun. Tarkkaile siis some-kanavasta saapuneen liikenteen välitöntä poistumisprosenttia, istunnon keskimääräistä kestoa, keskimääräisiä sivujen katseluita per istunto sekä konversioita. Jos käytät useampaa laskeutumissivua, tarkkaile myös yksittäisten laskeutumissivujen toimivuutta.

Mikäli some-mainoksista saapunut liikenne poistuu verkkosivustoltasi välittömästi eikä tuota konversioita, on hyvä pohtia, missä mennään vikaan? Onko vika itse laskeutumissivussa, eikö se ole tarpeeksi houkutteleva? Vai eikö kohdeyleisösi ole tarpeeksi tarkkaan määritetty? Ja vaikka olisitkin saanut hyvin liidejä some-markkinoinnin kautta, on hyvä tarkastella, mikä osuus näistä on kuumia liidejä, jotka voi siirtää myynnin käsittelyyn.

Some-markkinoinnin mittareiden harhaanjohtavuus

Some-markkinointi voi olla harhaanjohtavaa myös kanavien välillä. Palataan takaisin esimerkin pariin.

Yritys lähtee tarkastelemaan syvemmin some-kanavien toimivuutta Google Analytics -työkalussa. Huomataan, että Facebookista saapunut liikenne ei ole lähellekään yhtä laadukasta kuin LinkedInista saapunut liikenne. Vaikka Facebook-markkinoinnin kautta on ajettu liikennettä verkkosivuille, on liikenteen laatu huonoa eikä toivottuja konversioita ole juurikaan syntynyt. LinkedIn-markkinoinnin kautta saapunut liikenne on puolestaan ollut laadukkaampaa ja konversioita on syntynyt erittäin hyvin liikenteen määrään verrattuna.

Some-markkinointia tehdessäsi keskity siis tarkastelemaan myös verkkosivujesi analytiikkaa. Vertaile kanavien liikenteen laatua ja konversioprosenttia. Vaikka esimerkiksi LinkedIn-mainonta olisikin kolme kertaa kalliimpaa kuin Facebook-markkinointi, kannattaa markkinointiin varatut rahat sijoittaa niihin some-kanaviin, jotka auttavat yritystäsi pääsemään tavoitteisiinsa.

Some-opas B2B-yritykselle

Elina Kylmäluoma

Kirjoittaja Elina Kylmäluoma toimii Verkkoasemalla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana.

Tilaa blogit

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä. Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa. Sisällön ideointi Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista… Lue lisää

konversio-optimointi

Eikö verkkosivukävijät tanssi pillisi mukaan? Aloita konversio-optimointi.

Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin. Mitä konversiot ovat? Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita… Lue lisää

Opi tulkitsemaan analytiikkaa

Google Analytics pähkinänkuoressa – opi tulkitsemaan analytiikkaa.

Tässä blogissa otetaan Google Analyticsin perusteet haltuun! Vaikka monilla yrityksillä on Google Analytics asennettuna verkkosivulle, se ei tarkoita sitä, että Analytics olisi oikeasti aktiivisessa käytössä. Älä siis heitä kallisarvoista dataa hukkaan, sillä sen pohjalta voit tehdä liiketoimintaasi edistäviä päätöksiä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? Alla esittelen sinulle ne tiedonlähteet, joista on… Lue lisää

digimarkkinoinnin muutos

Digimarkkinointi vuonna 2019

Minulta kysytään usein, mikä on se seuraava digimarkkinoinnin kuuma juttu ja kuinka se muuttaa digimarkkinointikenttää. Tässä hieman pohdintojani siitä, mikä on jo muuttumassa ja mitä mahdollisuuksia nämä muutokset antavat meille digimarkkinoijille tulevaisuudessa. Mobiilista ääniohjaukseen Vielä pari vuotta sitten koko digimarkkinointikenttä huusi yhteen ääneen ”mobile first”. Nyt se on muuttunut muotoon… Lue lisää

Kaikki asiantuntijavinkit

alustatalous Analytiikka asiakaskokemus CRM digitaalinen markkinointi digitaalinen transformaatio digitalisaatio digivisio Google Marketing Next 2017 hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö huippumyyjä ihmisen mieli Intranet Intrexx Kummeli Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinoinnin it markkinointiteknologia mit muistaminen myynti northern glow Ohjelmistot oppiminen palvelusuunnittelu salesvation sisältömarkkinointi Sosiaalinen media Spotify Sähköinen liiketoiminta tekoäly Testaus Tietoturva transformaatio tuija rummukainen United Planet verkkokaupan markkinointi verkkokauppa verkkosivu-uudistus Verkkosivut Yrittäjyys

Kaikki blogit